Som rubriken lyder - någon med erfarenhet av fabrikatet Safco.
Är en dansk tillverkare. www.safco.dk

Hittade en snygg dörr på Bauhaus, men är lite undrande över kvalitén...
Hade gärna köpt en Swedoor eller från Dooria, men just denna kunde både jag och frun i huset tänka oss -
vilket är viktigare än priset...

Ingen vidare info på Bauhaus hemsida, men jag har luskat ut följande via mail med fabrikanten:

Vitmålad, HDF-klädd dörr med fönster för ca 3700:-. U-värde på 0,77-0,9.
2-glas isolerglas
polystyrolkärna
aluminium under HDF:en.


Skapliga garantier:
  • 2 år på målning
  • 5 år på glas
  • 10 år på formstabilitet
Tyckte det lät bra för att vara en dörr i budgetklassen.
Finns det någon som har eller har haft dörr från denna tillverkare?

mvh
Daniel
 
Är det verkligen ingen som vet ngt om dessa dörrar?
Verkar vara en strykande åtgång på dom på Bauhaus i alla fall - tar slut nästan direkt när dom fått hem.
 
Hej!

Köpte du dörren från bauhaus? jag funderar nämligen på att köpa en Safco Växjö och undrar vad du tycker om du nu köpte den?

Någon annan kanske har köpt dör från bauhaus och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Hejsan.

Ja, det blev en Safcodörr - samma modell faktiskt...
Matchande sidoljus fanns inte då på Bauhaus, men Skånska byggvaror hade som matchade exakt.
Samma brytning på färgen, samma profil på alulisten vid tröskeln och samma färgton på ektröskeln.
Shoppade mitt i fyndhörnan på SKBV i Helsingborg för knappt 1600:- (y)
Helt felfri, trots prissänkningen. Tips, om du behöver sådant med...

Åter till dörren - ja, vad ska man säga...
Den monterades i oktober 2010 och har nu suttit i ca 1,5 år.
Sitter på norrsida, så solen har inte gått något åt den.
Jag har noterat vissa svaga kvistgenomslag i färgen på karmen och en liten "lackskada" på bladet. Ser ut som ett dammkorn som blivit inlackat och jag såg det först när jag rengjorde dörren härom månaden.
Ingen antydan till att ha slagit sig heller, vare sig karm eller dörrblad.
Sluter tätt och fint runt om hela...
Den har också klarat en snörik vinter utan tak och då drev snön ca 20 cm upp på bladet vid vissa tillfällen.
Byggde nytt räcke med ett litet skärmtak som skydd i fjol och nu ser det ut så här:
377448_1895415365728_1851919358_1216082_1999318822_n.jpg

Summering: för sina 3700:- är den klart värd sitt pris.
Känns mer gedigen och är snyggare än andra i samma prisklass och som en kille som säljer kvalitetsdörrar(?) i 10 000-kronorsklassen och uppåt sa: "För det priset har du ju råd att byta ut den tre gånger jämfört med en av mina."
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Snailman
det är ju aluminium i framkanten på tröskeln, hur gjorde du med tröskelblecket?

jag antar att det går att ta ett överbleck och använda det... men då fästa det bara i båda ändarna, (spåret i aluminiumet verkar hålla kvar ett överbleck som de brukar vara bockade...)

Dörren är alltså tänkt att ställas på befintligt golv, så tröskeln är 15 mm tunnare än trösklar till vanliga ytterdörrar... Men yttermåttet på karmen är samma som på vanliga dörrar, så kan nog bli lite problem om man ska byta till denna från en monterad vanlig dörr...
 
Redigerat:
Snailman skrev:
det är ju aluminium i framkanten på tröskeln, hur gjorde du med tröskelblecket?

jag antar att det går att ta ett överbleck och använda det... men då fästa det bara i båda ändarna, (spåret i aluminiumet verkar hålla kvar ett överbleck som de brukar vara bockade...)

Dörren är alltså tänkt att ställas på befintligt golv, så tröskeln är 15 mm tunnare än trösklar till vanliga ytterdörrar... Men yttermåttet på karmen är samma som på vanliga dörrar, så kan nog bli lite problem om man ska byta till denna från en monterad vanlig dörr...

Aluminiumlisten går in under tröskeln också och min dörr "svävar" en bit ovan trappan utan tegelstenar under sig.
Jag körde ner till plåtslagaren och lät honom bocka en alubit till mig.
Denna skruvade jag sedan in regeln under dörren och satte med lite montagelim mot klinkern på trappan. Inget trä är synligt utifrån, eller om man så vill - väderutsatt.

Angående tröskeln så står inte min på golvet.
Jag bytte från en "vanlig" dörr utan problem och resultatet blev att min tröskel ligger nästan i nivå med golvet innanför.
En smal sträng golvfog mellan tröskel och golv blir också betydligt snyggare än att mecka med kvartsstavar eller andra lister - tycker jag... :)
 
Snailman
Tack, funderar fortfarande på hur jag ska göra, så bra att få info om hur du har gjort...
 
Ser onekligen ut att vara Växjö, ja...
Men det måste ju vara ett riktigt måndagsex, då min som sagt/skrivet har suttit i 1,5 år.
De kvistgenomslag jag nämnde är inte tillnärmelsevis som på denna dörren.
Är extremt petig med detaljer och de jag har är faktiskt inget som stör mig.
Det är dessutom 2 års garanti på målningen, så den dörren/karmen är ju bara att reklamera...
F.ö. lämnas 5 år på glas och 10 år på formstabilitet...

Fast jag kanske skulle reklamera mina små kvistar också - tänker inte byta ut karmen, men man kan ju kanske pruta ner dörren och få en återbetalning på halva köpesumman. ;)

Försvarar inte Bahaus eller Safco, men snubben som gjort blogginlägget verkar ju mer än lovligt partisk också, med tanke på textstrofen "som vi har på Ekstrands"...
Läser man infon, så jobbar han med att sälja och montera Ekstrands och då är väl en del av arbetsuppgifterna att snacka skit om konkurrenterna.:p

Har inte heller varit med om det påstådda kallraset innanför dörren - mitt glas är synnerligen tätt.
Kollar man däremot bilderna kan dom ju omöjligen lyckats få in något drev på rätt sätt mellan dörr och sidoljus. :confused:
Ser också ut som om att dörren inte är injusterad rätt, så att den sluter tätt, vilket också kan bidra till kallras. (Kolla "skitränderna" på bild nr 2 uppifrån.)
Och bild 3, sen då... Är det fogskum jag ser??? :thumbdown:

Kan nog bara kallt konstatera att den/dom som monterat den dörren skulle (miss)lyckas lika bra oavsett hur dyr eller billig dörr dom köper.
Ännu ett offer för "Timell-effekten". ;)
 
DeEss skrev:
Ser onekligen ut att vara Växjö, ja...
Men det måste ju vara ett riktigt måndagsex, då min som sagt/skrivet har suttit i 1,5 år.
De kvistgenomslag jag nämnde är inte tillnärmelsevis som på denna dörren.
Är extremt petig med detaljer och de jag har är faktiskt inget som stör mig.
Det är dessutom 2 års garanti på målningen, så den dörren/karmen är ju bara att reklamera...
F.ö. lämnas 5 år på glas och 10 år på formstabilitet...

Fast jag kanske skulle reklamera mina små kvistar också - tänker inte byta ut karmen, men man kan ju kanske pruta ner dörren och få en återbetalning på halva köpesumman. ;)

Försvarar inte Bahaus eller Safco, men snubben som gjort blogginlägget verkar ju mer än lovligt partisk också, med tanke på textstrofen "som vi har på Ekstrands"...
Läser man infon, så jobbar han med att sälja och montera Ekstrands och då är väl en del av arbetsuppgifterna att snacka skit om konkurrenterna.:p

Har inte heller varit med om det påstådda kallraset innanför dörren - mitt glas är synnerligen tätt.
Kollar man däremot bilderna kan dom ju omöjligen lyckats få in något drev på rätt sätt mellan dörr och sidoljus. :confused:
Ser också ut som om att dörren inte är injusterad rätt, så att den sluter tätt, vilket också kan bidra till kallras. (Kolla "skitränderna" på bild nr 2 uppifrån.)
Och bild 3, sen då... Är det fogskum jag ser??? :thumbdown:

Kan nog bara kallt konstatera att den/dom som monterat den dörren skulle (miss)lyckas lika bra oavsett hur dyr eller billig dörr dom köper.
Ännu ett offer för "Timell-effekten". ;)
Inget Dörr Proffs men.. Skummet , menar du att det tätare sämre än ull. Om jag inte har förstått detta helt fel så tätare väl det lika bra som ull, samt som det ser ut på bilderna så är det ju Betong /Puts?? Svårt att dreva med ull kanske?? Om dörren hänger sig lite så behöver det inte betyda att den inte slutar tät :)
 
Är det din Dörr på bilden ? Ser ut som den hänger lite på bilden -:) (skoja bara)
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
1973 skrev:
Inget Dörr Proffs men.. Skummet , menar du att det tätare sämre än ull. Om jag inte har förstått detta helt fel så tätare väl det lika bra som ull, samt som det ser ut på bilderna så är det ju Betong /Puts?? Svårt att dreva med ull kanske?? Om dörren hänger sig lite så behöver det inte betyda att den inte slutar tät :)
Inte dörr-proffs jag heller, men i den "skolan" jag blivit lärd ska man inte skumma fönster eller dörrar, då skummet expanderar och kan deformera karmen med kärvande dörr/fönster och/eller otäthet som följd.
Kan du få in pipen på skumsprutan kan du få in drev, så det är nog lika lätt/svårt att dreva oavsett material i väggarna runt om.
Finns säkert en tråd om skum vs. ull i forumet om du känner för att diskutera ämnet vidare...

1973 skrev:
Är det din Dörr på bilden ? Ser ut som den hänger lite på bilden -:) (skoja bara)
Jorå, det är min dörr på bilden - och nädå, den hänger inte, mer än på sina tre gångjärn.:|
 
Redigerat:
Tänkte köpa en Safco på Bauhaus dörr nu, var inne på Byggmax men de har bara 10x21 och jag behöver en som är 9 bred.
Som du säger DeEss så är det alltså ingen fara med din dörr och du känner inget kallras.
Jag har valet att annars inte byta utan reparera de som sitter där som har lite rötskador p.g.a. otillräcklig skötsel och det verkar klart sämmre...

De jag oroar mig för är det utåtlutande aluminum bläcket som man tydligen måste möta upp med ytterligare en plåtbit som är den som går mot själva trappen.
I andra dörrar brukar det finnas ett spår längst ner att fästa den plåten i, men här ska man tydligen lägga en metallbit ovanpå den al-kant som finns på dörren eller hur fungerar det?

De här med garantin som DeEss pratar om var står det? De på Bauhaus verkade inte informera mig om det när jag frågade idag. Dörren muras ju in mot smygar så de e inte riktigt någon man kan gå tillbaka med...

P.S Som jag förstår det så ska man alltså inte använda fogskum utan endast drev av den typ man har till fönster?
 
Redigerat:
Snailman
se till att ha tillräcklig spalt runt dörren när du monterar den, då tätningslisten sticker en bit utanför dörren (gör det nog inte på andra märken) och den då släpar mot karmen när man öppnar stänger dörren...kvistegenomslag på mina oxå...är väl inte så jättenöjd direkt...
 
Tjena

Tack för tipset Snailman! Det där med kvistgenomslag gör mig förbryllad.
Hur fixar man dem själv? Är det inte "bara" att kvistlacka och sen måla karmen. Då själva dörren är av HDF så lär man inte få sådana där väl...
Eller kan man bara kvistlacka när den är trären?
Hur som helst är de ju svagt att det inte är bra från början, men alternativen finns ju inte, det finns ju inte lagerförda dörrar för 9x21 i något liknande prisläge. Ska kolla Hornbach imorgon och se för alternativ.

Om U-värdet är 0,9 så lär dörren ju va bra rent isoleringsmässigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.