Håller på att renovera kök och ska lägga linoleummatta på golvspån. Spånskivorna skruvas i ett regelverk som vilar på ett betongbjälklag. Reglarna är ca 12cm höga. Under köket är det källare med gammal dränering och ganska sval på både sommar och vinter. Huset är från -61.

Jag funderar på att lägga någon form av isolering mellan reglarna under spånskivorna och undrar vilken som lämpar sig bäst. Behövs det någon form av diffspärr och isåfall var i konstruktionen?

Isoleringen vill jag ha både för värmen och som ljuddämpande funktion.

Tacksam för hjälp!
 
Har samma problem som Olleg med en konstruktion (från -56) som ser ut så här:
Betongbjälklag mellan källare och första våningen. Ovanpå bjälklaget finns 4 tums reglar, och mellan reglarna ligger kutterspån. Mellan kuttersåen och betongbjälklag finns någon form av isolering ca 2-3 cm tjock, med ett pappersliknande omslag. Förmodligen någon form av ångspärr, som legat på rulle.
Frågan är behövs ångspärren, och kan jag ta bort den och istället fylla på med vanlig isolering.
 
Hej, jag har samma fundering. Hoppas någon kan svara.
I mitt fall har jag byggt in en tidigare altan som har dränerad och uppvärmd källare under. Bjälklaget mellan är av betong.
Nu har jag vägt av ytan genom att regla upp och ska snart lägga golvspån med golvvärme.
Jag vill isolera utrymmet mellan för att undvika stegljud, vilken isolering kan jag använda? Fungerar mineralull eller kan det bli fuktproblem? Måste jag lägga in en diffspärr?
 
hos oss la dom stenull.
 
Hej Moki, tack för snabbt svar!
Enbart stenull alltså? Direkt på betongen? Ingen plast?
 
Hej, Ingen plast vad jag vet. Nu har vi inte varit med när dom gjort det, men jag vet att de inte har haft något plastmaterial däruppe.

Här är en bild som visar hur det såg ut medan dom isolerade och la golvspånet.
20120211-07-sovrum1-2.jpg

Nu tolkar jag din text som om det är mellan en bottenvåning och övervåning? Det är det iaf i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.