Martin_B
mattiasp skrev:
Jo, det har vi förstått, men läs gärna svaren på din fråga ordentligt, så skall du finna det du letar efter:)
Jaja, nu skall du inte va' sån :D
 
Kan det vara den här du sett (Milwaukees nya slagskruvdragare som inte lanserat ännu)?

m-18-fuel-impacts-300x243.png
 
Redigerat:
Martin_B
glesbyggaren skrev:
Kan det vara den här du sett (Milwaukees nya slagskruvdragare som inte lanserat ännu)?

[bild]
Det var helt klart en ny modell. Dock ser jag ingen länk eller modelnummer i din post. Hade du någon info om den?
 
Martin_B skrev:
...såg snarare ut som en vanlig borrskruvdragare...
Menar du med detta att den har en vanlig chuck?
 
Martin_B
bygga_bo skrev:
Menar du med detta att den har en vanlig chuck?
PRECIS!! :) tänkte precis tillägga detta, men du hann fråga före. Den hade vanlig chuck. Är ju det som är så märkligt, egentligen.

Fattar inte vad det var som jag såg, men den var rätt effektiv. Sen att den kanske är en helt vanlig slagskruvdragare är ju möjligt, men det var inte någon av de vanliga med den typiska slagskruvdragar/mutterdragar-nosen.
 
Martin_B
Helioz skrev:
Kan det ha varit en Metabo med Impuls-funktion?
[länk]

Makita har annars en 4-funktionsdragare som är två-växlad:
[länk]
Den där Metabon var ju häftig :) ...cool funktion! Men nej, det var ingen Metabo.

Ej heller Makita, då den var röd, den såg ut som en Milwaukee.

Väldigt synd jag inte sparade länken till den videon!! Nu är det ju bara frustrerande att inte veta vad man såg!
 
Började le lite först och tänkte okej... nu har du fått veta vad slagskruvdragare (impact driver) är och det är inte samma sak slagborrmaskin/skruvdragare. Anledningen till att slagskuvdragare/mutterdragare inte har chuck är att slaget äter upp vanliga chuckar, dessutom lossnar griphalsen av det roterande slaget. Min vinkelchuk glappar ordentligt i kuggarna då jag använder den tillsammans med slagskruvdragaren p.g.a. smidigheten (jag kanske lägger ut den på blocket sen :p).
Så det Milwaukee (om det nu är Milwaukee) har gjort är kanske att de skapat någon chuck som klarar av roterande slag? Vore rätt intressant isåfall.
 
Det var inte en Protool du såg? Jag har för mig att de (liksom Festool) har en dragare där man kan slå av/på slagfunktionen och därmed även köra med vanlig borrchuck. Orange ligger ju ganska nära rött ;)
 
Det finns ju en chuck på ebay för ca 500kr som är till just för mutterknackare och slagskruvdragare, kan ju varit en vanlig slagskruvdragare med en sån på kanske........
 
Med risk att vara övertydlig:

En slagborrmaskin slår i borrets riktning, dvs rakt in i väggen. Bra för att göra hål i betong, tegel, etc.

En slagskruvdragare slår i skruvens rotationsrikting, alltså i 90 graders vinkel mot väggen. Bra för att slå i skruv.
 
Martin_B
bygga_bo skrev:
Det var inte en Protool du såg? Jag har för mig att de (liksom Festool) har en dragare där man kan slå av/på slagfunktionen och därmed även köra med vanlig borrchuck. Orange ligger ju ganska nära rött ;)
Jag minns det faktiskt som att man kunde byta läge på den och även köra vanligt.
Det är ju det som är så märkligt med det hela.

Eller var det något elektroniskt tro? Fast det lät som mekaniskt slag.
 
Martin_B
End skrev:
Började le lite först och tänkte okej... nu har du fått veta vad slagskruvdragare (impact driver) är och det är inte samma sak slagborrmaskin/skruvdragare. Anledningen till att slagskuvdragare/mutterdragare inte har chuck är att slaget äter upp vanliga chuckar, dessutom lossnar griphalsen av det roterande slaget. Min vinkelchuk glappar ordentligt i kuggarna då jag använder den tillsammans med slagskruvdragaren p.g.a. smidigheten (jag kanske lägger ut den på blocket sen :p).
Så det Milwaukee (om det nu är Milwaukee) har gjort är kanske att de skapat någon chuck som klarar av roterande slag? Vore rätt intressant isåfall.
Det är lungt, jag vet vad en slagskruvdragare är :) Precis som Dr Fozz skriver så är det inte som en slagborr som slår borret in i väggen samtidigt som borret då naturligtvis roterar i vanlig ordning, utan snarare "hackar" in skruven i materialet i rotationsriktningen, precis som en mutterdragare gör.
Vad är egentligen skillnaden mellan slagskruvdragare och mutterdragare mekaniskt? Det är ju i princip samma sak, fast mutterdragare lär väl ha bra mycket högre moment.

Och det är just chucken som fick mig att reagera på maskinen kommer jag ihåg. De bytte ju bits i chucken som man gör i vanliga fall. Och nog känner jag igen en mutterdragare eller slagskruvdragare med den speciella nosen och bitshållaren, men detta var ju ingen sådan.

Däremot så hittar jag ingen info om någon borrskruvdragare som skulle ha någon slagfunktion i rotationsriktningen, och som har vanlig chuck.

Videon var för övrigt ingen officiel video från tillverkaren utan mer en "review" av något slag.

Såg den för kanske ett par månader sedan. Vem vet, det kanske var något hemmabygge... någon jäkla avart och korsning mellan slag- och borrskruvdragare :D
 
Kan det varit en Flex?
http://www.elonline.se/flex-ali-108...0[/url Edit: missade det där med chucken.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.