En polare har använt pem-slang (16mm) för matning av tappvatten inne på ett ställe. Jag hävdar att det enbart skall användas för kallvatten (servis) men kan inte förklara vad problemet är. Är det problem och i så fall vad? Är den inte värmetålig?
 
Pem-slang trycklass PN 10 Klarar 10 Bar vid 25 grader C
Olämplig för varmvatten iaf eftersom hållbarheten sjunker ju högre temp du har.
Den är gjord för att klara sig under jord i vatten etc...
 
En fortsättning på temat. Jag behöver dra 20 m tappvattten, varmt och kallt till en gäststuga. Varmvattnet är 60 grader och har ett tryck på 4,3 bar. Skulle det gå att använda pem-slang? Det är ju ett billigt alternativ och går dessutom att gräva ner direkt. Finns det några tabeller som visar vilka tryck pem-slangar klarar vid olika temperatur?
 
hj76, tack för ett snabbt och mycket bra svar!
 
kjell a skrev:
En fortsättning på temat. Jag behöver dra 20 m tappvattten, varmt och kallt till en gäststuga. Varmvattnet är 60 grader och har ett tryck på 4,3 bar. Skulle det gå att använda pem-slang? Det är ju ett billigt alternativ och går dessutom att gräva ner direkt. Finns det några tabeller som visar vilka tryck pem-slangar klarar vid olika temperatur?
Borde det inte bli bättre och eventuellt billigare att endast dra in kallvatten och sätta en billig VVB i gäststugan? Isolera en markförlagd varmvattenledning på 20 meter känns omständligt.
 
Håller med föregående talare.
 
Det finns färdig s k kulvertledning som är isolerad och som innhåller PEX-slang. Den kan användas för att distribuera VV mellan byggnader.
 
Billigaste kulvertledningen jag hittar ligger på 170 kr/m (Rinkaby). 3400 bara för varmvattenledningen är någon hundralapp billigare än en 35 liters VVB från Nibe. Nöjer man sig sedan med en billigare VVB från Jula/Biltema/Bauhaus så sparar man lätt ett par tusenlappar.
 
Krilleman
Lägg bara en PEM för kallvatten och sätt en genomströmningsvärmare! Då varmhåller du inte varmvatten i onödan och du behöver aldrig tänka på om det finns varmvatten...
 
Pemslang är enbart godkänd för tappkallvatten. Materialet är ej gjort för varmt vatten, så händer det något får man ej ut en krona på försäkringen då det inte är gjort efter gällande branschregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.