Som ni ser på bilderna har vårt plåttak börjat släppa färg och det ser inte bra ut.
Om jag inte kommer ihåg fel sa säljaren att taket är bytt på 80 talet... Huset är byggt 1940.

Sitter och funderar om jag ska måla taket själv till våren
eller om jag ska anlita någon (pris? och vem i Gästrikland?) eller i sista fall byta ut.


* Kan någon se mha bilderna om de är stålplåt eller galvad aluminium?

* Vad behöver jag för produkter för att göra rätt. och hur går jag tillväga?
Inga genvägar, för jag vill göra de riktigt på en gång.


Ge mig råd, tips och hjälp om de ni vet om saken. Har ringt lite firmor och har väl inte fått någon direkt prisbild om vad de kan kosta mer än att dom låter inte så värst inresserad av jobbet. Taket är cirka 50 m2 per sida med 1 takkupa så strax under 100 m2 är taket.
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Galvad stålplåt orsaken att ingen är intresserad är att taket är brant och läktad plåt måste bytas går ej att måla om eftersom man inte kan gå på taket.
Om färgen släpper bara längst ner så skulle jag låta en kille spreja på svart hammarlack direkt på rosten
 
tråkigt när färg släpper..
även om du skulle måla om det,så håller det inte särskilt länge ...
satsa på glaserade takpannor ,finns svart snygga...klart mycket dyrare än plåt...
men man behöver aldrig göra nåt mer med taket..
ska man lägga ny plåt flera gånger under husets livslängd kostar det ochså..
och tråkigt jobb ....jobbigt att vara på branta tak
 
  • Gilla
Fredrik Wiklander
  • Laddar…
Hänger inte riktigt med....
Läktat plåt måste bytas för att de inte går att måla för att man inte kan gå på taket.. Men om jag kan gå på mitt tak då kan jag måla eller? Går de inte att måla galvad stålplåt?

Även om man skulle måla så vissa firmor erbjuder 10 års garanti på takplåtsmålning.. Är de annan plåt vi pratar om då eller?
 
klart du kan gå på taket..bara att använda nockstege ju..
har plåten suttit 10år? problemen är oftast störst på sidan där solen är mest...
där bleks färgen...sen kan den släppa....
 
tjena skrev:
klart du kan gå på taket..bara att använda nockstege ju..
har plåten suttit 10år? problemen är oftast störst på sidan där solen är mest...
där bleks färgen...sen kan den släppa....
Jo solen ligger på hela dagen.. På baksidan ser plåten som ny fast att den legat länge.
 
Det finns något som kallas skylift! Så för den skull är det ju inte något problem iaf!
 
Att nå på taket är inget problem. Dels har grannen skylift, sen har jag både sele och rep och stora stegar som man läggas längs taket som man kan springa på upp och ner..

Detta blir ett projekt till våren då de är lite torrare i luften. Bra takplåtsfärg från känt märke och en primer på omålade ytor blir de. Tips om bra märke? Flügger har jag använt uteslutande när jag målat allt annat i och utanför huset. Hur funkar deras takplåtsfärg och primer?
 
Ett tips jag fick när jag skulle måla om en takkupa + fönsterbleck i galvad plåt:

Cuprinol täcklasyr för trä ! (Ja, du läste rätt - för trä! :) )

Flera målare har bekräftat att det faktiskt fungerar. De plåtdetaljer som jag hittils målat med täcklasyren har inte visat några tecken på färgsläpp, andra som målats med plåtfärg( dock ca. ett år tidigare) är det dags att måla om!

/R
 
Går i exakt samma tanke som du. Har ett likadant plåttak fast rött och har varit inne på att måla också.
Målade om en stor skorstenshuv med vanlig akrylatfärg för många år sedan och den ser fortfarande som ny ut, så det kanske skulle funka?
 
Då är de dags snart och sätta igång när vädret tillåter... Är de några andra som har tips och ideér om plåten, tillvägagångssätt, produkter mer än 6 mån sedan sist?
 
  • Gilla
getingbo
  • Laddar…
Jag har inga tips, däremot har jag ett likadant tak från -80 (huset är från -41 så det finns ju lite likheter)

Färgen på mitt tak har inte släppt som på ditt så det lossnat stora flagor med jag kan se att det börjar släppa små flagor på ett par ställen så jag räknar med att få ta tag i det om några år.

Så uppdatera gärna med resultat och tillvägagångssätt :)
 
Kan ge lite råd imorgon. Jobbat som plåttakmålare ett par år. Kl e lite mkt nu och jag tittar i kors. Skulle jag glömma, skicka ett pm. Natti :D
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Att måla om ett plåttak skulle jag aldrig göra, är plåtslagare och det blir oftast inte bra om man målar om taket. Släpper igen efter några år. Brukar ha kunder som målat om taket några gånger tills dom lessnar och byter ut taket.. Tycker det är slöseri med pengar att gå och måla hela tiden.
 
frankbolsoy skrev:
Att måla om ett plåttak skulle jag aldrig göra, är plåtslagare och det blir oftast inte bra om man målar om taket. Släpper igen efter några år. Brukar ha kunder som målat om taket några gånger tills dom lessnar och byter ut taket.. Tycker det är slöseri med pengar att gå och måla hela tiden.
Och vad kostar ett nytt tak och hur länge håller den färgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.