Hallo,

Jag har 2 stycken vinkelslipar. En 230mm och en 180mm. Dessa är jättebra för stora arbeten som att kapa i sten, såga upp dörrposter osv. Men inte så lätta att göra med. Ofta saknar jag en lätt vinkelslip som är smidig att plocka fram och kapa av tex en spik eller skruv som inte vill ge med sig. Inga stora arbeten.
Den ska vara liten, lätt och smidig.
Har ni någon sådan? Vad kör ni med och vad rekommenderar ni? Batteridriven? (Kanske blir tyngre än med sladd...)

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Har en Hitachi G13SR3 som jag måste avråda ifrån..
125mm, väldigt smidig, låg vikt.. MEN !! Jag har kört slut på snart 3 lager i sånna maskiner privat på kanske 30-40 olika skivor..
Andra gången fick jag en ny maskin, och även den börjar få lagermissljud.
Misstänker att den drar in slipdamm som dödar den.

Smidig 125mm maskin är det jag letar, vet inte om du vill ha ännu mindre ?
Om du har en verkstad där du alltid ska kapa (låter inte som det, mer som rivningsprojekt) så kan jag rekommendera en tryckluftsdriven maskin !
 
K_arlstrom skrev:
Har en Hitachi G13SR3 som jag måste avråda ifrån..
125mm, väldigt smidig, låg vikt.. MEN !! Jag har kört slut på snart 3 lager i sånna maskiner privat på kanske 30-40 olika skivor..
Andra gången fick jag en ny maskin, och även den börjar få lagermissljud.
Misstänker att den drar in slipdamm som dödar den.

Smidig 125mm maskin är det jag letar, vet inte om du vill ha ännu mindre ?
Om du har en verkstad där du alltid ska kapa (låter inte som det, mer som rivningsprojekt) så kan jag rekommendera en tryckluftsdriven maskin !
Hallo,

Tack för avrådningen!
Jag har kompressor här hemma, men den är för bökig att dra fram för småjobb som detta. Så det får bli en vanlig eldriven.
Kan tänka mig antigen en 125mm eller tom en 115mm. Som sagt, detta är bara för pyttejobb. Behöver jag göra större jobb så drar jag fram någon av "bestarna".

Mvh

Stefan
 
Jag har en 125 mm blå Bosch som jag haft i drygt 10 år. Den har kapat vanligt stål, rostfritt, sten, takpannor mm. Är supernöjd med den.
 
En vettig maskin är Hitachi's G13SD
relativt liten men ändå tålig.
 
Blå bosch 125mm röstar ja för. Finns olika modeller såsom effekt, varvtalsreglering, säkerhet=kickback/kastskydd, återstart på strömbrytaren vid tex strömavbrott.
 
Redigerat:
Metabo har fina maskiner som tål MYCKET stryk
 
skruffse skrev:
Metabo har fina maskiner som tål MYCKET stryk
"järnspettet" (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.