Liten kris. Nu har jag gjort prov på linoljelasyr efter konstens alla regler och enligt både Gysinge och Ottossons recept. Ljust eng. röd och jordgrönt. Den jordgröna är ok och har glans,( 50% linoljefärg med 20% färdig jordgrön och 50% halvolja, den kritar inte. MEN, den ljust eng.röda är helmatt och kritar. Jag har gjort två varianter. 1/3 linoljefärg färdig ljust eng.röd, 1/3 terpentin och 1/3 kokt linolja. den andra är 50% ljus en röd och 50% halvolja. Båda kritar efter 24 timmar både 1 resp 2 strykningar. Vad göra? Den röda ska vara på vitriner med dörrar både på över- och underdel och min dotter ska måla kurbits på dem till sitt projektarbete, därav att det är lite kris......:surprised:
 
Jag undrar om inte just Ottossons engelskt röda innehåller väldigt mycket pigment. Efter att jag målade om några fönster har problemet uppstått att det röda blöder ner på den vita fasaden (dvs regnet sköljer med sig pigment).

Hur som helst, vad gäller lasyren skulle jag ha kontaktat färgtillverkren o frågat.
 
Jo jag kände att den var en riktigt tät färg, det går inte att bättra lasyren med ytterligare en strykning får då blir det en helt annan nyans. Jag ska ringa Ottossons men jag ska även prova en annan linolja och se om det blir skillnad, jag hade inte halvoljat provbiten innan strykning för det har jag inte behövt med andra lasyrer. Grönjorden är fin så det är bara att jobba ett varv till med den röda.
 
Instämmer. Har också reagerat på att Ottossons ljust engelskt röda har en helt annan yta än andra kulörer. Väldigt matt! Nyfiken på svaret från Ottossons. När ringer du?
 
Imorgon fm. har inte hunnit. Även mina nya fönsterfoder är helmatta efter första strykningen.... inte så kul. Jag älskar den här nyansen. Jag har halvoljat lasyrprovet. Halvolja is da shit! Suveränt. Nu blev ytan snyggare. Jag provade även halvolja -lasyr- halvolja, men var för otålig och topplagret drog med sig lite lasyr. Jag ska prova lasyren utan halvolja under men med en strykning ovanpå. Efter snacket med Ottossons.
 
Nu har jag pratat med Ottossons. Den ljusa eng. röda är lite speciell i pigmentet och har lite svårt att uppföra sig. Den är mycket pigmentrik och käkar olja. Halvolja alltid nytt virke, det kan behövas upp till 75/25 på halvoljan. Även för täckande målning. För lasyr så rekommenderades två lager riktigt tunn lasyr 10-20%. Gör alltid prov. Det blir en vända till med prover m a o. Det är det värt för den är riktigt snygg.
 
Aj, det där lät jobbigt. Och vi som tänkt måla hela huset med ljus engelsk röd! Det blir alltså ett moment till med denna färg. Vi gillar kulören skarpt men nu fick man sig en liten tankeställare.

Hur menade de att slutresultatet skulle bli? Blir ytan blank om man oljar först? Eller bara mindre matt? Det känns som att man borde ha i olja i alla fall i slutstrykningsfärgen. Sa de något om det?
 
Nja, jag målade nyss ett par stolar, kolla tråden "färg för f-n", med den ljust eng röda och det blev glans efter 2 strykningar. Det var lasyren som blev lite knepig, men jag jobbar på det. Men ett prov skulle jag nog rekommendera i synnerhet om du har både nytt och gammalt virke på fasaden.
 
Ja, stolen och panelen ser ju ok ut. Men du hade alltså ingen extra olja när du målade dom? De fönsterbågar vi målat är alla väldigt matta. Funderar därför på om vi skall måla ett lager till med ca 10% olja i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.