Vi står i begrepp att bygga om badrummet hemma, och här kommer min fråga - har du någon särskild lösning i ditt som du är sjukt nöjd med?

Vi kommer exempelvis bygga in en LED-list under badrumsskåpen och rörelsesensor för att få ledljus automatiskt (om man går upp mitt i natten, skall byta på ungarna och liknande), men jag letar efter fler lösningar efter samma modell. Dela gärna med dig, vore kul att tänka efter före för en gångs skull...
 
Lång duschslang! Asenkelt att spola av hela badrummet. Förenklar städningen drastiskt. Finns en separat tråd om detta.
 
Det här är en smaksak:

Kommer du att ha badkar? Jag önskar så att vi hade en en liten tv på väggen i badrummet. Det skulle verkligen kännas deluxe att ligga där och kolla på tv. Boken blir så blöt, och jag är alltid rädd att jag tappar mobilen i vattnet. Hängde där en tv på väggen däremot ...
 
Näe, vi tänkte rationalisera bort det, det är ett ganska litet badrum om 4 kvm ungefär. Men det ändrar ju inte på det faktum att det är en grym idé...
 
Tv bakom en "spionspegel"... Vi hade det i vår förra lägenhet. Det är relativt enkelt och kostar inte mycket extra .
 
Inbyggd nisch i väggen (kalkat) för duschflaskor, istället för utanpåliggande förvaring för dessa...
 
infälld förvaring av toapapper i vägg
 
harry73
Guthed skrev:
...
Vi kommer exempelvis bygga in en LED-list under badrumsskåpen och rörelsesensor för att få ledljus automatiskt (om man går upp mitt i natten, skall byta på ungarna och liknande), ...
Ledlist med rörelsedetektor?, varför inte inte ha en extra lamparmatur med en liten 1 W ledlampa i som är på dygnet runt? 1 W dygnet runt kostar bara 9 kW per år.
 
Vi byggde in eluttag i ett väggskåp. Då slipper man se det fula och tandborsten/rakapparat kan stå i skåpet och laddas på samma gång.
 
DaCa skrev:
Vi byggde in eluttag i ett väggskåp. Då slipper man se det fula och tandborsten/rakapparat kan stå i skåpet och laddas på samma gång.
Det har vi också, följer med många badrumsskåp. Kanonbra.

En annan idé är att ha möjlighet att ha svag belysning i badrummet. Kan vara skönt att slippa starkt ljus om man är uppe på toa på natten eller om man kör mysbelysning i övrigt.
 
Vi har ett hål i golvet som mynnar ut i tvättskåpet intill tvättmaskinen i källaren. Där petar alla ner sin tvätt efter duschning.
 
S
bjogul skrev:
Vi har ett hål i golvet som mynnar ut i tvättskåpet intill tvättmaskinen i källaren. Där petar alla ner sin tvätt efter duschning.
Trollar du eller? Hål i golvet... i badrummet? :x
 
Korvgubbe
DanielF skrev:
Trollar du eller? Hål i golvet... i badrummet? :x
Det har jag med, fast jag har satt en golvbrunn där istället för en tvättkorg :D

När det gäller smarta lösningar i badrum så tycker jag att allt kretsar kring förvaring, ett standard badrum är fyllt med tiotusentals olika småsaker som alla behöver förvaras någonstans. Ett dolt eluttag i badrumsskåpet är något som jag genast blev mycket avundsjuk på! Öppna hyllplan må se vackert ut i inredningstidningar men hur vacker blir det när alla vardagsprylar står huller om buller?
 
Vi har också tvättnedkast till tvättstugan. Det kommer upp ett rör genom golvet som mynnar i utbyggnaden bakom den vägghängda toastolen. I utbyggnaden har vi sedan ett lock som täcker röröppningen. Bara att lyfta på locket och kasta ner tvätten som då hamnar i tvättkorgen som står i ett skåp i tvättstugan. Ingen smutstvätt som ligger och "skräpar" någonstans.
 
Ni som har gjort tvättnedkast, kan ni komma med lite mer detaljer?

Jag har också planer på att fixa till ett tvättnedkast. Jag har en gammal 15 cm x 25 cm rökgång för en avvecklad kokspanna som passerar alldeles bredvid badrummet upp i skorstenen. Där skulle det bli utmärkt med ett tvättnedkast på något sätt, tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.