Alltid undrat också. Nog om man byter ut en tjocktv mot en modern, men om man har en platt-tv med 1080, varför byta ut den? För att tjäna 2cm i tjocklek?
Varför byta en tjock-TV egentligen? Färgåtergivningen är överlägsen, speciellt i mörka delen av spektrat. Enda anledningen jag kan se är om man vill ha större, och då regerar projektorn.
 
Troberg skrev:
Varför byta en tjock-TV egentligen? Färgåtergivningen är överlägsen, speciellt i mörka delen av spektrat. Enda anledningen jag kan se är om man vill ha större, och då regerar projektorn.
Skulle inte riktigt hålla med om det nej. Som exempel går det att arbeta mot ett 10.000-tal bröllopsbilder på en ok plattTV inför efterredigering, medans samma sak anser jag fullkomligt omöjligt mot en tjockTV, just pågrund av den obefintliga skärpan, och möjligheterna till färginställningar. plus, har du någonsin sett en tjocktv med hdmi/dvi?
 
Mikael_L
Troberg skrev:
Varför byta en tjock-TV egentligen? Färgåtergivningen är överlägsen, speciellt i mörka delen av spektrat. Enda anledningen jag kan se är om man vill ha större, och då regerar projektorn.
Polaren som köpte på norr mälarstrand för 50.000:-/kvm tyckte inte längre att han hade råd att låta sin gamla 32" ockupera en yta värd 25' ... :D
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Varför byta platt-TV redan?

3D! Större!! :)
Eller så attraherar dom kanske en målgrupp som är på väg ut till sitt första eller andra egna boende, och inte har TV redan.
Det kan nog sälja rätt många enheter/år.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
* Öppen källkod, SDK-kit och internetforum.
Ja att inga tillverkare har hoppat på det tåget förvånar mig.

Skulle jag vara VD eller teknikchef eller något sådant för ett lämpligt företag skulle jag drivit den linjen stenhårt.
Tänk, en massa teknikutveckling, helt gratis.
Man kan släppa ut mer ofärdiga produkter på marknaden (fast man ska inte, men kan ...)
Först attraherar man tekniknördar, när ryktet om den fulla konfigurerbarheten sprider sig. I nästa steg lockar man alla andra när det är uppenbart att det finns en massa coola "appar" att lägga in i sin apparat.
 
Korvgubbe skrev:
Och framför allt, kommer man få hem en låda med kretskort, bildskärm och annat smått&gott som man förväntas montera ihop själv? :rolleyes::D
Nästan precis så var det när jag köpte min första TV som hade text-TV. TVn var iofs färdigbyggd men text-TV delen var ett löst kretskort som jag själv fick montera inuti TVn. Bort med bakstycket, trycka kortet på plats och ansluta några kablar...

TVn kom dock inte från IKEA ;)
 
Nimajneb skrev:
Målgruppen är nog vanliga människor och inte folk som hänger på olika teknikforum
Det var min första tanke också.

Det "vi" (alla vi som dagligen använder internet och vet vart man hittar information) glömmer är
att majoriteten av folk där ute inte använder varken prisjakt eller google innan dom köper elektronik, (hade dom gjort det så hade det bara sålts 2 eller 3 modeller av tv-apparater, och inte 100 som det är idag.)

Dessa personer är dom som tar upp timmar av säljarnas tid hos elgiganten & co eftersom dom inte har koll på dom mest grundläggande saker, och oftast inte bryr sig speciellt mycket heller.

Det är dessutom vanligt att folk vill att tv'n ska passa till deras övriga möbler, hur många av tv-bänkarna hos elektronikkedjorna passar in i ett "normalt" hushåll? (dvs inte hos tonåringar eller tekniknördar)
Hur många tror ni har stått med måttband hos elgiganten & co och försökt klura ut ifall tv'n kommer passa in i deras befintliga bokhylla/tvbänk?

Jag tror det kommer fungera utmärkt att sälja tv-apparater på IKEA, så länge deras säljare är någorlunda pålästa och prisbilden är rätt.
 
Daniel78 skrev:
Det "vi" (alla vi som dagligen använder internet och vet vart man hittar information) glömmer är
att majoriteten av folk där ute inte använder varken prisjakt eller google innan dom köper elektronik, (hade dom gjort det så hade det bara sålts 2 eller 3 modeller av tv-apparater, och inte 100 som det är idag.)

Dessa personer är dom som tar upp timmar av säljarnas tid hos elgiganten & co eftersom dom inte har koll på dom mest grundläggande saker, och oftast inte bryr sig speciellt mycket heller.

Det är dessutom vanligt att folk vill att tv'n ska passa till deras övriga möbler, hur många av tv-bänkarna hos elektronikkedjorna passar in i ett "normalt" hushåll? (dvs inte hos tonåringar eller tekniknördar)
Hur många tror ni har stått med måttband hos elgiganten & co och försökt klura ut ifall tv'n kommer passa in i deras befintliga bokhylla/tvbänk?

Jag tror det kommer fungera utmärkt att sälja tv-apparater på IKEA, så länge deras säljare är någorlunda pålästa och prisbilden är rätt.
+1 på detta. Och jag ger mig fasiken på att ikeas personal kommer vara bra mycket bättre påläst på sina produkter, än säljarna på elgiganten m.fl. prånglare, dom kan oftast ingenting alls, har jag noterat.
 
Troberg skrev:
Varför byta en tjock-TV egentligen? Färgåtergivningen är överlägsen, speciellt i mörka delen av spektrat. Enda anledningen jag kan se är om man vill ha större, och då regerar projektorn.
Vi har en tjock-tv från tjock-tvns utvecklingszenith: en 100 Hz Philips 32" från ca 2001-02. Den har bra färgåtergivning men andra aspekter är avsevärt sämre än en modern platt-tv: dålig upplösning, oskarp i hörnen, bilden jiddrar när det är skarpa linjer eller text. Förutom då det uppenbara att den har liten skärm samtidigt som det krävs två starka män för att flytta den och den tar upp 1 kvm golvyta.
 
Jag kan inte heller förstå hur någon kan påstå att en tjock-tv skulle vara bättre än en modern led/lcd/plasma, antingen så har man aldrig sett en modern platt-tv, (utan har endast sett den allra första generationen som kom för 10-12 år sedan), eller så behöver man nya glasögon...

Iofs så fanns det faktiskt väldigt fina tjock-tv med full-hd upplösning i USA, men det var nog inte många som importerades hit.
 
Mikael_L skrev:
Ja att inga tillverkare har hoppat på det tåget förvånar mig.

Skulle jag vara VD eller teknikchef eller något sådant för ett lämpligt företag skulle jag drivit den linjen stenhårt.
Tänk, en massa teknikutveckling, helt gratis.
Man kan släppa ut mer ofärdiga produkter på marknaden (fast man ska inte, men kan ...)
Först attraherar man tekniknördar, när ryktet om den fulla konfigurerbarheten sprider sig. I nästa steg lockar man alla andra när det är uppenbart att det finns en massa coola "appar" att lägga in i sin apparat.
Problemet är träsket med patent och licenser. Vi som meckar med fri/öppen källkod kan komma runt eftersom vi flyger under radarn och inte "går" att stämma, vi har inga pengar.

Men ett företag har det. Jämför alla Linux distributioner som inte vågar distribuera codecar utan låter glada ammatörer göra det åt dem. Om en konsumentelektroniktillverkare (som står för inkomsterna för patenttrollen) skulle börja göra samma sak så tror jag det skulle hamna i domstolen snabbare än attan. När man tänker på att licensvillkoren för dessa patent osv. dessutom kräver någon form av "digital restrictions management", dvs DRM, så blir det ännu värre.

Jag har själv exv. en TV från Samsung utan DTS (inte ens pass-through) eftersom de inte ville betala licensavgifterna för den. Dessutom så levererar den bara stereo ut (istf. 5.1) på den optiska utgången *om* insignalen är HDMI. Om insignalen är en annan, exv. TV-tuner eller intern mediaspelare, så går det att få multikanalljud ut via SPDIFF, men HDMI, icke. Detta är för att hdmi-specen kräver detta (HDCP) och om man inte följer den som tillverkare så skulle man drunkna i advokater snabbare än kvickt...

Så nu blir det en Shuttle XS35GT med XBMC på för att slippa krånglet och att kunna se SVT Play, Youtube i högupplösning osv på köpet. (SVTplay var ju i ett licensbråk för inte så länge sedan när någon tvingades att ta bort det ur en box.)

Så än så länge så kan vi gå runt det mha en "vanlig" dator. Och det är därför som tillverkarna försöker att begränsa de "vanliga" datorerna, via olika Trusted computing plattform-initiativ. Apple/Android har ju (tyvärr) redan börjat så smått med att vänja användarna vid en "dator" där du inte får systemadministratörsrättigheter med automatik, utan måste "knäcka" din *egen* utrustning för att få det. :mad:
 
MMR skrev:
Liten reklamfilm
Ser faktiskt lovande ut, men reklamfilmen ser ut som något himpa-jimpa som några studerande på media-programmet gjort :)
 
Daniel78 skrev:
Det verkar tyvärr som det blir en hel del som måste monteras hemma..
[länk]!

Men det är nog ingen fara, instruktionerna brukar vara rätt tydliga.
Måste man vara elinstallatör? Eller kommer ikea skicka med en DIY-licens tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.