Under "Grundläggningssätt" i den Tekniska beskrivningen av ett hus hittar jag följande:

"Grundmur på utbredda plattor 200x500 Btg K200"
Antar att det betyder just att det finns ett antal plattor med storlek 200x500 i betong av hållfasthet K200?

"Hel platta av 100 Btg K200 på 150 kapillärnbrytande dräneringsskikt"
Låter som om huset ligger på en platta som är 100mm ovan på 150mm singel.

Jag förstår inte riktigt hur dessa två hänger ihop?

Dessutom är det så att jag i källaren/sutterängplanet (som inte är inrett) ser att väggarna (som är 25cm Lecablock) står på betong block. Men inuti så ser jag ingen platta utan det ligger singel (och lecakulor) på golvet åtminstone de 15cm som jag grävde neråt. Vore det inte väldigt märkligt om det var singel/leca ovanpå en betongplatta?
 
Ingen som förstår vad det betyder och hur det hänger ihop?
 
Det kanske är en plintgrund?
 
nombz skrev:
"Grundmur på utbredda plattor 200x500 Btg K200"
Detta är troligen det som brukar kallas "sulor", dvs längsgående plattor under hela grundmurarnas längd. Dessa ligger oftast djupare än golvet i källaren. I ditt fall verkar de vara 200 mm tjocka och 500 mm breda.

"Hel platta av 100 Btg K200 på 150 kapillärnbrytande dräneringsskikt"
Detta är källargolvet. Gjutet separat, sitter inte ihop med sulorna.

Det du beskriver var en mkt vanlig konstruktion tidigare.
 
anaitis skrev:
Detta är källargolvet. Gjutet separat, sitter inte ihop med sulorna.

Det du beskriver var en mkt vanlig konstruktion tidigare.
Det konstiga är ju att jag inte hittar någon platta. Jag ser "sulorna" på sidan och sedan är det singel istf golv. Jag grävde ca 15cm ner i singlet men hittar inget. Inte ligger det väl en platta under singlet (och det skulle innebära att den låg under sulornas nivå)?
 
nombz skrev:
Det konstiga är ju att jag inte hittar någon platta. Jag ser "sulorna" på sidan och sedan är det singel istf golv. Jag grävde ca 15cm ner i singlet men hittar inget. Inte ligger det väl en platta under singlet (och det skulle innebära att den låg under sulornas nivå)?
Plattan är källargolvet!
Om du inte ser ngt betonggolv så kanske de aldrig gjöt ngt golv?
 
anaitis skrev:
Plattan är källargolvet!
Om du inte ser ngt betonggolv så kanske de aldrig gjöt ngt golv?
Precis, det finns inget golv. Skumt att det står i den tekniska beskrivningen men aldrig gjordes.

Planen blir att jag får göra det själv i efterhand då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.