Vi har en stor slänt som vi måste göra något åt ganska snart. Huset ligger uppe på en höjd och större delen av trädgården ligger nedanför slänten.

Huset är ett nybygge så det finns i nuläget inget planterat i slänten. Den är ca 50m lång och 4-5m hög och ganska brant.

Är det någon som har tips på bra växter att plantera? Är det något jag måste tänka särskilt på? Kommer jag behöva ha någon form av nät eller liknande för att förhindra att jorden rinner iväg vid regn? Eller räcker det med att plantera växter?

Tar mycket tacksamt emot alla förslag och tips!
 
"Ganska brant" är ju lite relativt, men får jorden väl sätta sig så tror jag inte det blir några problem. Har du funderat på någon form av marktäckare och kanske i kombination med lite buskar som bryter av? Eventuellt kanske det kan bli snyggt med lite belysning. Jag gillar själv när det är så underhållsfritt som möjligt. :)
 
Vad sägs om att bygga lite terasser? Skulle kunna vara helsnyggt.
 
Sitter i samma sits även om vår slänt faktiskt inte är lika stor som er. Vår är ca 13 m lång och två meter hög med ett fall på en meter om man kan skriva så. Vi sitter själva och funderar på hur vi ska lösa slänten och som ovan har vi funderat på murar i etage men det är lite för dyrt för oss. Vi kommer troligtvis bygga en trappa i slänten och vid sidan av den anlägga en rutschkana för barnen, resten av slänten täcks med nät och markduk och täcks med bark (vet inte om den ligger kvar dock iom att det är ganska brant lutning. På valda ställen kommer vi sätta buskar och fylla på med jord (är bara sten idag).
Vet inte om det är billigare än att bygga mur men vi kan göra det själv iaf.

Annars har jag hört att smultron sprider sig snabbt och täcker bra, iaf på sommaren :)
 
Jag hade tänkt mig marktäckare och buskar, men har ni förslag på några växter? Funderar också på att kanske göra ett stenparti i en liten del. Ser det konstigt ut om man har "olika rabatter" i slänten? Jag menar om man på ena stället har några växter. Sen kommer ett stenparti med växter som passar där och sen ytterligare ett område med andra växter?

Vi har också funderat på att göra terasser, men då behövs det stora mängder fyllmaterial och det tillåter inte plånboken.
 
Anna S skrev:
Jag hade tänkt mig marktäckare och buskar, men har ni förslag på några växter? Funderar också på att kanske göra ett stenparti i en liten del. Ser det konstigt ut om man har "olika rabatter" i slänten? Jag menar om man på ena stället har några växter. Sen kommer ett stenparti med växter som passar där och sen ytterligare ett område med andra växter?

Vi har också funderat på att göra terasser, men då behövs det stora mängder fyllmaterial och det tillåter inte plånboken.
Hallo,
Jag tror inte du behöver ha nät eller så, som fångar upp jorden. Bind den istället med rötter från buskar och marktäckare. Men det beror ju på hur brant slänten är och vilken jordmån det är.
Tror att du kan få in ett par olika teman på en såpass lång slänt (50m). Stenpartier är ju jättebra då slänten kommer bli naturligt torr, något som många stenpartiväxter trivs i.
Det finns hur många olika sorters buskar och växter som helst, bäst kanske är att åka iväg till en bra plantskola och titta på dem, och fråga vad som fungerar just i din zon. (Det brukar plantskolorna ha koll på).
Tänk på att det kommer kosta en del att fylla upp allt. Vet inte bredden, men jag gissar på 7-8 meter x 50m = >300m2. Det blir flera tiotusentalskronor för att fylla upp. Fyller ni inte upp med växter som täcker marken så kommer den, käckt nog, täckas alldeles själv av alla möjliga olika ogräs! Och det är inte så skojj. Så då är det markduk samt täckbark som gäller mellan era köpta plantor.
Ett alternativ om det finns plats och tid/ork kan vara att dra upp marktäckarna och perenner från frö. Tar ofta 2 år innan de är stora, men det blir väldigt billigt.

Mvh

Stefan
 
Jag har en slänt, dock inte lika lång. Min är på fjuttiga 7,75 meter och med cirka 45 graders lutning. Vi kommer att bygga etapper med trappor emellan och odla grönsaker där, jag byter till mig ett större trädgårdsland :)

Rutschkana tror jag är en bra idé dock har jag inga barn och vill ha så mycket odlingsutrymme som det är möjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.