Det är ju bilbatterier och inte fritidsbatterier, så de är ju fel för ändamålet, och det är låga ampere på dem också. Jag skulle inte använda dem till solceller. Till bilen kan de kanske funka bra.
 
Tänkte väl att AGM batteri var AGM batteri jag då.. Visste inte att det var någon skillnad på AGM överhuvudtaget. AGM är ju beräknad för att tåla djupurladdning och snabba att ladda upp igen. Limmar in vad det står på Biltemas hemsida :
"Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri."
Om man räknar lite på ah timmar, så kommer man billigast ut med biltemas AGM i förhållande till andra leverantörer. Så är dom ju rätt hanterbara i förhållande till ett 220ah batteri på 70kg..

Om man läser på Batteriexperten så skriver dom så här om AGM :
"De är och har varit mycket vanliga i fordon, olika maskiner, elektriska fordon, stationära sammanhang som solcellsanläggningar, reservkraft och larmanläggningar under 20-års tid. Under senare år har även båt-, bil- och husvagnsägare upptäckt AGM batteriernas positiva egenskaper. Kanske AGM batterierna är det bästa även för dig?"

Så jag tror nog AGM är AGM, men jag är INTE säker.. :(
Vad jag var ute efter är om någon har testat biltemas AGM till solceller..
 
Raptor50 skrev:
Tänkte väl att AGM batteri var AGM batteri jag då..
Vad jag var ute efter är om någon har testat biltemas AGM till solceller..
Jag är av samma uppfattning som du - AGM är väl AGM?
Vore roligt att veta om någon har erfarenhet av dessa - båt, husvagn eller annan 12Volt?

//Stebo
 
Det skall tydligen vara skillnad på tjockleken på plåtarna i cellerna på något vis..
Men efter vad jag också hörde så skulle ett full laddat AGM batteri väga 0,27kg pr Ah/T Så det ger ju runt 70 kg med plast och alt på ett 250 Ah/T från batteriexpressen.
Så det är ju rett lugnt. Men från biltema står det heller inte hur mycket dom väger. :(
Jag har sökt vidare också, men har inte hittat någon än som har börjat använda Biltemas AGM till sol / vind..
En annan sak är ju att det har visat sig att mina batterier på stugan inte var så illa som jag har trott.. Så jag hoppas jag inte behöver köpa nya med en gång.
 
Hur stor bank behöver du?

Kör själv 8 stycken 80-311 01 från Biltema 110Ah SMF. Funkar kanon, Nästan 1100w solpaneler som knuffar på när solen tittar fram och det håller både hushållsbelysning, kaffekokare, hemmabio och elverktyg (handverktyg, mossrivare, gräsklippare m.m..) med el :p
 
Jag är faktisk inte så säker på hur stor jag behöver, har nog inte räknat så mycket på det, då jag inte helt vet än vad som kommer att "Staplas" in i stugan i slutändan, och hur mycket allt kommer dra. Denna tråden är väll nog för att undersöka om det är andra som har försökt och om dom har någon förmening om hur dom funkar / funkade.. :)
 
Vattenkokare, kaffebryggare mm ligger på ca 2kW i förbrukning men å andra sidan går dom inte så många minuter år gången. En vattenkokare på 2000 W behöver ca 5 min för att koka upp 1,5 liter vatten t.ex.

En laptop ligger på ca 50W under laddning och lägre under drift när batteriet är laddat..

Man får göra en uppskattning, men facit har man inte förren anläggningen är i drift.. sedan får man komplettera där det inte räcker till.

Ett tips är at kontakta Legoelektronik, han har ett parti solceller med diverse kosmetiska defekter han säljer billigt.. om du vill öka kapaciteten där. Han har även bra MPPT-regulatorer.
Biltemas batterier är helt OK, alternativt kan du köpa ett truck-paket på 1000Ah för ca 15.000:- + moms.

För att få ut 230v AC så kan du kolla på kjell.com
Köpte 4 st konvertrar där. 150W modifierad sinus för hushållsbelysning (led), 300W ren sinus till hemmabion, 600W modifierad sinus för "bra att ha" samt 2,5kW modifierad sinus för mossrivare, gräsklippare, elhandverktyg, kyl/frys m.m..
 
Jag har sätt att Legoelektronik kör tillfälliga partier på solpanel, och detta är ju ganska billigt faktisk.
Jag har 1,5 truck paket (1 cell på 2 volt var slut, men har då 3 st 12 volt paket), men trodde dom var totalt slut innan vintern kom, men det ser ut som om det funkar än så länge. Men jag måste ju ha något annat om jag skall köra allt på stugan på batterier efter jag är klar.
Men har ju tänkt till lite i alla fall, jag köper endast saker som det är lågt förbruk på, som Wilo Pico / Eco som har förbrukning på ned till 3 watt, vattenkokare på 900 watt, mikro 750 watt (Blir inte så ofta använd heller)
Gjänomströmmnings värmare till vatten om inte solfångare ger nog, som går på Gas. Gas spis.
Så jag har faktisk inte en ANING på hur mycket som egentligen kommer att användas. Än i alla fall.
Detta är ju mitt stugbygge än så länge http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
Så du ser att jag har en del kvar att göra.
 
I detta fallet tror jag inte de gör så stor skillnad att de inte är ett fritidsbatteri. AGM batterier tål djupurladdning betydligt bättre än flytande-syra batterier oavsett deras konstruktion. Att de tillverkat för att hantera högre strömmar är egentligen inget problem. Nackdelen från flytande-syra batterier att de blir sprödare och därför mer ömtåliga vid djupurladdning är inte samma problem eftersom hela batteriet är bundet i en enda klump.

Skulle nog rekommendera att skydda mot djupurladdning med någon övervakning som slår igång en generator alternativt stänger av inverteraren så fort spänningen sjunker under en viss nivå.

BatteryVoltage-vs-StateOfCharge-at-charge-discharge.jpg
Är iofs för flytande-syra batterier, men jag vill minnas att skillnaden är mycket liten. Får man titta på hur stor last man kan tänkas ha och dimensionera stoppet efter det. I värsta fall får man väll ta och installera skydd som kontrollerar både ström och spänning. En enklare metod är att ha en väldigt snål huvudbrytare som helt enkelt hindrar en att använda mycket effekt samtidigt.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
M matsv201 skrev:
I detta fallet tror jag inte de gör så stor skillnad att de inte är ett fritidsbatteri. AGM batterier tål djupurladdning betydligt bättre än flytande-syra batterier oavsett deras konstruktion. Att de tillverkat för att hantera högre strömmar är egentligen inget problem. Nackdelen från flytande-syra batterier att de blir sprödare och därför mer ömtåliga vid djupurladdning är inte samma problem eftersom hela batteriet är bundet i en enda klump.

Skulle nog rekommendera att skydda mot djupurladdning med någon övervakning som slår igång en generator alternativt stänger av inverteraren så fort spänningen sjunker under en viss nivå.

[bild]
Är iofs för flytande-syra batterier, men jag vill minnas att skillnaden är mycket liten. Får man titta på hur stor last man kan tänkas ha och dimensionera stoppet efter det. I värsta fall får man väll ta och installera skydd som kontrollerar både ström och spänning. En enklare metod är att ha en väldigt snål huvudbrytare som helt enkelt hindrar en att använda mycket effekt samtidigt.
Jag har kört en inverter med inbyggt skydd för urladdning (Victron Phoenix 12/800) till laddare för robotgräsklippare samt fläkt till källare, fungerar kanon! Den stänger av sig när batterinivån går ner under det värde man via mobil-appen sätter.
 
När det gäller batterier med flytande syra så är det skillnad på fordonsbatterier och stationära, genom att fordonsbatterierna behöver "skumpa omkring" för att få flöde på syran.

Men om batteriet inte har något flytande, så vet ju inte batteriet om det åker omkring eller står still.
 
AGM är ju bara tekniken i sig där man inte har flytande syra utan det är absorberat i nån glasfibermatta. Sen om det är ett startbatteri eller nåt annat har inte med saken att göra.
Vanliga batterier fungerar oftast bra i enklare solcellsanläggningar. Riktiga sådana batterier blir oftast så dyra att man sällan kan räkna hem dom ekonomiskt.
 
Den som berättade för mig om behovet att syran behöver "skvalpa" i fordonsbatterier, syftade på stationära proffsbatterier som jämförelse. Batterier som står som backup i ex. telesystem. Det var i USA, och han jobbade med just utveckling av syrabatterier.
 
Jag kör litium, felipo4, med BMS och bluetooth, tål att laddas ur helt och håller säkert i 30 år... och miljövänligt, lätt och helt ofarligt - jag har ett 200 ah över som jag säljer helt oanvänt för 20000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.