Hej hej!

Har en diskmaskin från Husqvarna. En Cardinal 5180 närmare bestämt. Det är den modellen och inte den, vad jag förstår, nyare som heter något i stil med Cardinal Q5180.

Hur som helst, lampan som sitter till höger inne i diskmaskinen har börjat glappa. Den blinkar slumpmässigt och om man "buktar" på plåten där den sitter kan man få den att slås av respektive lysa igen. Antar att det är nån kontakt eller lödning på baksidan av plåten som är pajj. Frågan är nu hur jag kommer åt detta? Har aldrig gett mig på någon diskmaskin tidigare men däremot tvättmaskin och torktumlare.

Tips?

/Andreas
 
Kollade nu vad som stod på maskinen och inte manualen och modellen är: QB5180W.

/ Andreas
 
Den Electrolux som finns i min närhet så byts lämpan utifrån.
Dra fram maskinen och ta bort om det var en lucka eller om det var hela sidoplåten på högersidan.

Torde inte finnas så många andra lösningar inom Electrolux koncernen.

Protte
 
Jag har bytt den där lampan på vår huskvarna. Jag kommer inte ihåg nu hur jag gjorde till slut. Jag öppnade på höger sida, hela plåten skall bort, och jag har för mig att det även var ett par skruvar på baksidan.

Sedan höll jag på i ett par timmar utan att förstå hur man skulle få loss lampan. Men jag har för mig att själva lamphållaren skulle vridas och dras bort (bajonettfattning). Men jag provade som sagt många varianter innan jag kom på tricket. Man får inte loss lampan så länge lamphållaren sitter på plats.
 
Lampa i diskmaskinen trasig :mad:?? Är ni ofta inne i maskinen med stängd lucka eller gör ni som de flesta drar ut korgen så man ser och kan plocka sin disk ändå.:wow::wow:
 
Testade hempularens förslag. Det funkade bra och tog inte så lång tid. Bajonettfattningen var lite trixig dock. Man måste lyfta lite på en liten flärp med en mejsel samtidigt som man vrider lamphållaren (varning för att plasten kan ha blivit lite spröd med åren). Lampan är en vanlig ugnslampa för 25 kr. Husqvarna ville ha 75 kr för lampan och nästan 1200 kr för att byta den.
 
cecar33 skrev:
Lampa i diskmaskinen trasig :mad:?? Är ni ofta inne i maskinen med stängd lucka
Japp, du vet att ibland vill man vara för sig själv en liten stund...;)

Skämt åsido, jag skulle inte vilja vara utan lampa. Kyl, frys, ugn, mikro mm har lampa så varför inte diskmaskinen? Däremot kunde jag vara utan den ilsket blått lysande lysdioden på stavmixern...
 
Död åt alla hippa BLÅ lysdioder. Väldigt störande.

Protte
 
bara ta bort sidoplåten och sedan kan du skruva bort lampan utan att behöva ta bort hela lampkåpan.
tar du bort hela lampkåpan så riskerar du som sagt att ta sönder den.
lycka till
 
cecar33 skrev:
Lampa i diskmaskinen trasig :mad:?? Är ni ofta inne i maskinen med stängd lucka eller gör ni som de flesta drar ut korgen så man ser och kan plocka sin disk ändå.:wow::wow:
När jag insåg att det var en lampa i diskmaskinen i huset vi precis köpt, då tänkte jag precis som du. Men nu efter ett par år så skulle jag inte vilja vara utan den. Det kommer absolut att vara minst ett "bör-krav", eventuellt ett "skall-krav", nästa gång jag köper ny diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.