För att slippa använda trimmer närmast huset har jag tänkt att lägga plattor närmast huset. I dagens läge har jag sand runt hela grunden. Är det bara att plana ut sanden och lägga plattor i sanden eller ska jag ha något mer under?
 
Hej, andvänd stenmjöl som ytlager så slipper du myrorna
 
Ytlager? Under plattorna eller är det vad man häller över sedan?
 
S
jag skulle grävt ner mark isolering.

sen gärna markduk, stenmjöl och sedan plattor på det.
din sand funkar, men brukar bli bättre med stenmjöl
 
Strunta i stenmjöl eller sand. Dessa drar myrorna upp på plattorna. Lägg istället 2-6 eller 2-8. För tungt för myrorna att dra upp. Du kan även strunta i markduken. Vissa hävdar att den förhindrar ogräs men de flesta ogräs är fröogräs och kommer via luften. Vad gäller rotogräs (gräs o.dyl.) så lär inte markduken stoppa dessa då de även växer genom asfalt.
 
S
asfalt är otät och markduken brukar växter ej vilja komma igenom
 
Markduk är så vitt jag också genomsläpplig vad gäller vatten så därför kommer nog öven ogräset igenom.
 
S
du får gärna göra som du vill. skall ej lägga mig i din uppfattning.
ogräs tar enklaste vägen upp.
är det asfalterad stor yta så vill gärna ogräset komma upp där.

är någon lite yta med markduk så letar sig ogräset till kanterna
 
Redigerat av moderator:
harry73
Lägg bara plattorna direkt i sanden. Får du problem kan du alltid dra upp dom igen och göra om.
Folk försöker alltid att vara på den säkra sidan, och om det handlar om liv eller död kan det vara bra. Men om det bara handlar om myror eller ogräs, då kan man ju utan problem testa om den enklaste lösning funkar.
 
harry73 skrev:
Lägg bara plattorna direkt i sanden. Får du problem kan du alltid dra upp dom igen och göra om.
Folk försöker alltid att vara på den säkra sidan, och om det handlar om liv eller död kan det vara bra. Men om det bara handlar om myror eller ogräs, då kan man ju utan problem testa om den enklaste lösning funkar.

Klokaste jag har hört på länge!
 
Det är det bästa med att göra saker själv, man kan göra er experiment och se om det funkar. I proffslivet måste man nästan alltid ta i med hängslen och livrem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.