Hej,

Vi funderar på om vi ska lägga riktigt golv under skåpen, eller spara en eller ett par tusenlappar på att inte lägga där. Dessutom minskar vi risken för golvskador då vi kan lägga in golvet då allt annat redan är på plats.

Vi vill ha sockellådor, så vi behöver något substitut att lägga under skåpen. Eftersom golvet är 11 mm tänkte jag att en OSB-skiva 11 mm hade passat, vad tror ni om det? Håller den för tyngden från skåpen (tänkte ha regel istället för ben i bakkant så väggen får ju ta en hel del).

Ska det riktiga golvet (alloc commercial stone) ändå läggas under kyl/frys, och DM? Hur gör man under diskbänkskåp?

Eller är det bara dumsnålt att inte lägga överallt, och då täcka golvet noga??
 
flouee skrev:
Hej,

Vi funderar på om vi ska lägga riktigt golv under skåpen, eller spara en eller ett par tusenlappar på att inte lägga där. Dessutom minskar vi risken för golvskador då vi kan lägga in golvet då allt annat redan är på plats.

Vi vill ha sockellådor, så vi behöver något substitut att lägga under skåpen. Eftersom golvet är 11 mm tänkte jag att en OSB-skiva 11 mm hade passat, vad tror ni om det? Håller den för tyngden från skåpen (tänkte ha regel istället för ben i bakkant så väggen får ju ta en hel del).

Ska det riktiga golvet (alloc commercial stone) ändå läggas under kyl/frys, och DM? Hur gör man under diskbänkskåp?

Eller är det bara dumsnålt att inte lägga överallt, och då täcka golvet noga??
Är det gammalt bygge kan du nog göra som du vill. Vid nybygge "bör" du ha rör från vägg in i diskbänkskåpet och uppvikt matta i botten. Regeln är att vid ev. läckage skall vatten linna fram så att man ser det!
Har du bärande konstruktion under, duger 10mm spån och PVC på det. Så skulle jag göra!
 
Det är ett gammalt hus, och bjälklaget under är av betong...?
 
Då har du inga problem!
 
Ska det riktiga golvet läggas under kyl/frys, och DM? Hur gör man under diskbänkskåp?

PVC = någon vanlig plast?
 
Hantverkarna som byggde mitt förra kök satte klinkernäunder golvsockeln och under spis och kylskåp. Jag tror det är lättare att få snygga kanter på det viset än om man ska kapa/skära exakt intill sockeln.
 
Däremot lade de inget under skåpen.
 
Vad kostar "det riktiga golvet" per kvm? Om det inte är miljoner föreslår jag att du lägger det överallt. Då slipper du en massa inpassning och sparar tid. Dessutom kan du ändra layout på köket i framtiden om du skulle önska.
 
Carl_Elvis skrev:
Vad kostar "det riktiga golvet" per kvm? Om det inte är miljoner föreslår jag att du lägger det överallt. Då slipper du en massa inpassning och sparar tid. Dessutom kan du ändra layout på köket i framtiden om du skulle önska.
Det är oftast så man gör. Även om golvet är dyrare. En del fortsätter dock med andra lösningar.
 
BigGitt skrev:
Det är oftast så man gör. Även om golvet är dyrare. En del fortsätter dock med andra lösningar.
Har just lagt färdigt 20 mm trägolv i kök och hall och jag kan säga att om jag skulle göra det igen så skulle jag utan tvekan riva vägen däremellan först för att bara ha en enda stor yta att lägga på. Så mycket måttande, tänkande och kapande jag hade sluppit om jag gjort så och sen byggt upp väggen igen hade säkerligen fått ner arbetstiden med hälften.
 
Hej! Tycker absolut att du skall lägga under skåpen om du har möjlighet:)
Som Annan talare nämner är det fint framtiden om du vill ändra om.
 
Jag tror man byter golv oftare än köksinredning. Har du då ett helt golv måste du lägga det nya golvet ovanpå och det kan skapa problem med höjd vid dörrar etc. Har man inte denna höjd får man skära det gamla golvet vid fötterna och ta bort den del som syns innan man lägger nytt.
Jag funderar på att lägga helt under diskmaskin och kyl/frys men bara till fötterna på köksinredningen för att enklare kunna byta golv i framtiden. Fast jag har inte helt bestämt mig ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.