Hej

Vi har också köpt ett Myresjöhus, men Kärnvillan. Får jag fråga varför ni valde vattenradiatorer på övervåningen istället för el? Vår uppfattningen var att det är sällan dessa radiatorer behöver ge särskilt hög effekt. Vad kostade det extra?

Undrar Fredrik
 
För att det ingår?
Står inget om elradiatorer i leveransdeklarationen
 
Jaa, dessa hussäljare lämnar mycket övrigt att önska. Stöter man inte på en som har en jargong som dåtidens hästhandlare så finns det dom som inte hör av sig när man inte skriver på kontraktet i stort sett vid första mötet. Samt att man kan få en klumpsumma på ca 500-600 tusen kronor ifrån en annan säljare och när man sedan ber honom dela upp den på de olika delarna för att se vad de kostar ja då är man helt plötsligt ointressant. >:( >:( >:(

Nähä, man får nog ta kontakt med en riktig arkitekt (om man nu händelsvis känner någon) och fixa en hel del själv istället. För som sagt var, det är ju inte en liter mjölk som man köper.
 
Det var då ett fasligt nerklankande på alla hussäljare. Förstår inte....är det ingen som råkat ut för en bra säljare förutom jag då? har varit i kontakt med ett flertal i norra sverige, Älvsbyhus, Myresjöhus, Sidensjöhus och LB-Hus. Måste erkänna att merparten av dom säljare jag träffat och pratat med har skött sig bra. Till slut vart det ett LB-Hus, dels för att jag ansåg att vi fick mest för pengarna, men också för att jag fick en mycket bra relation med säljaren. Ett proffsigt och mycket bra bemötande under hela affären. Visst har det ju varit en del saker som "strulat" (även om det inte är mycket), men inget som vi inte kunnat lösa på ett bra sätt. Jag kanske har haft tur, men jag har ändå svårt att tro att det bara finns "rötägg" till säljare. Är det så att någon inte sköter sig på rätt sätt så tror då jag i alla fall att det i första hand beror på okunskap. I mitt fall fick jag en säljare som jag kände hade båda fötterna på jorden och inte bara snackade en massa strunt och som hade en kollega som var byggnadsingenjör som man kunde diskutera dom mer tekniska frågorna med. Dom kommpleterade varann bra
 
Vi är hittintills nöjda med vår säljare. Visst kan man väl tycka att det i vissa lägen skulle vara enklare att få tag i henne, men hon har ju andra kunder att ta hand om också.
De andra säljare jag mött / pratat med har inte varit påstridiga utan varit relativt bra.
 
Hej

Håller med dig Roffe. Min erfarenhet från Karlstad är att de flesta med något undantag gjorde ett seriöst och bra intryck. Förhoppningsvis är det det normala och inte att man inte kan lita på folk. Sen vore det ju konstigt om det inte blir något strul längs vägen.

/Fredrik
 
Vi hoppar kanske av vårt bygge trots att vi kommit en bit, bygglovshandlingarna är inskickade men...hela tiden nya besked, det som sades förra gången gäller inte vid nästa kontakt, kostnader tillkommer trots att vi fått raka besked om att "nu tilkommer inget ytterligare innan vi börjar bygget"....
När vi vill veta alla kostnader för att jämföra med egna alternativ för vitavaror kök mm säger han till slut, "vi tar bort det då så fixar ni det själv, det blir säkert lika billigt" uppenbarligen tycker han att det är för besvärligt att försöka övertyga oss så han väljer hellre att slippa besväret...märklig inställning...
Vi får väl se om vi blir övertygade att fortsätta av vår inte allt för lysande säljare...håller med om hästhandlarjämförelsen, känns ibland som när jag köpte bil för 20 år sedan av bilhandlare som som var...tveksamma i sitt kundbemötatande minst sagt...snabba avslut verkar vara det enda som gäller...Inte kul när det handlar om miljoner...
 
Ja det ingår. Det var aldrig snack om annat och jag anser att el skall man försöka undvika så långt som det bara går då elpriset är som det är.

/ T
 
ROFFE, Självklart kan man inte dömma samma husfirma landet över. Det är nog en väldigt stor skillnad på hur mycket tid de har för kunden. Speciellt mellan Uppsala-Sthlm och längre uppåt i landet. De har för mycket att hålla reda på helt enkelt!

Trivselhus och Eksjöhus är ju kända för kvalitet, de säljer tydligen så pass mycket hus ändå :-/
 
sarpat skrev:
När vi vill veta alla kostnader för att jämföra med egna alternativ för vitavaror kök mm säger han till slut, "vi tar bort det då så fixar ni det själv, det blir säkert lika billigt" uppenbarligen tycker han att det är för besvärligt att försöka övertyga oss så han väljer hellre att slippa besväret...märklig inställning...
Jag håller med om att det är en jobbig taktik från säljarens sida. Uppenbarligen vill han spela på eventuell osäkerhet ifrån er sida.
Jag tolkar det som att ni har trampat på en öm tå och att säljaren inte har så starka kort.

Har ni bundit er till att bygga med en viss husleverantör på er tomt? Om inte så kanske det börjar bli dags att se sig om efter en annan leverantör, om inte annat för att sätta press på er nuvarande .

Ge inte upp! Jag tycker ni är inne på helt rätt spår. Hussäljarna har marginaler, lovar de att de kan lösa ut delar av inredningen, så ska de hålla det.
 
det går visst att köra golvvärme i Myresjö på andra våning. med värmeslingorna i spårad frigolit så går det bara så att det måste med från början så dörrar mm anpassas. Radiatorer är ingen höjdare men har man argument så är det bara att stå på sig.
:p
MEN Myresjö är dåliga på att hitta bästa vent.lösningen. Skall köra ved+solceller och då påstod säljaren att mek.fvent anläggning var enda alt men kvalitetsansvarig sågade detta och förordade självdrag, både billigare i drift och inga problem med någon driftsäkerhet.
>:(
 
mickey skrev:
det går visst att köra golvvärme i Myresjö på andra våning. med värmeslingorna i spårad frigolit så går det bara så att det måste med från början så dörrar mm anpassas.
Villket säljkontor är detta?
Har försökt med olika varianter men i Danderyd står de på sig att de inte installerar på övervåning.

Vet du vad extrakostnaden blev med golvvärme på ovanvåning och vilket system är det ? Wirsbo eller annat?
 
Claes

Du har ett meddelande :)

Lucifer
 
Innan vi bestämde oss för A-hus var vi runt hos lite olika husföretag. De som var värst var älvsbyhus... Hon försökte få oss att tro att vi var tvugna att skriva på inom ett par dagar för att få en tomt. Men när vi kollade upp saken visar det sig att de inte äger några tomter utan det är kommunen som säljer.( endat till privatpersoner) :-[ Tycker det är så dålig stil att försöka stressa någon till den stösta affären i livet. De hade dessutom inget visningshus... Tyckte att det kändes konstig om man bara skulle bestämma efter att tittat på ritningen. Känner oss mucket nöjda med A-hus(hit intills, huset är ju inte på plats ännu) :)
/Lill Frazze
 
Allt går givetvis, men är det vettigt med golvvärme på övervåningen förutom i badrum?

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.