Hej,

vi sparar till insatsen á 15% som vi behöver om/när vi bygger hus. Eftersom att det blir så stora summor och utgifter så känns det extra viktigt att tänka så bra som möjligt så vi får behålla så mycket som möjligt "i handen".

Om vi sparar helt tryggt på sparkonto får vi 3% ränta och betalar väl 30% skatt på räntan?

Sparar vi i Kapitalförsäkringen och hoppas att marknaden går upp i alla fall hyfsat de närmaste två åren så känns det ju inte så farligt med avgifterna då de betalas löpande (Avanza har i alla fall delat upp det kvartalsvis nu tror jag) och avgiften är låg. Då känns det ju som att vi får mycket kvar i handen - förutsatt att marknaden nu inte backar massor förstås. ;)

Spara vi genom att amortera så mycket vi kan på vårt nuvarande boende måste vi ju skatta även på vinsten på försäljningen plus att mäklaren ska ha sitt arvode vid försäljning (det är väl baserat på vinsten?) - då känns det ju som att vi inte får så mycket kvar heller. Vi amorterar hela tiden men bara 3200 kr/månad som det är nu, kan dra på mycket mer men frågan är ju om det lönar sig?

Hur tusan ska man tänka? Vad är mest lönsamt?
 
Tre korta svar (enligt mitt tankesätt)
1. Er sparhorisont är för kort för en mer riskfylld placering såsom aktiefonder. En ISK med lågriskfonder typ obligations- och räntefonder skulle kanske kunna ger mer än 4% i ränta som marginalen ger på sitt högräntekonto men till betydligt större risk.

2. Om ni betalar mindre än 4% i ränta på bolånet så lönar det sig inte att spara genom amortering.

3. Amortering påverkar inte reavinstskatten.
 
Amortera är mitt råd.

Vinstskatter och mäklararvoden kommer inte påverkas.
 
Nyfniken skrev:
Amortera är mitt råd.

Vinstskatter och mäklararvoden kommer inte påverkas.
Förklara gärna hur du menar; som jag fått för mig så blir vinstskatten större ju mer vinst man får. Vårt nuvarande lån är redan långt under vad andra i samma BR säljer för så jag vet (så mycket man nu kan veta) att vi kommer få en vinst.

Om vi drar i med amorteringarna ännu mer så kommer vinsten bli riktigt stor vid försäljning - men det är alltså inte dumt att göra så och arvode och skatt påverkas ej?
 
Vi har 3,5% ränta på bolånen förresten.
 
Vinsten är skillnaden mellan köpe- och säljeskillning. Hur du finansierar ditt köp är egalt. Det finns alltså ingen relation mellan dina lån och försäljningssumman Exempel: Du köper lgh för 1 Mkr och säljer för 1,5 Mkr, då är vinsten 500 tkr.
 
Åh men tack - det visste inte jag!

Då lutar det åt att jag faktiskt amorterar trots att vi inte har så hög ränta, det känns bra med ett sparande vi inte kan nalla från (i bland blir man ju frestad).

Tack igen!
 
harry73
Om du armoterar och banken i slutänden inte beviljar ett lån för ombyggnaden har du ett problem, om du å andra sidan visar att du amorterar duktig, kanske dom är beredd att ta lite extra risker.
Så det hela beror nog på hur din bank resonerar. Prata med din bank och hitta en lösning tillsammans.
 
Vår bankman har föreslagit att vi ska just amortera för att det är bästa sparformen just nu tycker han. Han är medveten om att vi vill bygga hus om ett par år och har inte på något sätt signalerat att vi inte skulle få lån, vi har haft honom i många år så han vet hur ekonomin ser ut.

Men man kan ju aldrig vara säker förstås!
 
harry73
Jag läste fel, jag trodde att ni behövde ett utökad lån för en ombyggnad.

Jag håller med att amortera är det bästa valet
 
Tack ska ni ha - så kör vi så det ryker! ;-)
 
Fördelen med att amortera är att du är garanterad positiv avkastning och kommer få lika bra ränta som på de bästa sparkontona.

:D
 
Ja, jag/vi har alltid varit för amortering men nu när det helt plötsligt börjar bli så viktigt med minsta krona så blev jag plötsligt osäker (och var okunnig om hur det fungerade med skatt och arvoden).

Nu känns det skönt att ha bestämt sig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.