Nytt projekt. Skulle bara byta några synligt dåliga brädor på altanen men det visade sig att allt längs marken är ruttet. Så här ser det ut nu:

Byggt på "telefonstolpar" på 70-talet.

rvmrsrzisljtaxrvmrsrzisljtaxKolla bilderna här: http://ladda-upp.se/galleri/Vertigood/

Har varit staket mellan stolparna. Vi ska nu skippa staketet och istället bygga ut trädäcket. (Ska byta gamla golvet också)

Så allt ska bytas för under golvet är det riktigt blött så det är lika bra att göra det riktigt, bort med jord på med makadam.

Min fundering i dagsläget är:

Jag vill bara ha 3 stolpar som bär taket, nu är det alltså 4. Eftersom dom ändå ska bytas så vill jag byta placering på dom. Nu ligger det bara 2 tum 4 som takbalkarna ligger på. Måste väl sätta en större regel där om jag vill ha mindre antal stolpar.

Jag har inte råd att hyra en massa stämpar (eller va de heter). Hur kan jag göra detta lättast och billigast? Jag har tyvärr ingen direkt som kan hjälpa mig heller. Ingen kunning att fråga :(

Tacksam för alla svar.
 
Hej Baeckz,

Alltid lika surt när något börjar som ett litet projekt och slutar med att allt behöver bytas.
Så verkligen ut som det var dags dock, i alla fall det materialet som ligger mot mark.

Det är svårt att ge råd i detta utan att veta en väldans massa faktorer.
Golvet kan du göra i stort sett som du vill, så länge du inte har ett för brett cc mellan reglarna som håller altandäcket, eller trallen. Taket är lite värra. Här finns det en risk att en felkonstruktion kan bli farlig, för taket vilar väl på de stolparna som finns idag?

Jag hade som den lekman jag är, försökt efterlikna den gamla konstruktionen så mycket som möjligt. Har den hållt i 30(?) år så lär en liknande konstruktion hålla lika länge till.
Men jag förstår att grundproblemet är att den gamla altanen hade en stolpe för mycket?
Det kan ju säkert ordnas om man går upp i dimension på både reglar och stolpar. Men det är jättesvårt att säga hur utan att veta mer om altanen.

Jag skulle rekomendera att du gör en ritning på hur altanen med dess tak ser ut idag, samt att du gör en ny på hur du vill ha den.

Mvh

Stefan
 
Tack för svar. Jag började riva bort golvet idag och misstänker att nån renovering har gjorts vid ett senare tillfälle än 70-talet. Då balkarna som var innerst och i mitten var tryckta 2 tum4 och utanför dom är det som mest fuktigt och ruttet (se bild).
wmrvaqkcnhuyww
vmhabcrbugtsmc
gfqawdtgtljtjb

Jag ska byta allt och får ta en stolpe i taget efter att jag rivit och grävt ut. Ska stämpa upp taket vid varje stolpe så det inte sänker sig och vårt nya papptak ovanför tar skada. Detta borde väl funka?

Altanen kommer hamna på samma höjd och så bara att jag ska ha kraftigare bjälklag och att det står på plintar förstås. Ska sen bygga ut däcket ungefär lika stor yta till som det är idag.

Måste som sagt börja med stolparna.

Förstår inte vad du menar med taket dock. Stolparna är spikade i den liggande balken som takbalkarna vilar på. Om jag bara får samma höjd på den nya stoplen som den gamla så är det väl ingen fara med taket?

Grundproblemet är inte att det är en stople för mycket, det är bara som vi tycker vore bättre om vi kunde ha en stople mindre om man förstäker den liggande balken i taket. Eftersom vi nu ska ha öppet istället för staket mellan stolparna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.