Bazze skrev:
Vi håller på och ytrenoverar. Då uppstod behovet att dra om elen som ligger delvis ganska fult. En elektriker var här och dömde ut den gamla dragningen. Vet inte riktigt på vilka grunder. Jag tycker själv det skulle vara mycket snyggare med infälld el men väggarna är putsade på tegel eller stående plank. Så efterputsning och målning är redan förhandlat. Tillägget för eldragningen är det som diskuteras nu. Dyrt tycker jag.

/B
Fräs INTE i tegel, det fina röda dammet är helt omöjligt att städa bort. Det går att putsa in kabel (exvis EKLK) i tjock puts om man vill göra en dold installation. I plankväggarna kan man som sagt pilla in kabel, men få svenska elektriker gör det vad jag vet.
 
Jag har aldrig sett en vägg som är uppbyggd på det viset, men går det inte att få fast rör i teglet och sedan putsa in de? Och på så vis slippa spårningen. Ev får man då köra med utanpåliggande apparater beroende på hur tjock putsen är
 
Hjälpte en kompis med att spåra in rör i hans gamla kåk då det inte var omdraget sedan kåken byggdes (har för mig nån gång på 20-30 talet). Det fanns i stort sett ett uttag per rum samt en taklampa och allt var utanpåliggande och höll på att vittra sönder.
Vi ritade upp uttag och dragningnar med tuschpenna på väggarna och fräste sedan upp "kanaler" för vp-rör. Det dammade ordentligt och jag hade nog ett par kilo puts och tegeldamm med mig i duschen varje dag. Kommer inte ïhåg hur många timmar per dag vi var igång, men det var väl värt det när väl allt var färdigdraget. Elektrikern som tryckte in rör och drog all el tyckte vi varit duktiga på att få det hyfsat välplanerat även om det kunde blivit bättre på nåt ställe. När väl väggarna var putsade och nya tapeter på plats så tyckte vi det var värt slitet.

Alla är vi olika, vissa tycker det är charmigt med utanpåliggande el i gamla hus (om det är snyggt draget), andra hatar det och vill att allt skall sitta i väggarna och alla lösa sladdar i kabelkanaler osv.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag har aldrig sett en vägg som är uppbyggd på det viset, men går det inte att få fast rör i teglet och sedan putsa in de? Och på så vis slippa spårningen. Ev får man då köra med utanpåliggande apparater beroende på hur tjock putsen är
Jodå, vår kåk är likadan. Tegelhus 1 1/2 plans från 20-talet. Alla väggar i putsad tegel bortsett från någon enstaka innervägg samt skiljeväggar mot kattvind, dessa är stående plank med puts på vass.

I de flesta fall är putsen så pass tjock att det med en hårsmån går att få in 16mm slang i väggen och putsa igen, det enda jag isåfall behövt gå in i teglet / planket är för dosorna. I vissa fall har man kunnat gå igenom från baksidan av en annan vägg om man renoverar båda rummen och likadant ifrån kattvinden.
 
Tacka vet jag Norrlands röda träkåkar. Inge jäkla vass och putsväggar där inte! :p (Bara undantagsvis).

//Patrik
 
Mycke nu: När du pratar om att pilla in eller släppa ner kablar; Får man göra det utan en massa slangar och rör? Kulo och liknande får väl bara läggas utanpå?

Det skulle underlätta enormt i mitt hus. En sladd vore ju ganska lätt att få plats med i glipor bakom lister och dörrfoder men en 16 mm slang, dessutom med rätt böjradier, är inte lika enkelt.
 
NEJ! Tänk inte ens tanken. Infällt ska vara slang/rör med trådar i vägg, annars så är det utanpåliggande kulo.
Alla andra alternativ ska inte ens övervägas, oavsett vad man får eller ej.

//Patrik
 
Fred vom Jupiter skrev:
Mycke nu: När du pratar om att pilla in eller släppa ner kablar; Får man göra det utan en massa slangar och rör? Kulo och liknande får väl bara läggas utanpå?

Det skulle underlätta enormt i mitt hus. En sladd vore ju ganska lätt att få plats med i glipor bakom lister och dörrfoder men en 16 mm slang, dessutom med rätt böjradier, är inte lika enkelt.
Man får lägga kabel typ EKK, EKLK, EXK, etc löst i vägg. Det är inga problem, enda kravet är att kablarna skall dragavlastas i dosorna.

Jag föredrar den robustare EKLK-kabeln i väggarna eftersom jag har lite musnoja, men det har aven slunkigt in EXK som är tunn och smidig.


Svenska elektriker är en smula konservativa..

Patrik_Hed skrev:
NEJ! Tänk inte ens tanken. Infällt ska vara slang/rör med trådar i vägg, annars så är det utanpåliggande kulo.
Alla andra alternativ ska inte ens övervägas, oavsett vad man får eller ej.

//Patrik
Som sagt.. :rolleyes: ;)
 
Lägger upp en bild på hur det kan se ut.. (Kåken är från 1909.)

EKRK och EXK (tror jag det var) inmålad längs taklisten.
Ner till (de fula) Trend-brytarna inne i väggen (EXK 5G1,5), vidare ner till vägguttaget och sedan EKRK längs golvlisten till nästa VU.
Därifrån tvärs genom väggen till VU på andra sidan.

Brytarna är monterade i renoveringsdosor, för VU gick det inte, satt något i vägen i väggen.

(Dosan halvvägs upp är innegivaren till VP och har inget med elinstallationen att göra.)
 
  • IMG_1511.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln ska även skyddas av regelskydd i metall när man passerar reglar.

//Patrik
 
Jag sitter och funderar, hör gör man i hörn mellan väggar samt vägg och golv?
 
Om du menar med lös kabel i vägg så är det knappast nått du får en elektriker att göra över huvud taget, det borde kanske säga lite om metodens "förträfflighet". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.