RickeP skrev:
Ok, då kör jag på 35 och 22.

Du menar om jag gör ångröret lägre än expansion? Är det högre går väl vattnet ut i expansion?

Vet inte vad inova kostar. Men jag gav 30:- för denna med ladomat 21
Skrev otydligt, om du gör ångröret mycket högre så kommer det att trycka ut vatten via expansion istället för ånga via ångröret
 
Matss skrev:
Styrning shunt: [länk] är bara en motor. Du behöver en shuntstyrning, lämpligen en med max o minbegränsning samt innegivare
Ok, ja det förstår jag nu efter att ha läst på lite mer.
Är lite grön på det här.

Hur tycker du jag ska göra detta på bästa sätt?

Thermotechs Tmix har ju allt inbyggt, men då kan jag inte använda den bivalenta shunten utan att ha styrning på den också. Kaka på kaka.

Är två byggnader med golvvärme, garage och hus.
En fördelare i garget och två i huset.
Kulvert imellan.
Rumsgivare i alla rum.
 
Sätt separata shuntar för garage och hus. Garaget kräver mindre temp så där gör en BIV nytta. Den kan styras med tex Termomatik.

I huset har du kanske golvvärme i badrum som du vill ha varm sommartid? Då behöver du en shunsstyrning med mintempbegränsning.

I övrigt behövs bara fördelare.

Rita upp hela systemet tydligt, så vet du åtminstone hur du tänker bygga ihop det!
 
Matss skrev:
Skrev otydligt, om du gör ångröret mycket högre så kommer det att trycka ut vatten via expansion istället för ånga via ångröret
vilket är bra eller dåligt undrar jag då?
 
Nu har jag ritat upp hur jag hade tänkt koppla.
Jag hade tänkt Bivalentshunt ställd på konstant 30grader -> Pump (ingen aning om vilken) -> golvvärmefördelare/kulvert.

Men det är kanske för enkelt för att funka? Slöseri med värme?
Det är denna del jag känner mig osäker på. Alltså från tank till golv.
 
Redigerat:
Använd den bivalenta ihop med tex en Termomatik CBJ och låt den styra värmen i garaget via inomhustempen i garaget. Kör en vanlig shunt till kulverten och låt den styra tempen i huset med tex ThermOmatic EC Home så har du möjlighet att köra värme på badrum sommartid.

Antagligen slipper du då styrdon och termostater. Helt klart slipper du i alla fall shuntgrupper
 
Matss skrev:
Använd den bivalenta ihop med tex en Termomatik CBJ och låt den styra värmen i garaget via inomhustempen i garaget. Kör en vanlig shunt till kulverten och låt den styra tempen i huset med tex ThermOmatic EC Home så har du möjlighet att köra värme på badrum sommartid.

Antagligen slipper du då styrdon och termostater. Helt klart slipper du i alla fall shuntgrupper
Ok ska rita om.
Tänkte bara förtydliga att jag har redan rumsgivare.
Och då kommer väl de som sitter i badrummen stänga värmen när det är lagom varmt, vilket det blir på sommaren av sig självt.
Eller hur fungerar det?
 
Behöver jag utegivare om jag har rumsreglering i varje ru
?
Eller det är för att man inte ska cirkulera värme till fördelarna genom kulverten?
Fast det borde man inte göra då shuntarna är stängda.

Vilken pump kan va lämplig?
Hur blir det med bypass, behövs det så inte pumpen stannar när alla shuntarna är stängda på fördelarna?
 
Nu är jag på det klara med det mesta.
Det är bara vilken pump som kan vara lämplig.

Har kollat på Alpha 2
Men enligt http://www.grundfos.se/web/homese.n...m energieffektiva cirkulationspumpar 0807.pdf
Så räcker den största Alpha bara till 160-200m2 med golvvärme.
Sen får man gå över till Magna, och de är svindyra.

Vad är bäst, sätta en pump till garaget och en till huset som Mats har tipsat om innan.
Blir rätt dyrt då jag måste ha en till shunt med motor/styrning.
Eller går det sätta dubbla pumpar? Alt en Magna.
Blir billigare och mindre rördragning om det hade gått med en pump.
 
Läste att om systemet är trycksatt ska det räcka med
en pump.
Så jag kommer prova med den stora Aplha 2

Något mer innan jag sätter igång?
En backventill på VVC:n har jag tänkt.

Några fler som behövs?
Något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.