Ja detta är ju så klart en hypotetisk fråga...

Hur stort jobb skulle du kunna tänka dig att låta få utfört svart? Vad väger för och emot? Om du kan få garanti på arbetet ändå?
 
Varför svart när det finns ROT? Vi tar inget arbete svart längre, kan inte se någon anledning.
 
MalinW skrev:
Varför svart när det finns ROT? Vi tar inget arbete svart längre, kan inte se någon anledning.
Att det är billigare? Priserna idag efter rot är ju nästan samma som dom var innan rot avdraget kom. De har stigit sakta men säkert, de ändå rot avdraget kommer att göra i slutändan är att göra chefernas plånböcker ännu fetare.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Man kan ju ha redan blåst hela rotavdraget eller så kanske man inte betalar skatt i Sverige. Det finns många anledningar.
 
Har man möjlighet att få göra ROT-avdrag så finns ingen som helst anledning till att anlita svart (bara positivt möjligtvis för den du anlitar, men inte för dig som beställare).
 
Snailman
tja, man kan väl åka på både att betala arbetsgivaravgift och moms på summan plus straffskatt antar jag, så slipper man bara tex momsen så kan det ju bli väldigt dyrt jämfört med att betala vitt....
 
MalinW skrev:
Varför svart när det finns ROT? Vi tar inget arbete svart längre, kan inte se någon anledning.
För att många typer av arbeten är exkluderade från ROT.
 
När jag skulle anlägga en parkeringsplats så kom genast frågan om svart eller vitt upp igen.
Det omfattas nämligen inte av ROT.

Emellertid jobbar jag på Skatteverket så att ta det svart var liksom inte ett alternativ.
 
Utan kvitto kan man glömma garanti då det visar sig att de byggt fel. Finns med andra ord fler "icke-moraliska" anledningar än ROT.
 
Fred vom Jupiter skrev:
När jag skulle anlägga en parkeringsplats så kom genast frågan om svart eller vitt upp igen.
Det omfattas nämligen inte av ROT.

Emellertid jobbar jag på Skatteverket så att ta det svart var liksom inte ett alternativ.
Lösningen på ditt lilla problem skulle ha varit att anlägga en stenkista under HELA parkeringsplatsen och koppla denna till husets dränering. Då hade 90% av arbetet omfattats av ROT även för Skatteverketanställd.
 
MalinW skrev:
Varför svart när det finns ROT? Vi tar inget arbete svart längre, kan inte se någon anledning.
Slut på rotavdrag? Tar snabbt slut vid stora arbeten...
 
sukke2k skrev:
Att det är billigare? Priserna idag efter rot är ju nästan samma som dom var innan rot avdraget kom. De har stigit sakta men säkert, de ändå rot avdraget kommer att göra i slutändan är att göra chefernas plånböcker ännu fetare.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
En fråga bara för att jag är nyfiken:

Hur mkt billigare svart?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Slut på rotavdrag? Tar snabbt slut vid stora arbeten...
Eller nyare hus, ROT gäller ju bara på hus äldre än 5 år.
 
OK, det finns visst en massa anledningar till att anlita svart, men det ger inte TS svar på frågan.
Så TS, jag köper inte längre arbeten svart.
 
Hemmakatten
Vi betalar inte svart för något arbete och har inte heller gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.