Vi håller på attbygga om bastu, dusch och bastu. När det gäller bastu så har jag några Frågor;

* Hur djup bör bastun vara (ska ha två lavar)?
* Hur djupa bör lavarna vara?
* Hur höga bör lavarna vara?
* Vilken effekt bör aggregatet vara på (räknar med att bastun blir ca 3,5-5m2)?
* Bästa är väl att ta in luft nedanför aggregatet och ta ut den högt upp i motsatt hörn och vägg. Kommer att ha svårt att få till det. Är det då ok att ta ut luft i på samma vägg som aggregatet sitter på?
* Något annat man behöver tänka på?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
wroopy skrev:
Vi håller på attbygga om bastu, dusch och bastu. När det gäller bastu så har jag några Frågor;

* Hur djup bör bastun vara (ska ha två lavar)?

Takhöjden får inte understiga 190 cm. Ingen anledning att bygga för högt om man inte ska ha fler än två lavrar.
En normal familjebastu har en takhöjd mellan 190 – 220.
Om inte lavar vilar mellan två väggar bör du förses dem med armstöd.
Varför inte bygga bastun så att det kan vara ett reserv sovrum... :)

* Hur djupa bör lavarna vara?
* Hur höga bör lavarna vara?

Använd 22mm kvistfri furu
Avståndet från 1) nedre lavens ovansida till golvet bör vara 490mm.
Avståndet från nedre lavens överkant till nästa lavs överkant bör vara 450mm.
Lavarna bredd (sittdjup) bör vara minst 550mm.


* Vilken effekt bör aggregatet vara på (räknar med att bastun blir ca 3,5-5m2)?

Räkna ca 1 kW per 1,3 m3 rumsvolym.

* Bästa är väl att ta in luft nedanför aggregatet och ta ut den högt upp i motsatt hörn och vägg. Kommer att ha svårt att få till det. Är det då ok att ta ut luft i på samma vägg som aggregatet sitter på?

Precis, inluftsventilen ska placeras under aggregatet och utluftsventilen så långt ifrån inluften som möjligt och helst diagonalt eller i taket. Om det är svårt att få till så kan man leda luften till dessa punkter - bygga kulvertar.
Dörren bör sitta på samma vägg som aggregatet då luftcirkulationen från dörren ska samverka med inluften från aggregatet.

Om du har el-aggregat så ska aldrig utluften gå ut i det fria!!! Den ska cirkulera och in under dörren igen. Ett kretslopp.Den luft som kommer ut i utrymmet utanför bastun fungerar fristående från andra närliggande rum.

Om du har högt till tak ovanför bastudelen, så bör du sätta dit en ventil så att luften inte stannar i utrymmet ovanför bastun.


* Något annat man behöver tänka på?

Bastuvägg ska INTE innehålla plast eller folie som fuktspärr!!!
Utan bygg så här:
UTIFRÅN>Träpanel/masonit>45mm mineralull(mellan 45x45 reglar)>12mm träpanel<INIFRÅN
Lämna luftspalt minst 12mm - 1" mellan bastuns yttervägg och ex källarvägg. För att hålla isolerskivorna på plats lägger du diagonala ståltrådar mellan reglarna som isolerskivorna vilar mot (så att dom inte ligger an mot husets yttervägg).
Så, nu har du nått att gå på... d^_^b
 
Tack för kommentarerna och trådlänken (hade bara sett sista sidan).

Ytterligare 2 frågor;
* minsta rekommenderade avståndet från nedersta laven till aggregat/väggen?
* Lämpliga högtalare att montera in i bastun (troligen under lavarna)?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Det är smart att bygga bastun hög nog, 190cm är för lite (om man skall ha en vanlig dörr inn i bastun + luftspalt under 5-10cm) 220cm höjd är lagom för två lavar.

MEN:
Motsatt från vad byggBert säger så skulle jag inte mäta höjden på lavar från golv .
Det skall mätas från TAK dvs. Översta lav 100-120 cm från TAK, 110 cm är ganska lagom. Nästa lav 40-45 cm NED från översta lav. då hamnar man ca 70cm upp från golv med nedre laven , så man ffår bygga en pall ell flyttbar lav med 30-35cm höjd.
Grunden är enkel, temperaturen är högst upp under taket, om man då sitter på ca 940mm fra golvet så har man MYCKET luft över huvudet. Om man vill ha 70 C i badhöjden så måste man följdaktligen värma mer om man sitter lågt. Dessutom fryser man om fötterna om man sitter för lågt.

bredd på översta lav 55-60cm, nästa kan vara smalare 40 cm är nog om du har dåligt med plats.

Material til bänkarna: asp, Alm , abachi eller värmebehandlat asp. Skulle inte använt furu någonstans i en bastu. Väggpanel i kvistfri panel eller asp/alm eller värmebeh. trä.

Högtalare : högtalare beräknat för båt eller våtrum.

Avstånd från laven til ugn är helt beroende på ugnen, jag hade en HELO "pikkutonttu" (lillnisse) där avstånd var min 1cm, jag byggde laven runt ugnen så:

http://www.lumilaude.fi/web/wp-content/gallery/kuvagalleria/01.jpg

Material och inspiration här:

http://www.exacta-sweden.com/default.asp

MVH
Sakke

Effekt på ugnen ca 1kW /m3, skaffa en ugn med stor stenmagasin, ju mer desto bättre.

Utluft kan gå ut, det är INGA problem , bortsett från energiförlust.

Tylö rekommenderar bastu utan bastufolie, och är enig i att plast hör inte til i en bastuvägg.
Finsk byggstandard d¨remot kräver folie i vägg. Jag skulle byggt så. Man kan oavsett ha luftning på utsidan.

45 reglar tycker jag blir lite svagt. 3 tum är Ok.
 
Nu är tvättstuga och dusch klart, så nu är det dags att ta tag i planeringen av bastu igen.

Har ett utrymme på 240x~190x230 (BxDxH) att spela på. Bredden är vägg till vägg och djupet är vägg till dusch/relax.
Ingång till höger och aggregatet placerat till vänster eller mitten. Kommer att ha ~70 cm golvutrymme mellan vägg och nedre lav är det för trångt för att komma föbi ett aggregat?

Tänkte placera lavarna på längden. Övre 55cm och nedre 50 cm bred. Troligen byggs lavarna av 21 eller 28x90 asp virke.

Väggarnas uppbyggnad blir: Yttervägg>1-3 cm luftspalt>70x45 reglar+isolering>basufolie>1-2cm (beroende på liggande/stående panel) luftspalt> träpanel. (Finns ju lite olika skolor/idéer om man ska använda folie eller inte, men jag tänkte köra på det.)

Lutar åt att det blir asp i lavar och panel eller vad är lämpligt?

Innervolymen på bastun blir ~8m3, vilket innebär att jag bör ha ett aggregat på ~8 kW. Rekommendationer på länpligt aggregat?
 
Redigerat:
Hei!
Att ha folie är smart, du reducerar energiforbruk och får kortare uppvärmningstid. Och när du i tillägg har luftspalt utvändigt så är du dubbelt försäkrad mot fukt i konstruktion.

Asp är fint som material i bastu, absolut .Kvistfritt och ljust.

Gör inget om ventilen är på samma vägg som ugnen, det är kanske inte optimalt, men fungerar. Det viktigaste är att få cirkulation i luften. på vägg ca 20cm ned från taket. Lämna 5-10 cm luftglipa under bastudörren - altså utan tröskel (i tillägg till ventilen bak/under aggregat).

Du kan gärna ha nedre lav 40-45 cm i bredden, är ju mest för att ha fötterna på. med 220 i takhöjd i färdig konstruktion övre lav 110 cm ned från tak.

Har du möjlighet att ha dörren i mitten? då kan du ha lav i vinkel (til höger och bredden) och ugn i hörnet.

Här kan du prova olika mått och placeringar:
http://www.sunsauna.fi/se/index.php/rakentaja/suunnitteluohjelma2

Ugnar: jag har haft pikkutonttu från HELO, rekommenderas varmt. Rocher, taika och ring ser också fina ut. se storlek i tekniska spec. det viktiga är att ha mycket sten, detta gör att värmen avges från stenarna och inte från el-elementer direkt, att ugnen är överdimensionerad effektmässig gör ingenting.
HELO:

http://www.helosauna.com/products/sauna/electric-heaters/

HARVIA har också en del fina:

http://www.harvia.fi/content/sv/39/10282/Aggregat för familjebruk.html

TYLÖs egna ugnar skulle jag inte vilja ha..

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Re: agregatplasering....tycker nog att det smartaste är att ha en i hörnet, det er inte djupt nog och egentligen inte brett nog heller att det ska vara ngn vits att ha den mot mitten. altså dörr mot höger hörn, ugn i vänster hörn. Om du köper rätt ugn så kan du bygga den nedre laven som en plattform och runt ugnen och ha bara öppet ned till golvet framför dörren.

testa olika varianter i sunsaunas planläggare.

MVH
Sakke
 
Jag tycker det låter onödigt brett att ha en nedre lave som är 50 cm.
Om du har en springa under dörren och aggregatet på samma vägg fungerar ju springan som ventil, det räcker gott. Sätt inte utluftsventilen i taket då smiter värmen ut onödigt snabbt bara. Det medför ofta att det blir dragigt kring fötterna och utmed väggarna. En bit ner på väggen funkar bäst, då trycks värmen ner en bit. Jag har i vissa bastun (men ventilen i taket) känt ett tydligt "kölddrag" bakom ryggen när man kastat vatten på stenarna. När man väl bastar är inte behovet av ventilation mycket större än i ett vanligt rum, i en eluppvärmd bastu alltså. En för snabb luftväxling medför bara en ojämnare värme.
 
Jag är ngt oenig med dig Jammy, I en elektrisk bastu är ventilation VIKTIGARE än i en vedeldad. Och jag kan också ge grunden till det. Elagregat bidrar nämligen veldigt lite till luftsirkulation, den suger ju inte luft aktivt. det handlar bara om konvektion, altså termisk rörelse av luft inne i rummet. Det är därför det är viktigt med riktig ventilation så att man får frisk luft inn.
I en vedeldad bastu är det däremot ugnen som bidrar väsentlig till luftutbytte iom att den suger luft in i brännkammaret. bara man har nog tilluft och öser lite vatten på ugnen så byts luften ut och man får bra sirkulation.

MVH
Sakke
 
Ja, vi är nog lite oense. Varför är det så viktigt att det är stor cirkulation på luften? Luften tar ju liksom inte slut snabbare än i ett annat rum. Att bastun efter bastandet ska torka upp på ett effektivt sätt är ju såklart viktigt men jag menar att många överdriver ventilationen under själva bastandet.

I min egen vedeldade (timmer) bastu har jag avloppet i golvet (nära kaminen) som tilluft och rökröret som utluft. Avloppet går rätt ut i backen. Jag satte inga ventiler alls när jag byggde den. Tänkte nog att jag får ta upp ett hål så småningom men det är ingen som har klagat än.

Ofta är bastun det torraste rummet i huset, när man inte bastar alltså. Se till att den står på en kvart efter bastandet bara.
 
Här i mitt område fanns förr (finns några kvar än) även en annan typ av bastu. Rökbastun.

Eldstaden bestod av enbart stenar, en meter hög ungefär, mjnst lika bred och djup, ingen skorsten av något slag. Man eldar under flera timmar och vädrar sedan ur all rök. Energimängden i "aggregatet" räcker till många timmars bastande.

Alla väggar och lavar var helt svarta av sot.

Röken gjorde allt sterilt så utrymmet användes även till att föda barn i, praktiskt...hehe.

Antagligen även till att göra barn i..
 
Redigerat:
En vedeldad bastu äter ju syre så nog är ventilationen viktigare där. Om du tänker dig två likada bastun, en elektrisk och en ved...bägge helt täta och utan ventilation. Luften tar ju såklart slut i den ena...
 
" Varför är det så viktigt att det är stor cirkulation på luften"

Jag har då inte sagt att det ska vara STOR circulation på luften, jag sa at det var viktigare i en elekttrisk bastu att ventilationen er RIKTIG utfört. Detta på grund av att ugnen inte bidrar til luftskifte (och dessutom så har jag fått det berättat för mig att elagragat också forbrukar oksygen från luften)
Du själv skriver ju om din egen timmerbastu med vedugn och säger at du inte har några ventiler i den (undantaget golvbrunn) - Det var ju precis detta jag skrev, att en vedeldad bastu fungerar bättre ventilationsmässig då ugnen drar in ersättningsluft genom alla glipor.
Dvs, i en vedeldad bastu har du en relativt hög luftutskiftning spontant. Ja, ugnen forbrukar syrgas, men det dras in frisk luft hela tiden, då är ju luften i vedeldad bastu hela tiden frisk och "ny", men i en elektrisk bastu finns en viss risk att man bara kör runt den samma luften och det blir kvamt. Har bastat i många elektriska bastuer och om de är behagliga att sitta i har som regel med två saker att göra: dimensionering av ugn/typ ugn och ventilation.

Att argumentera med två likadana täta rum helt utan tilförsel av ny luft är inte relevant på något sätt då det i utgångspunktet inte är förenlig med ngt rum man ska vistas i , syret tar ju slut t.om utan ugn.

Förstår inte helt poänget med rökbastu heller, är dock väl känd med det då vi har en :D

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Klart att man inte ska vistas i dessa rum utan ventilation...dom existerar ju inte ens. Men om man nu ska jämföra vilken typ av bastu som har störst behov av ventilation så kan man ju tänka sig dessa rum kanske.

Jag tycker inte det behövs mer ny luft, under tiden man bastar, i en elektrisk bastu än i ett vanligt rum...typ... den mängden syre som ett elaggregat äter är nog försumbar gissar jag.

Aggregat och ventilation i all ära...sällskapet är trivselfaktorn nr 1...det är sällan man efter en bastu känt sig på dåligt humör eller stressad. Mer bastu åt folket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.