Tack för bra tips på bilar och nya infallsvinklar!
Jag kastar in en ny fråga; Enligt konsumentverkets hemsida kostar min gamla 9-5a dryga 3000 kr att hålla igång per månad, förutsatt att jag köpt den för 0 kr. Känns lite saftigt när man kan konsumentleasa tex en audi a3 till samma månadspeng.
Jag vill dock gärna komma ner i månadskostnad då vi egentligen inte är jätteberoende av bil. Det är dock skönt att ha en när man bor i hus o har 2 barn.
Ang. säkerheten åker vi gärna tåg på långresor, eller hyr en bil.
 
nikasp
Sambon har en 2001:a Astra G med 1.6 liters motorn. Drar strax över 0,6 när hon kör och 0,7 när jag kör blandat. Har rullat 25000 mil och är väl lite trött men den funkar. Hoppar igång på 0,5 sekunder efter två dygn i -23 grader, då blev jag lite imponerad själv. Nu har det börjat synas någon rostbubbla på skärmkant men då har den bara rullat i Stockholm och längre söderut. La någon dag, med långa torktider, på att slipa och prime:a och måla bromstrummor och draget på den bilen nyss. Kul avkoppling om man inte gör under stress och press. En Astra kombi skulle jag rösta på. Mycket för pengarna och det där gamla "Köp en Opel, bli belåten - se naturen genom plåten" tror jag inte mer på. Nyare Oplar är säkert ännu bättre vad gäller rostskydd.

Jag kör en BMW X3 och betalar 500 kr/mån i skatt plus >800 kr i försäkring. Dvs. kostar en hel del trots att den bara står. Hade förut en "billigare bil" (trodde jag), en Peugeot 307 från 2002 med 7000 mil på mätaren som kostade mig så jäkla mycket i verkstadsbesök (har ej garage och vissa saker som styrled var för avancerat för mig). Kostade i snitt 1500 kr/mån i service och reparationer under 18 månader, bensin och försäkring exkluderat... Riktig rysare för en bil som inköptes för 78000 kr. Kommer faktiskt aldrig att köra franskt mer efter den bilen. Farsan äger en likadan just nu som han knappt kör med. Samma sak där, många små och stora fel. Nu senast strul med el.

Mikael_L skrev:
Jag upprepar en tidigare skribent.
Opel Astra.
Välj en lågmilare, betala hellre lite mer eller välj lite äldre (det skiljer ju ändå inget, i princip) och hitta en välskött, välservad lågmilare.
Enormt mycket bli för pengarna. Inte för att det är så väldigt mycket bil, men så oerhört lite pengar för en fin bil. ;)
Välj 1,4, 1,6 eller 1,8 liters motor, för bästa driftsekonomi. Även 1,8 går att köra landsväg på en bit under 0,7, och snål även i stan.
 
Redigerat:
Om du är beredd på att åka tåg osv. Och egentligen inte speciellt sugen på att betala för en stående bil så tycker jag att satsa på att hyra när du behöver.

Finns inga speciellt bra deals för bilar. Är det inte det ena så är det det andra.
Man får alltid vara beredd på att betala.

Har man tur så får du en bil som håller bra osv. Vissa modeller brukar vara bättre på att hålla.
Men generellt så kostar alla per månad samt man behöver ju motionera den regelbundet(låter som ett hus djur) :)

En tanke bara.....
 
Skoda Octavia kanske..... En 04-a får man för loss under 40 papp

Eller varför inte ta en rövare och köpa en ex-taxi, ofta välservade och skötta reparationer. som exempel så finns där just nu en Volvo V70 2,4 D -07 för 41.000:- visserligen med över 50.000 mil på mätaren men ändå.
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
Eller varför inte ta en rövare och köpa en ex-taxi, ofta välservade och skötta reparationer. som exempel så finns där just nu en Volvo V70 2,4 D -07 för 41.000:- visserligen med över 50.000 mil på mätaren men ändå.
Ja gammal Taxi är ju verkligen en småfarlig chansning.
Dels servar inte alls alla taxiägare sin bilar som det bordes.
Dels så har ju bilen verkligen rullat sina 50.000 mil, vilket betyder att allt möjligt kan hänga på fallrepet, vxl-låda, bakaxel, elmotorer fläktar, hela motorn givetvis, fjädrar, osv osv. Och lägg till detta nedslitna säten och fjädrar i säten, hårt slitna och otäta gummilister runt dörrar och allt som har eller snart skramlar loss i dörrarna efter att ha öppnats och slagits igen minst 200.000 ggr.

Jag misstänker att det som egentligen håller upp värdet på gamla taxis någorlunda är de som köper sådana och skruvar bak eller byter mätaren, och låter sen bilen passera ett par bulvanägare för att sen kunna tjäna rejält på fusket.
 
Ja, en fd taxi har jag också tänkt på och resonerat att allting borde vara bytt en gång. Vet dock inte hur packningar och sånt i motorn byts ut vid servicar? Ang. Allmänslitage vet jag inte om det är bättre med en v70 som kallstartats flera ggr per dag, använts som laståsna till tippen, samt agerat transport åt en massa ungar som ska till ridning, fotboll o diverse skitiga aktiviteter.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Skulle jag handla en gammal taxi så skulle valet gå på en från mindre ort, där åkaren ägt bilen själv.
Mindre körskador, mindre slit pgs köerna i storstan, och mer motiverad ägare att sköta om bilen.
 
Mikael_L
Lika lite som jag köper lotter skulle jag köpa en gammal taxi.

Och ja, jag har kört taxi förr i tiden. ;)
 
Ok. Då lägger jag nog taxialternativet åt sidan....
Har en jobbarkompis som talar väl om Renault Scenic från 2004 och framåt. Har kollat lite på blocket och de ger onekligen mycket bil för pengarna. Frågan är om de håller, man har ju hört att franska bilar dras med elfel och annat?
 
Mikael_L
Ja det är ju min åsikt om bilköp (gammal taxi). Men då jag misslyckas allt som oftast med att hitta bra beg bilar ska du kanske inte lyssna allt för mycket på mig ... ;)
 
Jag kör själv taxi (färdtjänst med gul buss) och kan som tidigare inlägg rekommendera
en begagnad taxibil OM det är förarens egen bil. Idag är många taxibilar ägda av föraren som har egen firma och sedan kör för en större kedja/taxiväxel. Där jag bor är det 8 lokala taxiägare + två bussar som kör sina egna bilar och sköter dessa. Bilarna ser som nya ut både invändigt och utvändigt när de säljs trots att de rullat mellan 40 och 50.000 mil samt är då 3 år gamla. De varken skramlar eller låter, listerna är täta och sätena är defenitivt inte nersuttna. Ägarna har alltid servicekontrakt med respektive billeverantör och servar dem helt enligt de intervaller som finns. Går något sönder så byts det direkt då bilen måste vara tillgänglig och felfri dygnet runt.
Som tidigare inlägg rekommenderat så leta upp en taxibil från en liten ort, gärna en som kört färdtjänst (långa sträckor dagtid och oftast lugn körning då de som åker färdtjänst brukar yla högt om det går för fort i kurvorna).
 
* Som byggare är en lite WV Caddy eller liknande värd att överväga om man inte har för mycket barn.
* Finns lite budget så kan en ny Kia vara ide. Svägerskan köpte en i30 för 130 000:- Fem års garanti och 0,6l/mil
* Skoda och Seat är bra bilar om man inte vill betala extra för WV emblemet.
* Saab är mycket billiga inköp och kör man inte mycket kan det vara värt bensinpengarna. När du skriver om äldre volvo får du en mer välvårdad Saab för samma pengar.

* Undvik Ford!!!! Fullständiga skitbilar som jag förbannas när jag skaffat flickvän. Ford är det enda märke som haft problem med att kvaliteten är så låg att bilarna rostar på väg från fabriken till saluhallen.
Att jag kan få tag i vilken del som helst på ett par dagar till min amerikanska bil gör det mer imponerande att Ford behövde två veckor för att få hem en vanlig kylarslang.
* Fransktillverkade bilar verkar också ha en hög verkstadsbudget
 
Hej o tack till alla som bidragit med bra ideer!
Nu har det gått några veckor utan bil i familjen o det är inte så enkelt som jag trodde. Vi använder den mer än vi vill kännas vid helt enkelt. Det gäller nog för rätt många.
Just nu lutar vi åt en saab 9-5 igen! Hade varit kul med något nytt märke, men nu vet man ju vad man får;-). Har siktat in mig på 06-08 kombi med 12-20' mil på mätaren. Verkar prisvärt och säkert för barnen.
Någon som har en stående??

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
9-5 skrev:
Hej o tack till alla som bidragit med bra ideer!
Nu har det gått några veckor utan bil i familjen o det är inte så enkelt som jag trodde. Vi använder den mer än vi vill kännas vid helt enkelt. Det gäller nog för rätt många.
Just nu lutar vi åt en saab 9-5 igen! Hade varit kul med något nytt märke, men nu vet man ju vad man får;-). Har siktat in mig på 06-08 kombi med 12-20' mil på mätaren. Verkar prisvärt och säkert för barnen.
Någon som har en stående??

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Har en 9-3 2001 till salu om intressen finns. Utanför Västervik. 12000 mil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.