Hej.


Jag har ännu en fråga som gäller bebyggelse på prickad mark, dock skiljer denna sig jämfört med de andra jag har kunnat hitta här på forumet. Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få! Ska försöka beskriva mitt fall så enkelt som möjligt men om någonting är oklart är jag tacksam ifall det meddelas så jag kan få rätt vägledning. Jag behöver hjälp med följande:


Jag äger en fastighet med friköpt tomt på ca 1300kvm. Större delen av tomten är prickad (Se bifogad bild, rött område) och har tidigare haft ett uthus på ca 40kvm, som syns på detaljritningen. Detta uthus finns tyvärr inte kvar och har inte stått på platsen de senaste 30 åren, men jag har/hade planer att bygga ett garage i samma storlek på exakt samma plats. Jag kontaktade kommunen och de var här och tittade (När jag inte var på plats) och meddelade mig att detta är omöjligt då marken är prickad. De nämnde dock att det är fullt möjligt för mig att bygga garage på det streckade området men eftersom det är omöjligt att ordna rent praktiskt är det inte aktuellt. Varför marken är prickad hade han inte någon bra förklaring på.


Jag anser att om det har funnits en byggnad på platsen borde jag kunna få möjlighet att uppföra en liknande i samma storlek även om marken är prickad? Kan tillägga att jag har ett godkännande av min granne. Jag ska träffa kommunen i början på nästa vecka och diskutera igenom detta men förmodar att chansen är små.. Det är en del som har överklagat för att få igenom byggnadslov på prickad mark men jag fick informationen av han på kommunen att dispenser lämnas inte efter nån ”lag” som infördes 2010, stämmer det?


Tacksam för att hjälp jag kan få som leder mig vidare i detta.

Mvh Mikael
 
  • Detaljplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Planbestämmelser över området kan läsas här:
Byggnadsbestämmelser från år 1959

1 §
Byggnadsplanområdes användning
Med B betecknat område får användas endast för bostadsändamål. Byggnadsnämnden äger dock medgiva inredning av garage för de å tomtplatsen boendes privata behov.

2 §
Områdesdel som icke får bebyggas.
Med punkter betecknad områdesdel får icke bebyggas.

3 §
Byggnadssätt
(Här skrivs det endast om områdesdelar betecknad Ö och F vilket inte berör min tomt?)

4 §
Tomtplatsareal
Tomtplats får icke givas mindre än 750vm.

5 §
Byggnads läge
Å med Ö eller F betecknad områdesdel… (Vilket inte berör mig

Avståndet mellan skilda byggnader å samma tomtplats får icke vara minde än 12 meter. Därest ett ändamålsenligt bebyggande därigenom främjas och där detta med hänsyn till uthusbyggnadens ringa storlek utan olägenhet prövas kunna ske, äger byggnadsnämnden dock medgiva mindre avstånd mellan uthus och huvudbyggnad.

6 §
Byggnadshöjd och våningsantal
Å med II betecknad områdesdel får byggnad uppföras med högst två våningar och högst till 7,2 meter
Uthus får icke uppföras till högre höjd än 2,5 meter och dess taknock förlängas högre än 3,5 meter.

7 §
Taklutning
….
 
Hemmakatten
Kommunens tjänstemän har redan sagt nej. Din enda chans är att begära att ärendet tas upp i (byggnads)nämnden. Men det ska mycket till innan politikerna går emot både tjänstemännen och detaljplanen. Jag tror inte du kommer att få bygglov. Det hade varit skillnad om uthuset hade stått kvar. Då hade du kanske kunnat få bygglov för nytt garage, men även det är tveksamt.
 
Ja, det stämmer ang. lagen. Med den nya PBL (Plan och Bygglagen) som trädde i kraft 2010 har kommunen mindre möjlighet att godkänna avvikelser från detaljplanen än tidigare.

Som hemmakatten beskriver det så är det nog inte lätt att få som du vill. Däremot tycker jag det är lite märkligt att det finns tomter i en detaljplan som inte kan bebyggas. Du skrev att det inte går av praktiska skäl, är det topologion som begränsar eller vad är problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.