Jaha då var detta med förkultivering/försådd av tomater och gurka, de jag har var planterade i februari och de har börjat att gå förbi hjärtbladen och närmare 10-15 rangliga cm.

Så hur djupt bör jag plantera dom nästa gång, om man tänker avståndet mellan hjärtblad och jord?

Så hur bör jag göra nu? plantera om en andra gång och sätta dom i vilken jord? har bara utejord för tillfället, vet mig att jag läst att man kan "sterilisera" jord fungerar detta även på denna typ.

de skall ut i mitt växthus bara det kan sluta frysa på nätterna...

Det är första gången jag provar att plantera dessa grönsaker.

PS: Alla eventuella stavfel skyller jag på eeePC tangentbordet... :mad:
 
Har du satt gurka från frö också? Det har jag aldrig provat på tidigare.
Tomatplantor har jag ett gäng som står under belysning just nu. När jag planterar om dem i planteringsjord så sätter jag dem riktigt djupt så de utvecklar nya rötter. Låt säga bladen kommer kanske en liten bit ovanför jorden om plantorna är rel unga. Ha inte plantorna för varmt så de springer i väg i längden. Håll gärna lite svalare och ljust. Glöm inte att vänja plantorna i miljön i växthuset innan de flyttas ut permanent. Prova gärna på chili och paprika också, de tar inte så mycket plats som tomat och gurka och är också roliga att odla. Lycka till!
 
Ja de är från fröer, de står ljust i ca 18c.
Dock kanske de skulle ha mer ljus, men det är lite krångligt att få frun att sammarbeta ihop med dessa önskemål ;)
De har fått lite näring ca 1-1,5tsk/2vecka

Chili har jag på G de tar lite längre tid på sig, ser det ut som (de var även senare sådd på dom) de är ca 6-7cm ny blad på gång efter hjärtladen.
Dessa har jag ingen tanke på att plantera om i nuläget.

Får helt enkelt köpa jord och platera om dom,

Kan lika gärna rabbla upp allt som är på G.
Chili, Gurka, Tomat, Brocolli, Pepparmynta, Malört, persilja och gräslök som redan är på gång.
 
Repaterion skrev:
Dock kanske de skulle ha mer ljus, men det är lite krångligt att få frun att sammarbeta ihop med dessa önskemål ;)
Vi får hoppas på bra skörd i år så kommer den förhandlingen säkert gå lättare till nästa år :)
 
Jag har också gurka från frö.
Sådde 17/3 och dom är 10-15 cm nu.. Har utvecklat några riktiga blad på var planta 4-5 blad ungefär. Nån planta har tillomed börjat utveckla "luftrötter" eller vad man nu ska kalla dom dära tentaklerna som den snurrar runt saker för att hålla sig uppe med sen.
Jag sådde i små svarta förkultiveringskrukor och planterade om dom när dom började utvekla det första riktiga bladparet hjärtbladen. Då planterade jag dom så djupt att det var ca 1 cm mellan hjärtblad och jord.
Dom får stå i den kruka dom står i nu fram tills att dom ska sättas ut och då planterar jag dom i en 20 liters hink. 1 planta per hink och det räcker gott o väl till gurkor. Nu gör jag dock så att jag sågar av botten på hinkarna och trycker ner allt i mina planteringslådor så dom får gott om jord och utrymme för rötterna.
Jag sår mina i helt vanlig planteringsjord som man köper på säck för 40 kronor styck hos planthandeln.. Har funkat perfekt, både förra året och ännu detta år.
Får näring varannan gång dom vattnas och det är när jorden börjar bli torr.
Nästa gång dom planteras om till hinkarna så sätter jag dom så djupt som tidigare, jord nästan upp till hjärtbladen, eller där dom satt om dom inte är kvar.

För allt i världen så sätt inte ut dom för tidigt i växthuset. Det må vara 25 grader på dagen där men det kan fortfarande gå ner mot noll i utetemp på nätterna och då blir det för kallt även i växthuset.
Jag gjorde misstaget att glömma mina ute i växthuset 1 natt och då förlorade jag 2 plantor.. har 4 kvar och nu får dom bli inne ett par veckor till minst. Jag brukar göra så att jag sätter ut dom ett par timmar på dagen. Dom är inte förtjusta i temperaturer under 15 grader..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.