Hej! Söker takläggarproffs med erfarenheter om bra diffusionsöppna underlagsdukar/takpapp. Vilket fabrikat rekommenderas?

Här är två varianter av det jag söker:
Mataki Halotex RS 10
Tyvek Pro

Det ska ligga på råspont och ovanför är det strö/bärläkt+pannor.

Tack på förhand.

Niklas
 
Hej vi brukar använda Moniers Diviroll Top RU. Den fungerar bra vet dock ej hur den ligger till prismässigt.
 
Ok! Tackar. Då har jag tre alternativ på listan:

Mataki Halotex RS 10
Tyvek Pro
Moniers Diviroll Top RU

Jonas, vad är din uppfattning om slitstyrka (läs: risk att den går sönder vid läggning) livslängd? Håller den i 50 år? Den senare frågan är kanske svår att svara på... Men nån kanske vet om det har gjorts några accelererade långtidstester av tex SP/Sitac? Vad säger tillverkarna? Jag har inte hittat nån info om det på nätet än.

Niklas
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Hej, jag söker också efter en diffusionsöppen underlagsduk. Har fått tips om T-diff från T-emballage. och XMU190 från Paroc, som sägs vara exakt lika duk som Tyvek supro grid från DuPont.

Priset jag fått är 2714:- inkl m för T-diff 1.5mX30m och Paroc XMU190 1,5mX50m 2862:- inkl m.

Vad säger ni om priset, har jag fått bra pris?

Är det nån som har köpt dessa dukar från England, Tyskland?
 
Tyvek Supro Grid kan inte vara så mycket dyrare än en "vanlig" difftät duk. Vårt husföretsg ville ha 1500:- extra för att lägga hela taket med den stället för derasdifftäta standardduk.
 
Vi använde DELTA VENT S PLUS. Den går att importera om så vill. http://folnet.de/drkendrkendeltaventsplus-p-613.html Vi fick ett pris på ca 4.300 kr för fyra rullar (50 * 1,5 m) inkl frakt. Det blev dock så att takmontören köpte rullarna för ungefär samma pengar. Är det någon som vet om man skall sätta igen de små ventilerma vid takfoten när man har en diffusionsöppen takduk ? Hälsningar Axelman
 
  • Gilla
carlarvid
  • Laddar…
S
får jag fråga varför du vill ha den diffusionsöppen?
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Hej Tanken är att fukt på kallvinden / krypvindar skall ha möjlighet att "strömma ut" genom den diffusionsöppna takduken. Hälsar Axelman
 
Tittar också efter difföppen papp har httat Goliath 1,5x50m för 2999:- har ställt fråga i annan tråd här men ej fått respons. Får ligga utan tegel 12mån 20års garanti. Jag tycker det låter bra, men har ej bestämt mig än
 
Corotop classic 1.5x50m med dubbel klisterkant för ca 1500kr/rullen.
 
  • Gilla
Rick.
  • Laddar…
SBH, Axelman: en till poäng är att man kan minska ventilationen och på så vis höja värmen på vinden en aning. Varmare betyder lägre relativ fuktighet vilket betyder mindre risk för mögel.

SP om difföppna underlagstak:
"Diffusionsöppet underlagstak ger torra tak och höjer säkerhetsmarginalen för fuktproblem."





http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/LO BT 4_07.pdf
 
Hej Jag har fått rådet att täta springorna vid takfoten = takfotsventilationen. Vi får väl hoppas att åtgärderna sammantaget verkar i rätt riktning, dvs sänkt rel fuktighet på vindarna. Hälsar Axelman
 
G Gabbe1 skrev:
Corotop classic 1.5x50m med dubbel klisterkant för ca 1500kr/rullen.
Hej Vet att det var länge sen denna tråd var aktiv men är du nöjd med den duken Gabbe1? Hittade den i Polen för ca 500 kr rullen.
 
Jag kan inte riktigt svara på det, jag bor inte i huset längre men mig veterligen är taket fortfarande tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.