Hej alla,

Vi har bytt alla fönster till PVC-2glas, 4-16-4mm med argongasfyllning men vi är inte nöjda med ljuddämpningen.
Innan vi bytte till de nya så hade vi vanliga kopplade där inre glaset var utbytt mot en energikasett och vi upplevde att de gamla var tystare.
Min fråga till Er alla är, om jag byter ut alla min 2-glas kasetter (4-16-4) mot 3-glas (4-12-4-12-4) kommer jag att få det tystare ? Eller är det pengar i sjön ?

Notera att jag är ute efter ljudisolering och inte maximal värmeisolering.
 
Vad jag har läst mig till så är det nästan så att största anledningen att gå från 2-3 glas när det gäller pvc är ljudet, skillnade mellan 2 och 3 glas när det gäller ljudet är mycket större än k-värdet.

Men jag måste fråga, har du precis bytat alla fönster och funderar på att göra det igen för ljudets skull?
 
Är själv intresserad av just ljuddämpningen. Om man ser till karm/båge, ljuddämpar ett standard trä eller pvc fönster bäst?
 
Pannlampa skrev:
Vad jag har läst mig till så är det nästan så att största anledningen att gå från 2-3 glas när det gäller pvc är ljudet, skillnade mellan 2 och 3 glas när det gäller ljudet är mycket större än k-värdet.

Men jag måste fråga, har du precis bytat alla fönster och funderar på att göra det igen för ljudets skull?
Tack för ditt svar.

Fönstren byttes förra sommaren och leverantören rekomenderad 2-glas pga den ringa skilnaden i värme isoleringen, " 2 eller 3 det är bara jag som tjänar på att du väljer3".
I övrigt är jag nöjd med fönstren men jag skulle valt 3-glas trotts alla varningar om yttre kondens. Att åtgärda nu blir en dyr historia mot att ta 3-glas direkt.

Jag har försökt att leta runt när det gäller just ljudegenskaperna utan att hitta speciellt bra info, men igår kom jag av en händels in på Keers hemsida som säljer PVC med 2 eller 3 glas, 3-glas kasetten dämpar med 7db mer än 2-glas kasseten.

7db är en stor skillnad i värde och det är just ljudet jag vill ha bättre dämpning på, jag bryr mig inte så mycket om K-värdet.
 
Ljudkuvan är logaritmisk det innebär att tex 2 dB kan vara 50% i skillnad
 
Bäst blir ljudisoleringen om det är olika avstånd mellan glasen i kassetten.
(4-12-4-12-4) är därför inte det optimala, för att få så bra dämpning som det är möjligt.
 
Ok, jag är inte ute efter de superoptimala för då hade kanske en sk. ljudruta varit det bästa.
Men jag känner mig lite blåst på konfekten och vill veta så långt det är möjligt om det gör någon större nytta innan jag slantar upp för nya 3-glas kasetter och hivar iväg de 1 år gamla kasetterna.
Sen finns det ju en max gräns för vad bågen klarar av och den ligger på 36mm. Jag har aldrig sett att det finns kasetter med olika avsånd mellan glasen ?
 
Du får kanske prova i ett rum först och se hur det blir. Kolla även fönstertätningen så den är ok så att inte ljud kommer in den vägen.
 
Jag lider med dig. Kolla om du inte kan sätta en ljudruta utanpå nuvarande rutan. Själv fick jag höra samma prat från Pvc säljare och valde tillslut trä/alu med glas 6-12ar-4-14ar-8. Borde funka för mig.
 
Jo men så är det, ibland bedrar snålheten visheten. 3-glas istället för 2-glas hade kostat mig 500:- /kvm extra och nu blir det bedytligt dyrare med nya kasetter. Nej det blir inte snyggt med en ljudruta tyvärr.

T'ätning och drevning är helt ok så ljudet kommer genom glaset.
Jag får fundera lite och se om det är värt att byta och sen gömma och glömma misstaget.

Fortsätt gärna med fler komentarer, det uppskattas.
 
Vad är det för tillverkar på dessa fönster som du har? Det skall inte va så stor skillnad på mellan 2 glas som 3 glas som du säger?? Vad har du för ljudspec på dina fönster .Länka gärna tillverkaren så jag får se att det verkligen är 7 db som du säger

Max 1-2 db på 2-Glas/3 Glas på träfönster är det i alla fall på Elitfönster,Ekstrands som jag har sett. Dom har som standard 32 db
 
1973, nu har jag iofs kollat mellan olika typer av 3 glas, men där kan det skilja ganska mycket, speciellt i låga db.
 
Men jag tycker "1973" har en bra poäng. Vissa Pvc importörer påstår att deras 3 glas på 4-12-4-12-4 ger 39 db, vilket är ren bullshit. Dom säljer normalt enbart på U-värde och hittar i princip på bullerdämpningen.

Om du byter igen kanske du ska satsa på 6-12-4-14-8 när du ändå håller på. Kostade mig 300/km jämte vanligt 3 glas och har nu fönster som i svenska tester som sämst fått Rw 38, Rw-ctr 34.

Ska du ha bättre än så måste du kontrollera vad väggarna klarar samt fundera på om du behöver tilluft via väggen (om du inte har ftx). I mitt fall skulle jag inte få bättre dämpning totalt även om jag gick från 38/34 till 48/44, då både vägg och mina extrembullerisolerande väggventiler inte fixar mer.
 
Det är ju så att om du beställer ett bra ljudglas till dina fönster så är det så att dom ofta gör dom i just 2-Glas. 2 Glaset är bättre att jobba med än 3 -Glas. Problemet är att få plats med sakerna i bågarna för tillverkarna .För man gör så enkelt som att göra glaset tjockare ifrån 4mm till upp 8mm varje glas. Många tror att 3 -glas is the shit men där har dom helt fel.. -:)
Se länk för info
http://www.pilkington.com/resources/bullerskydd091.pdf
 
1973, helt rätt igen. Den enda nackdelen med 2 glas är att det är svårt att få bra U-värden. Om man tar 3 glas med bra bullerdämpning får man både och. Men om man totalt skiter i U-värdet så är det mest ekonomiskt att köra på ett par ordentliga glas i en 2-glaslösning.

Den länken du skickade har jag själv läst igenom några gånger. Innan man väljer 2 glas ska man även tänka på hur länge man ska bo i huset och hur värdet på huset ter sig med 2 glas kontra 3 glas. 2 glas med U-värde under det som energimyndigheten rekommenderar är kanske inte det mest attraktiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.