Hej!

Har tagit upp innertaket upp till nock över kök och vardagsrum, tänkte lämna kvar innertaket ovan hall och sovrum som ett loft, nu ska taket isoleras inför vintern. Planen är att sätta 100mm cellplast mellan takstolarna, blir då en luftspalt på 45mm mellan råspont och cellplast, och under första cellplasten ett 70mm heltäckande lager cellplast, under det reglar och gips. Har nu läst att man rekommenderar att montera cellplast på utsidan, under tegelpannorna.

Hur skulle ni gjort, taket är rätt så nytt, skulle ni plockat ner pannorna och isolerat utifrån eller inifrån, vilket tar mer tid/svårighet?

Känns bara att det kan se konstigt ut att sätta 170mm isolering under pannorna eftersom taket höjs rätt så mycket så, man kanske inte behöver så mycket?

Om jag väljer att isolera o utsidan, behövs ingen isolering alls då på insidan av taket, jag skulle i princip bara kunna måla hela insidan vit, eller om jag känner för det sätta gips/råspont direkt jäms med takstolen?

Skulle var kul att höra hur andra har gjort.
 
Jag mailade till någon av cellplasttillverkarna denna fråga för något år sedan och de rekomenderade inte cellplast mellan takstolarna då det är för svårt att få det tätt mot takstolen. Kör med vanliga skivor istället va deras svar. Och när en tillverkare inte vill sälja så litar jag på dem. ;)
 
Vilka tillverkare var det? Tanken är att skumma cellplasten mot takstolarna, samt sätta ytterligare ett lager cellplast med skarvarna omlott, blir inte det tätt menar dom?
 
Redigerat:
Tänkte köra helt vanlig S80 cellplast (40kr/kvm), 100mm mellan stolarna och 70mm som andra lager. Vad är fördelen med vintti iita, vet att den har ett lite lägre lambdavärde, men är det inte cellplast det med?
 
Skillnaderna är i materialet. Båda är cellplaster men jag antar att det du tänker på är EPS som är en polystyrenplast, Vintti-iita är gjord av polyuretanplast.

Den största skillnaden mellan dessa material, förutom lambdavärdet, är brandegenskaperna. Polystyrener brinner mycket häftigt. Ett annat problem kan vara vidhäftningen av polyuretanskummet på EPS skivorna, men detta kan du ju testa. I vårt andra sovrum har tidigare ägare isolerat med finnfoams polystyren skivor och där denna isolering "glider" in i det rum jag nu håller på med har jag märkt att skummet inte riktigt fäst i skivorna. Men då är ju just dessa skivor rätt glatta i ytan.

Finnfoam har för övrigt en instruktion också: http://www.finnfoam.com/index.php?page=435ed9eae5f93d024dabb4f35de5bff
 
Redigerat:
Finnfoam verkar vara polystyrenbaserat och enligt dom tätas/limmas dom med fogskum. Har ju inte köpt annat än fogskummet än så länge, men är på väg att beställa cellplasten härifrån www.ebimport.se
Undrar om jag gör ett helt tokigt val att köra med dessa skivor. Fördelen var väl att jag kunde använda mig av långa skivor = få skarvar. Sen blir det reglar och gips under dessa för både yta och brandsäkerhet.
 
Jag har aldrig själv testat med PUR-skum på EPS så jag vet inte. Men du kan ju leta upp en spillbit och lägga dit en klick skum och kolla hur det fäster. Sen så är väl EPS skivor inte diffusionstäta så du kan behöva plasta om diffusionstätt är aktuellt i ditt fall.

Annars är det väl nog bara att köra på...
 
Ok, testar det, så plast med tejp i skarvarna innan gipset som diffussionstätning. Känns att det borde fungera.
 
River upp en gammal tråd här med frågan, är det ngn som provat detta?
Är själv intresserad av det då jag behöver isolera takstolar och letar idéer....
 
Jag har snickrat hus av alla slag i 20 år och har aldrig sett cellplast i tak. Varför använder du inte glas/ sten/ eko fiber. Tror att du kommer få fukt problem med cellplast då det är tok tätt
 
Nya hus så brukar man väl sätta diffusionstätt. Så toktätt är väl bara bra.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Blir det inte lika tätt som när man lägger diffusionsspärren..?

Som sagt letar idéer och vad läst mig fram till behövs det inte lika tjockt lager med finnfoam (cellplast) som med vanlig isolering...?
 
Hej

Jag går i samma tankar som föregående talare. Jag funderar på Cellplast, mest på grund av de goda isoleringsegenskaperna men även på grund av platsbrist. Någon som kommit längre i denna frågan? Är det bra eller bara dumt?
 


Det finns färdiga men om jag minns rätt - dyra! skivor. Detta bör ju kunna göras med vanlig cellplast oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.