Hej, jag flyttade i helgen en gammal ros, troligen Glauca, efter att ha klippt ner den helt.

Det gick bra, men rötterna råkade delas i tre separata delar (svårt att få upp den hel helt enkelt). Jag planterade dessa intill varandra i nya gropen, men kom på sen att man kanske bara borde planterat den största rotdelen. som en form av hård rotbeskärning alltså...

Finns det risk att dess nu separata rötter med samma ursprung börjar konkurrera med varandra?

Tacksam för svar!
/A
 
Det beror på hur tätt du satte delarna. Jag tror i och för sig inte att det är någon fara, eftersom glauca är en rustik ros. Genom att du satte alla bitarna så får busken lite mera volym i basen. Du får med andra ord ett rejält stort buskage. Glaucas växtsätt är ju att den är smal i basen och bredare upptill. Kanske hade det varit bra att inte sätta dom i samma grop utan med lite avstånd så att de själva får fylla ut mellanrummet med egna rötter?

Det som hade varit bra att göra hade varit att skära bort alla skadade rötter och därmed stimulera återbildandet av nya rötter.
 
Vid närmare eftertanke skulle jag nog ha tagit bort de mindre delarna och låtit huvudroten få möljlighet att breda ut sig på egen hand. Kanske du har andra platser att sätta de andra bitarna på?
 
Hmm, jo, nu hamnade de ju precis intill varandra, som de växte från början, bara att rötterna alltså är kapade så det är tre delar. Men som sagt, det ger ju volym till denna buske som var riktigt rejäl innan flytt, och gärna får vara stor nu också.

Men jag är osäker på om det är någon skillnad nu när de är kapade, om det blir helt fel att de växer intill varandra då.

Sen har jag kommit på att det inte är Glauca som vi har mycket i trädgården i övrigt, den här har inte alls de där lilafärgade bladen som Glaucan har. Nåväl, den värkar mycket robust ändå.

Ringde trädgårdshandeln (en bra) nu, och de menade att om det är rotäkta ska det inte vara några problem alls, däremot om det är ympat (men då är nog själva flytten mycket känsligare).

/A
 
Redigerat:
Skillnaden mot innan är att alla tre plantorna nu kommer att sträva efter att utvidga sig med rotskott, så därför hade det kanske varit bra med lite space emellan. Men om det är en gammeldags, rustik och rotäkta ros så kvittar det förmodligen hur du gör.....
 
Hur vet man egentligen om det är en rotäkta ros (tror som sagt inte att det är Glauca vid närmare eftertanke) eller rotskott från en "vild" nyponros som tagit över inympade rosen? Blommor på gammeldags rosor kan ju vara ganska oansenliga.

/A
 
Om inte förr så ser du det när de blommar. Oftast är det ympat på Rosa canina, vilket är den vanliga enkelblommande rosa vildros som är så vanlig ute i backarna. (googla så hittar du bilder). Men det finns också andra rosor som använts som ympunderlag, exemplevis Rosa Multiflora som är en starkt växande klängros med små vita blommor som doftar jättegott. Med rätt placering kan även ympunderlaget vara värd att ha kvar som ros i trädgården.

Om du gräver upp roten känner du igen en ympad ros på att den har en markant bula på rotstammen en bit under mark. Ärret från ympningen. Det händer att både den ädla rosen och ympunderlaget skjuter skott och till en början kan man tycka det är vackert med blandningen. Men om man inte är sträng och konsekvent klipper bort vildrosens alla skott så långt ner som möjligt så kommer den så småningom att ta över och den ädla rosen tyna bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.