Hej!

Vi har skaffagt ett hus med en ganksa rejäl tomt om nästan 5000kvm, varav gräsmatta kanske är 3500-4000kvm.

Har varit inställd på att skaffa en åkgräsklippare, men funderar på om det vekrligen är nödvändigt. "snåleheten" kommer ju fram lite så började fundera på andra lternativ som kostar mindre, skulle ju fortfarande kunna lägga ett gäng tusenlappar på en bra klippare.

Men frågan är egentligen om hur lång tid det kan ta att klippa beroende på vad man skaffar för gräsklippare?

tror förra ägaren som körde en stiga villa 12 sa sig dra på i högsta växel o bli klar på ca 1timme till 1 h 30...

några som har någon bra uppfattning och några fina tips på en bra kvalitetsklippare som inte behöver meckas för mycket med?

//Micke
 
harry73
Jag har en honda självgående gräsklippare, och att klippa ca 900kvm tar ca en timme.
 
Vi kör straxt under 3000kvm med en Stiga Ready HST, 92cm klippbredd om jag minns rätt. Den motsvarar en Villa 12 tror jag. Köp absolut inget mindre/enklare än en sådan även om det svider i plånboken. Tidsangivelsen från förra ägaren kan nog stämma bra.
 
  • Gilla
Viktor Halvars
  • Laddar…
Hej!
ok, tack för bra svar..
kanske ska skippa snålheten o köra på en åkgräsklippare trots allt då. HAde ju vart så gött o kunna använda pengarna till annat också, men om det ska ta en dag bara för o klippa så kanske det inte är värt o snåla längre...
 
Köp en åkgräsklippare. Du vinner mer på att köpa rätt från början än att ångra dig i juni och köpa en då ;)
 
haha.. ja så sant så. tack för de orden..
man missar ju dock motionen av promenaden på tomten i några timmar ;)
 
Sant... Men påtvingad promenad är inte lika trevligt som att promenera runt i trädgården när det är välklippt :)
Jag förstår din tanke nu men till hösten hade du varit så trött på det att du säkert asfalterat hela tomten!
 
Jaha, jag fattade inte att du övervägde en handjagare. Jag trodde valet stod mellan budgetåk eller bra åkklippare. Ska man klippa för hand ska man ha jädra bra humor och tycka det är fruktansvärt roligt att klippa gräset. Vi gjorde så för flera år sedan och vad jag kan minnas tog det större delen av en dag att klippa.
 
haha.. ja.. funderade på någon motordriven rackare som ett alternativ, men tror nog vi kör på original-planen med en åkgräsklippare. Har nog möjlighet att få just en stiga villa 12 för en ok penning tror jag så får nog bli så.. bara nyinflyttade så så många saker man vill ha egentligen så blir ju sugen på o skära på kostnaderna för att kunna fixa med annat också, men får väl bli en sak i taget då....
 
Jag hade kollar på en sån där självgående liten sak...
 
  • Gilla
Viktor Halvars
  • Laddar…
Zixten skrev:
Jag hade kollar på en sån där självgående liten sak...
Jo, Husqvarna har ju just släppt en variant som ska kunna hantera uppåt 6000kvm. Kostar över 40kkr.....:x
 
  • Gilla
Viktor Halvars
  • Laddar…
Finns fler märken, och säkert någon lite billigare som klarar ca 4000 meter.
Har för mig att dom bruker ligga på 18 - 25 000

En åkklippare är inte så billig den heller, går säkert att få en för 40 000 om man nu vill det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.