Mitt först inlägg här. Jag har hittills har mycket nytta av Byggahus.se under renoveringen av villan från 1967, som jag och sambon köpte för några månader sedan. Har man en "dum" fråga finns det oftast någon som har ställt den redan.

Under besiktningen ”anmärkte” besiktningsmannen på en viss ”källarlukt” i källaren, och vi kunde väl hålla med. Källarens utvändiga fuktskydd är ”original” och det finns organiskt byggmaterial på vissa av väggarna i källaren, dock inga uppenbara tecken på fuktgenomträngning eller mögel. Dock kan ”källarlukten” ha att göra med att det mesta i källaren (och huset i övrigt) är original, att det bodde ett gammalt par här (lukt av gammal gubbe, om uttrycket ursäktas) och att källaren de senaste åren hade använts mindre och mindre.
Vi har snackat med några av grannarna, som har likadana hus och har bott här i 20-25 år, men ingen av dem har ansett sig behöva åtgärda fuktskyddet eftersom att marken är så pass torr. Dock har flera av dem installerat luftavfuktare för att allmänt förbättra miljön i källaren.
Så, för att ”köpa oss lite tid” innan vi hinner riva ner det organiska och åtgärda fuktskyddet (det finns en hel del andra saker i huset som behöver åtgärdas) inköpte även vi en luftavfuktare (Mitsubishi MJ-E16VX-S1). Den placerades i den "kallare"/"skitigare" delen av källaren, som innehåller tvättstuga, pannrum, groventré, pannrum (numera bergvärme), hobbyrum och två förråd (se skiss). Naturligtvis har alla tilluftsdon i källaren stängts eller kraftigt strypts.
I källaren, närmast trappan upp mot markplan, finns en gillestuga/TV-rum. Dörren mellan gillestugan och den skitiga delen hålls stängd för det mesta, för att den kalla luften från den skitiga delen (få element) inte ska kyla ner gillestugan, samt att man slipper höra brummet från tvättmaskin och bergvärme när man kollar på TV.

Kllaremindre.jpg

Miljön i den skitiga delen av källaren har blivit märkbart bättre. Men jag upplever inte riktigt samma förbättring i gillestugan. Ej heller i förråden eller i pannrummet, till vilka dörrarna hålls stängda.


För att förbättra cirkulationen av avfuktad luft funderar jag på att montera ventilation mellan gillestugan och den skitiga delen, och mellan vissa rum i den skitiga delen.

Dörrkarmarna i källaren har inte urfräsning för cirkulation (överluft?). Men jag vet inte om jag pallar med att åtgärda det (också).


Så om man måste välja, hur ska ventilationen placeras? Högt eller lågt? Helst inte båda!
Varm, fuktig luft (t.ex "ånga" från tvättmaskin) stiger ju (väl?). Men hur beter sig avfuktad luft från luftavfuktaren?

Avseende gillestugan vill jag ju transportera dit torr, helst varm, luft. Inte "suga" ut varm luft från gillestugan, ut i den skitiga delen och värma upp den i onödan. Eller ”blåsa” in kall luft från den skitiga delen in i gillestugan. Men samtidigt bör ju den oavfuktade luften från gillestugan kunna ta sig in i den skitiga delen för att kunna avfuktas.
Avseende förråden spelar temperaturen ingen roll, bara fuktigheten där blir lägre.

Så, hög eller låg placering av ventilationsdon-/galler?
 
Den torra luften från avfuktaren är varm och stiger, men frågan är om den är varmare än luften i gillestugan?

Om den är varmare så kanske du skulle kunna uppnå en liten effekt med ett hål högt där varm luft från avfuktaren tar sig ut i gillestugan och ett hål lågt där kall luft från gillestugan kan ta sig in i groventren.

Men du kommer inte att kunna ta ut varm torr luft från ena delen av källaren till den andra utan att få en omblandning. För att det skall fungera som du tänkt så måste luften cirkulera mellan de två delarna.

Du kommer också att få in ljudet från avfuktaren i gillestugan om du inte sätter en stor ljuddämpare på hålet, så det enklaste kanske är att öppna dörren?
 
Tack för svar.

Jag satte, innan jag fick svar, ett ventilationsgaller lågt ner på dörren mellan gillestugan och groventrén, mest estetiskt (minst iögonfallande) så. Men det får nog bli någon typ av ventilationsdon ovanför dörren, eller fräsa ur dörrkarmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.