Våran köksfläkt som har en extern motor på taket har pajat. Vi vet ännu inte vad felet ligger. Dessutom har vi en separat ventilationskanal till badrummet.

Om jag förstått saken rätt kan det antingen vara fel på kåpan eller på motorn. Vi vill att det ska fungera utan att det kostar alltför mycket. Går det köpa reservdelar till motorn och var finns spiskåpar om det skulle vara den som är trasig? Jag hittar bara vanliga fäktar när jag söker på nätet.
 
Du måste nog börja med att felsöka lite.
- Kommer det ström fram till kåpan?
- Kommer det ström fram till fläkten?

Det sitter troligen en styrenhet (transformator?) i kåpan för att styra varvtalet på fläkten. Om den skulle vara trasig kanske det kan vara billigare att ersätta den med en tyristorstyrning någonstans. Sådana jobb skall man dock vara elektriker för att utföra...
 
Hej, Jo det kommer en elektriker och kollar i veckan. Tänkte bara kolla här innan så jag har lite kött på benen vad det kan tänkas kosta.

Kåpan har ström eftersom glödlampan fungerar. Sedan vet jag inte så mycket mer. Fläkten är en gammal ABB så det kanske är läge att byta, men jag är rädd att det blir dyrt.
 
Det sitter förmodligen en ytterrotormotor i fläkten och dom brukar sällan tystna helt. Obalans och dåliga lager är vanligare. Tror mer på trasig trafo, säkring eller kondensator, och det är inte jättedyra delar.

Fläkt Woods borde ha reservdelar.
 
Jag tror inte du behöver vara så rädd för att det blir "för dyrt". Det dyraste kommer nog i så fall vara arbetet, om du inte gör det själv.

Jag hade exakt samma lösning som du, skillnaden var att föregående ägare satt in en modern, tryckande köksfläkt och anslutit den till kanalen upp till fläkten på taket. Problemet med detta var naturligtvis att, 1. fläkten på taket stod stilla så vi hade ingen eller minimal ventilation om man inte körde köksfläkten. Och 2. när man körde köksfläkten så trycktes delar av oset från köksfläkten tillbaka bakvägen ner till badrum och tvättstuga.

Eftersom allting var gammalt och dåligt så beslutade jag mig för att göra om allting. Jag behöll dock köksfläkten eftersom den endast var ett par år gammal. Jag bytte även själva huven (skorstenen) på taket till en mindre med två helt separata kanaler, en för köksfläkt och en för ventilation. Kökskanalen fick gå ensam till den ena kanalen i huven. Sen satte jag en sugande isolerad kanalfläkt på kattvinden för den vanliga ventilationen, den hade 3 sugande stosar och en tryckande stos, denna kopplade jag via en transformator för att kunna reglera ventilationen manuellt.

Hela kalaset gick på ca 5500kr. Då var huven på taket nästan hälften av dom pengarna, den kanske ni kan återanvända? Behöver man inte kunna styra hastigheten på ventilationsfläkten kan man dra av ytterligare 800kr.
 
Min fläkt uppe på taket stannade för några år sedan. Jag klättrade upp och mätte att det kom el, så min slutsats var att fläkten lagt av. Kollade beteckning på fläkten, googlade lite och ringde sedan upp lokala fläktbutiken som visade sig ha just min modell i lager. Bytte ut fläkten (i mörker och minusgrader), sedan fungerade allt igen!

Själva fläkten kostade väl någon tusenlapp eller kanske två. Passade även på att göra rent då jag ändå var där uppe.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.