Vi är på gång att bygga ett 80 kvm fritidshus med sovloft i halva huset och öppet upp i knock i andra halvan. Nästan alla bitar börjar falla på plats men så var det det här med ventilation. Vad ska man välja när man samtidigt vill hålla kostnaderna nere? Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i hela huset och placeringen är Skåne.
Tacksam för input.
 
Min fortsatta fundering är att låta köks- och badrumsfläkten reglera frånluften och att reglera tilluften genom självreglerande friskluftsventiler typ velcoventilen. På sikt kommer även en kamin att installeras men jag ser inte att vi kommer att storelda i den.Är detta ett helt galet val i ett nybygge? Används pengarna/värmen bättre på annat sätt?
 
Det finns ju regler på hur mycket energi ett hus får förbruka men jag är osäker på om det gäller fritidshus?

Om det är en renodlad köksfläkt så brukar dom vara för bullriga för att gå hela tiden. Bättre då att välja en lagom stor fläkt i badrummet och låta den sköta frånluften.

Det räcker att reglera frånluften. Självverkande ventiler funkar bäst ihop med självdrag. Om fläkten drar ut ex.vis 30 l/s så kommer minskningen att bli obetydlig när ventilerna stänger, fläkten suger luften genom husets otätheter i stället.

Krasst ekonomiskt brukar avbetlningstiden på system med återvinning var myyyycket lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.