I många trådar har det diskuterats vad som är den bästa ventilationen för en kallvind. En fundering jag har är om det inte vore en idé att måla trät på vinden med utomhusfärg och därmed hjälpa trät att stå emot eventuell fukt.

Eftersom jag aldrig sätt det själv så är det antagligen en dum idé, kan någon här informera mig om varför?
 
Du menar att påväxten skulle vara mindre skadlig om den satt på färgen än om den satt i trät. Det kommer iaf att bli svårtvättat.
 
Färgen borde väl stå emot mögel på ett helt annat sätt än bart trä tycker jag. Det är ju den viktigaste egenskapen färg har (bra färg).
 
Jag förstår ditt argument, men rimligtvis kommer problemet bara förflyttas. Du menar att man skulle måla med en bra utomhusfär som har möjligheten att stå mot mögel och andra angrepp? Det kommer ju inte hindra att det är fuktigt och något annat kommer ju ta skada av fukten. Fukten skulle ju tränga in i sprickor och skarvar , mellan bjälkar och så vidare.

I så fall skulle ju den bästa lösningen vara att plasta hela insidan av vinden, dvs råspont och väggar, helt tät med vanlig diffusionsplast, där fukten inte kommer åt träkonstruktionen överhuvudtaget. Men då får man antaligen andra problem som kanske kondensering bakom plasten eller liknande
 
Redigerat:
Problemet är kondens och det problemet försvinner inte bara för att man målar.
Om inte kondensvattnet tas upp av träet kommer det att rinna/droppa ner någon annanstans.

Eftersom problemet är "kondens" kan man bara angripa detta genom att förhindra orsaken till kondens. Det finns olika sätt att göra detta. Vissa är bättre, andra sämre:

* Hindra fuktvandring upp på vinden (difussionsskydd)
* Kontrollerad ventilation (t.ex. trygghetsvakten)
* Avfuktare
* Klimatvind
* Ta bort ev. tilläggsisolering (för att på så sätt höja temperaturen på vinden, vilket i sin tur sänker RF).
* Samt möjligtvis något mer som jag inte kommer på nu.
 
Redigerat:
Tackar för svaren! Som nybliven husägare så har man många funderingar och det är bra att ha ett forum där man kan få hjälp med att reda ut funderingar man får.

Jag har inga problem med min vind idag, var uppe och kontrollerade så sent som igår och allt såg bra ut. Det var dock då jag kom att fundera på detta och startade tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.