Men det är en vind (kallvind) och där sätter man utanpåliggande installationsapparater för att det är en utanpåliggande installation som inte har lika höga krav på estetik och är enklare att montera än att köra med typ infällda uttag med utanpåliggande ram. Jag anser att det inte handlar om skydd mot fukt.

//Patrik
 
I den här tråden var det en "halvvarm" vind det handlade om, dvs en vind i ett dåligt isolerat trähus där trådskaparen ALDRIG sett nått tecken på kondens.
 
Beträffande Aqua Trend eller Aqua Stark - de kostar nog mer än det smakar på de flesta vindar! Det är bra produkter men de flesta småhusägare lär nog använda uttag mm väldigt sparsamt på vinden. Kanske bara för inkoppling av den obligatoriska belysta snögubben på skorstenen till jul en gång per år!? Då skulle jag som privatperson nöja mig med billiga IP44-grejer från Clas Ohlson, Jula eller Malmbergs.

103:- för enkeluttag Aqua Stark på elbutik.se och 30:- för ett Malmbergs dito...
 
Vanligaste användningen av uttag på vinden är väl att koppla in den obligatoriska sladdlampan eftersom nån fåntratt varit för snål och antingen inte satt upp fast installerad belysning alls eller satt upp alldeles för dålig belysning.

Jag rekomenderar absolut en 2*36W lysrörsarmatur (gärna hygglig kapslingsklass) på en vind. Armaturen + lysrör + glimtändare kostar obetydligt mer än en billig armatur med plastglob men ger avsevärt bättre ljus, är ofta faktiskt något lättare och därmed snabbare att installera (det är en vind, den behöver inte sitta rakt, det går snabbare att ansluta kabel på en plint än på baksidan av en såndär plastglobarmatur) och framförallt så kommer det aldrig bli kolmörkt medan man är länst bort inne underst-bakom på vinden på grund av att lampan pajar. Även om ett rör ger upp så kommer det blinka samtidigt som det andra röret fortfarande lever.

Sätt gärna armaturen på en tvärbalk riktad uppåt så lyser den upp hela vinden utan att blända...
 
Själv har jag satt en ljusslang (a la julbelysning) på vinden. Ger ett mycket behagligt och skuggfritt arbetsljus. Jag fäste ett VP20-rör på takstolarna och fäste ljusslangen på den. Eftersom slangen är satt "bakom" röret så blir det ländfritt och bra.

Efter julen kan man få ljusslingorna billigt i affärerna.
 
Nackdelen med billiga lysrörsarmaturer är möjligen att de kan ha lite svårt att komma igång när det är -20 ute och man ska upp och hämta skidorna på vinden. Jag har en som börjar få svårt att tända när det går nedåt tio minusgrader och ger upp helt ytterligare några grader senare. Men då ligger det en ficklampa ovanför stegen...
 
För lysrörsarmaturer med vanliga reaktorer så är det glimtändarna (och ev. rören?) men inte armaturen i sig som skiljer vid kyla.

Jag har själv bytt ett par sånadär gamla metallkapslade glimtändare i en armatur som tog väldigt lång tid på sig att starta när det började på att bli kallt. De funkar hyggligt i rumstemepratur men är även då lite långsammare än nya, så de hamnade i reservlådan :)
 
Vill man ha lysrör i kalla utrymmen ska man använda den g:a typen som är tjockare (38 mm TROR jag) eller dom speciella köldtåliga med dubbla glasrör.
 
Där är väl skillnaden hur mycket svagare de lyser när det är kallt, inte hur mycket långsammare de tänder, eller?

(När det är -20 så undrar jag om inte en vanlig glödlampa ger mer ljus per märkeffekt än lysrör som egentligen inte är avsedda för kyla ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.