Vi ska bygga garage på ca 60kvm som kommer att vara vidbyggt med huset (1-plans trähus från 2007 som värms med Nibe 360p frånluftvärmepump till vattenburna radiatorer), där garagedel och förråd ska vara uppvärmda, och sedan finns en carportdel som kommer att vara helt öppen och ouppvärmd.

Jag har fått offert på grundelement från Tjälldens, och där även fått offererat ett golvvärmepaket med rör, fördelare, monteringsdetaljer, rumsreglering för 14000kr, och jag funderar egentligen inte så mycket på om priset är bra eller dåligt, utan mest på om denna uppvärmingslösning är den bästa eller ska man istället installera vanliga oljefyllda elradiatorer? Det tillkommer ju kostnad för inkoppling till befintliga värmesystemet och provtryckning, så kanske 20-25000kr totalt.

Men är det värt att lägga in ett golvärmesystem för att bara hålla underhållstemperatur på kanske 10-15 grader?

Mvh,
Robert
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att räkna ut om Nibes 360 klarar av det vid typ minus 30 grader?
Eller man blir tvungen att stänga av värmen i garaget för att få det varmt i huset?

Kolla innan du går vidare.
 
Det är nog inte så dumt med golvvärme i garage och det är enkelt att koppla på extra slinga från Nibe VP.
Det är inte så dyrt att lägga golvvärmerör heller, ca 2'000 kr för röret och sen tillkommer bara en extra pump för några tusen. Separat värmepump med underhållsvärme kostar ca 10'000 och den väsnas och har kortare livstid än din befintliga VP. Tänk igenom hur du ska göra med betongplattan vid porten bara så den inte sticker ut utanför porten och kyls ner, där behövs en extra isolering.
/CC
 
Japp kolla med Nibe först om det funkar, men normalt kan man sätta in extra värmepatroner om du inte redan har stort hus och använt alla lediga platser.
/CC.
 
chris47 skrev:
Japp kolla med Nibe först om det funkar, men normalt kan man sätta in extra värmepatroner om du inte redan har stort hus och använt alla lediga platser.
/CC.
Det är precis det jag menar. Är huset stort och pumpen utrustat med max effekt, kan det bli problem med mer yta att värma upp.
 
Snabba och bra svar, jag gillar det här forumet! (y)

Huset är på 145kvm, och vi har inte så stor årlig energiförbrukning (har de senaste åren snittat på ca 14 000kWh), så jag tycker ju att det borde finnas höjd för 10 grader i garage och förråd på ca 45kvm.

Jag tror att VP-installationen är out-of-the-box, eftersom huset är ett Älvsbyhus utan några särskilda tillval utöver standard, så vad jag vet finns inga extra patroner installerade. Eftersom jag ändå skulle behöva hjälp med att göra inkopplingen av slingan till VP, så är det nog läge att kontakta en vvs'are och höra sig för.
 
robert

Och då får du ett svar som kommer hjälpa dig att fatta ett beslut! :)
 
Jag kör golvvärme i garaget, för 10-15'C.. mer åt +10'C då..
Kulvert från huset där bergvärmepumpen står.
 
FredrikR skrev:
Jag kör golvvärme i garaget, för 10-15'C.. mer åt +10'C då..
Kulvert från huset där bergvärmepumpen står.
Hur stort garage värmer du upp med den lösningen, och har du nån uppfattning om hur många kW tex på vintern det kräver, och hur många kWh det går åt på ett år? Alltid intressant att jämföra...
 
Jag värmer ca 95kvm garage med golvvärme. Det drar omkring en pall pellets extra per år. Då kör jag omkring 10grader i garaget hela tiden. Avstängt på sommaren. 195mm isolering i vägg, 300 i golv och ca 400 i tak.

Sen vet jag inte om golvvärme är det optimala för garage. Använder man garaget mycket dvs. till mer än parkering av bilen och du mekar eller använder garaget till annan hobby osv. så kan golvvärme vara en bra idé.

Använder man garaget mer sällan utan bara ren parkeringsplats så är element inte så dumt för grundvärme och elbjörn för tillfällig extra värme. Golvvärmen är seg på det viset.

Det som sägs är ju att golvet torkar så himla fort efter snösmält och regndropp och att det är varmt att ligga på golvet när man mekar skulle jag säga är nys om man inte kör värmen ganska högt. Kör man 10 graders underhållsvärme så torkar golvet knappt över natt och att ligga på det är inte direkt varmt, säkert varmare än utan golvvärme men ändå.

Sen är ju en fördel med golvvärme att om du eller någon annan gör om garaget till bostadsdel så är ju värmen redan löst och med flera slingor så löser sig ju rumsindelning också.
 
robert.brink skrev:
Hur stort garage värmer du upp med den lösningen, och har du nån uppfattning om hur många kW tex på vintern det kräver, och hur många kWh det går åt på ett år? Alltid intressant att jämföra...
78m2 garage, 21m kulvert från huset.
145mm isolering i väggarna och 225mm i tak/mellanbjälklag (övervåning inte färdig/påbörjan än).
Har ingen koll på hur mycket garaget drar, men garage och 166m2 hus snittade under 10000kWh tillsammans första året med bergvärme.
 
Golv värme i ett garage ! Kommer du att mecka flitigt under bilen eller ngt. Golvvärme kräver duktigt med isolering under förmodade cementplatta.

Tycker defenitivt du ska dra in vattenburen värme och börja använda när pannan har uppgraderats eller kanske vattenradiatorer med nuvarande panna blir billigare ! jämte elelement .Men skippa golvvärme är mitt råd.
 
Det är fördel att välja samma system i garag som du har i huset om du ska koppla på samma slutna system. Om du har golvvärme i huset och vill ha radiatorer i garaget och kunna värma till 20 grader så måste du höja tempen i pannan. radiatorer kräver minst 60 grader på in. Golvvärmen i huset måste då ha en extra shunt som reglerar ner tempen. Samma gäller för garaget om du har radiatorer i huset och vill ha golovvärme i garage. Jag tycker 14'000 låter överkomligt. Inkopping och test tar inte många timmar och alla rörmokare har koll på hur det ska gå till. Jag skulle tro att du även behöver en extra pump i garaget som hjälper till att trycka runt vattnet. Kolla med leverantören.
/CC
 
Fördelen att köra med golvvärme är låg framledningstemperatur och Jämn värme i garaget. Nackdelen är att det krävs bra isolering under plattan.
Sätter du vanliga element måste de vara anpassade för lågtemp (större element) eller som tidigare inlägg beskriver måste du montera en shunt för golvvärmen i huset så du kan köra varmare i elementen i garaget. Fördelen är mindre isolering i plattan.
Hur mycket isolering hade du tänkt ha under plattan och vad kostar det ?
 
NetNut skrev:
Fördelen att köra med golvvärme är låg framledningstemperatur och Jämn värme i garaget. Nackdelen är att det krävs bra isolering under plattan.
Sätter du vanliga element måste de vara anpassade för lågtemp (större element) eller som tidigare inlägg beskriver måste du montera en shunt för golvvärmen i huset så du kan köra varmare i elementen i garaget. Fördelen är mindre isolering i plattan.
Hur mycket isolering hade du tänkt ha under plattan och vad kostar det ?
Hade fått offert på 200mm isolering, och om man bara räknar kostnad för grundelement, armering, cellplast, distanser osv så hamnar det på 21 000kr inkl moms. Golvvärmepaketet kostar 14 000 inkl moms, men sen tillkommer ju kostnad för en VVS'are att ansluta det till befintlig värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.