Vi har nu rivit ur vårt källargolv i ett hus byggt -74. Är nu nere på ren betong och vill lägga klinkers utan värme i golvet.
Kruxet är att i utrymmet så har vi dels en hall och gillestuga, mellan dessa två så är det en nivåskillnad på 4,5-5cm som måste jänmnas ut. Hur löser vi det smidigast och billigast?
 
Jag är amatör på detta men efter lite efterforskningar valde jag att använda reparationsbetong (Weber 920) för att höja källargolvet i ett litet rum (~ 6 kvm) 3-5 cm. Det är tydligen inte självklart att flytspackel är något bra alternativ om man har en oisolerad betongplatta i botten, och oisolerad platta var väl vanligt på 70-talet. Därmed inte sagt att betong är den smidigaste och billigaste lösningen för dig.
 
Antar att den mängden du lade lönar sig att blanda själv, funderar på om vi kan tjäna nåt på att blanda själva då vi har ca 20kvm att höja 5cm. Blir ju en hel del betong.
 
Jag blandade mina 150-200 liter själv i en tombola. Tog hela dagen att blanda och lägga ut. 1 kubikmeter, då finge man göra det bit för bit, eller hyra nån proffsblandare med rejäl kapacitet. Fast med sån volym är nog betongbil ett alternativ. Fast det gäller nog att vara väl förberedd när man får in en kubik betong i källaren, det är liksom försent att fixa verktyg eller avdragsbanor när högen ligger på golvet.
 
kan du inte bara göra en tröskel? måste ju bli billigast iaf..

Du kan kanske gjuta på med EPS betong och ett tunt lager flytspackel annars. ingen match att blanda till ca 1 kubik EPS betong själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.