Nyfniken skrev:
Hur tänker du här?
Om du formulerar om frågan kanske?
 
-MH- skrev:
Jag tror det kan få motsatt effekt, dvs att banken kanske tröttnar på TS till slut.
H skrev:
Varför vissa har tolkat mina inlägg som att jag ska besvära banken tills jag får sänkt ränta förstår jag inte.
-MH- skrev:
För att du uppmanade folk att besvära banken.
Du tror alltså att banken kan tröttna på mig och ge mig sämre ränta för att jag uppmanade folk att maila banken?

Hur skulle det gå till?
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Om du formulerar om frågan kanske?
"Många *vill* kunna låna till eget hus, men få behöver."

Jag tänker att det enda alternativet till att äga sitt hus/sin lägenhet är att hyra sin bostad. Sveriges hyresmarknad är ju ytterst begränsad vilket gör att de flesta "tvingas" köpa sin bostad. Få har så mycket sparat att de kan köpa kontant vilket tvingar majoriteten till lån.

Jag hävdar att de flesta tvingas att låna till eget hus.

Missförstod jag dig?
 
Det enda man vanligen behöver göra för att få rabatt är att fråga. Möjligen tjata lite.

Jag hade en kund (i USA) som frågade varför hon inte fått rabatt, och jag svarade helt ärligt:

Well, you did not ask.

Kunder som försöker irritera en ger man inte heller rabatt, i alla fall inte sin bästa.
 
Om man verkligen vill göra det jobbigt för banken så skall man börja med att se över sin ekonomiska situation. Finns det risk för att man kommer behöva gå till banken kommande år och låna mer pengar, eller har jag en ekonomi som klarar allt som man rimligen kan råka ut för? Har man inte en ekonomi som klarar det mesta gör man bäst i att inte bråka med sin enda livlina, banken.

Har man däremot en bra ekonomi så kan man börja med att ifrågasätta vad man betalar till banken. Måste bägge två i en familj ha internetbank och betalkort och betala varsin avgift för det? Den där inkomstförsäkringen som går in och betalar räntan i ett år om någon blir arbetslös eller avlider, vad kostar den egentligen, och vad är den värd? Fondsparandet skulle kanske kunna flyttas till Avanza Zero eller en indexfond med mycket låg avgift. Och måste den ekonomiska bufferten sitta på ett konto med så usel ränta, kan man inte flytta dem till ett ställe där man får bättre ränta (men omfattas av bankgarantin). Bankfacket, är det ett måste? Kontokrediter, barnens sparkonton och fonder, att använda kortet när man är på semester och får betala höga valutapåslag etc.

När man tagit ifrån sin bank alla de där intäkterna är det dags att börja förhandla om boräntan, och då i form av vilken rabatt man skall ha för varje sak man flyttar tillbaka.

Kom dock ihåg att så här kan man bara göra om man har en ekonomi så att man är välkommen var som helst att låna pengar på sitt hus. Har man en hög belåningsgrad med topplån så gör man klokast i att amortera bort dem först, och sedan börja bråka ordentligt med banken.
 
mycke_nu skrev:
Det enda man vanligen behöver göra för att få rabatt är att fråga. Möjligen tjata lite.

Jag hade en kund (i USA) som frågade varför hon inte fått rabatt, och jag svarade helt ärligt:

Well, you did not ask.

Kunder som försöker irritera en ger man inte heller rabatt, i alla fall inte sin bästa.
+1 på det.

Jag ser inte varför min personliga bankman, än mindre banken som helhet, skulle bli irriterad över att jag då och då frågar om jag kan få rabatt (typiskt ngn gång per år). Det är ju hennes jobb att svara på mina frågor.
Ibland tar jag kontakt, och ibland tar dom kontakt (om jag inte har hört av mig på ngt år brukar dom maila eller ringa och föreslå ett möte eller bara höra om ngt i min ekonomi har förändrats eller behöver gås igenom).

Och som sagt - om man inte frågar eller ställer några krav så lär man ju inte få rabatt, iaf inte ngn större rabatt :) Som vanligt i affärer så måste man åtminstone ta upp diskussionen...

Sen är jag förvisso en rät usel förhandlare och tar i princip 1a budet, så länge det är rimligt, vilket en bättre förhandlare troligen inte skulle nöja sig med. Försäkringar brukar jag dock ständigt jämföra och byta vid behov - byter nog iaf minst ett försäkringsbolag per år (för tex bil, mc eller hem), en del försäkringar har jag haft i samma bolag längre dock eftersom jag får ett bra pris och bra service om det händer ngt, då byter jag bara om det är en stor skillnad mot ngn annan.

/K
 
Nyfniken skrev:
Jag tänker att det enda alternativet till att äga sitt hus/sin lägenhet är att hyra sin bostad. Sveriges hyresmarknad är ju ytterst begränsad vilket gör att de flesta "tvingas" köpa sin bostad.
För att de inte är nöjda med det som hyrs ut, så väljer de att köpa. Är det att "tvingas"?
 
H skrev:
Du tror alltså att banken kan tröttna på mig och ge mig sämre ränta för att jag uppmanade folk att maila banken?
Du uppmanade folk att göra "det jobbigt för banken". Då hade jag i alla fall jag tröttnat.
 
-MH- skrev:
Du uppmanade folk att göra "det jobbigt för banken". Då hade jag i alla fall jag tröttnat.
Nu återstår det bara för bankerna att kontakta alla deras kunder för att reda ut vem signaturen "H" är för att sedan sänka räntan för "H" (mig).

Jag skakar av rädsla.
 
klaskarlsson skrev:
+1 på det.

Och som sagt - om man inte frågar eller ställer några krav så lär man ju inte få rabatt, iaf inte ngn större rabatt :) Som vanligt i affärer så måste man åtminstone ta upp diskussionen...

Sen är jag förvisso en rät usel förhandlare och tar i princip 1a budet, så länge det är rimligt, vilket en bättre förhandlare troligen inte skulle nöja sig med. Försäkringar brukar jag dock ständigt jämföra och byta vid behov - byter nog iaf minst ett försäkringsbolag per år (för tex bil, mc eller hem), en del försäkringar har jag haft i samma bolag längre dock eftersom jag får ett bra pris och bra service om det händer ngt, då byter jag bara om det är en stor skillnad mot ngn annan.

/K
Försäkringar som är en av våra vanligaste fasta kostnader är det ofta mycket att tjäna på genom att jämföra. Så fort det är ett nytt "försäkringsår" så brukar de höja eller ändra/försämra försäkringen. Ofta utan att skriva ett enda ord om att premien höjts utan bara att "nya försäkringsvillkor osv" samt vad som är ändrat. Ibland kan de mitt i texten skriva "på grund av högre kostnader osv" höjs priset. Är man inte uppmärksam så slinker det lätt med. Även kabeltv/satellittv och alla förbannade kortavgifter är det likadant.
Sedan är vi svenskar nog lite till mans för dåliga på att pruta hemma, jag frågar alltid numera om man kan får 10-20% rabatt när jag handlar t.ex reservdelar osv - man kan antingen få rabatt eller ett enkelt nej. Skulle för några månader sedan köpa fjädrar till morsans golf, körde till en firma som hade dem hemma och när jag skulle betala frågade jag om man kunde få rabatt - killen i disken svarade "det fixar vi". Trots att jag aldrig handlat där fick jag direkt 20% på fjädrarna - tydligen hyfsad marginal på dem.

Sedan när vi svenskar är utomlands så kan vissa ibland pruta skamlöst till säljaren nästan gråter...
 
NetNut skrev:
Försäkringar som är en av våra vanligaste fasta kostnader är det ofta mycket att tjäna på genom att jämföra. Så fort det är ett nytt "försäkringsår" så brukar de höja eller ändra/försämra försäkringen. Ofta utan att skriva ett enda ord om att premien höjts utan bara att "nya försäkringsvillkor osv" samt vad som är ändrat.
.
Egentligen borde man lägga in brytdatumet i kalendern ett år framåt så fort man tecknar en försäkring och i god tid innan göra en ny prisjämförelse.

Samma sak med telefon- och bredbandsabbonemang också. När bindningtiden är slut finns det ofta betydligt bättre avtal som det bara är att byta till.
 
-MH- skrev:
För att de inte är nöjda med det som hyrs ut, så väljer de att köpa. Är det att "tvingas"?
Jag vet inte riktigt hur din situation ser ut. Men där jag bor får man köa i 3-4 år för att få en hyresrätt (efter massiva utförsäljningar av allmännyttan). Det är möjligt att man kan komma lindrigare undan, men det är knappast rimligt att anta att det gäller majoriteten.
 
pelpet skrev:
Egentligen borde man lägga in brytdatumet i kalendern ett år framåt så fort man tecknar en försäkring och i god tid innan göra en ny prisjämförelse.
Mina fakturor brukar dyka upp en månad innan brytdatum. Då är det perfekt att börja kolla när fakturan kommer.
 
Man kanske inte ska låna så mkt att man måste bråka om 0,1% eller bli upprörd över en höjning på 1%.
Har man lånat mer än vad man klarar av att betala så är det ingen annans fel.

Kan även påpeka att jag givetvis tycker att det är bra att vara ekonomisk och försöka få bra villkor på sitt lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.