Hej! Jag har ett hus från 20-talet med gamla fina insatsfönster. Vi har dock problem med fukt mellan fönstrerna på vintern. Har någon tips på vad man ska lägga imellan? Vadd, tändstickor...
 
  • Gilla
Saggitarius76
  • Laddar…
Fönstervadd!

Och isoleringslister av ull, inte de nyare moderna silikonilsterna som finns. Vårt första år huset var vi ambitiösa och satte upp nya lister överallt, nöjda och belåtna över vårt flit. Tji fick vi!

Beställ lister av ull från Gysinge på en gång istället och lägg fönstervadd mellan fönstrena så slipper du en extravända.
 
Tackar, nu letar jag bara ett ställe som säljer fönstervadd. Var ska man leta? Flügger och Beijer hade inte.
 
Intressant ... vilken tur att jag inte bytt isoleringslister alla dessa år ... nu förstår jag varför mina fönster varit så bra ;) det sitter nämligen ullister där och inte moderna silikonlister ... :D
 
Hm... stormarknader kanske?
Jag vet att Gysinge har fönstervadden de med.

Vi flyttade från Stockholm till Norrland för bara ett par år sedan och här finns de kvar överallt! Så... jag har lyxen att kunna köpa min vadd på Konsum ;)

Ang. ullen så har jag förstått att den formar sig efter och är mer flexibel när det gäller de oregelbundna fönsterramarna medans de nyare listerna inte har riktigt samma förmåga att "hänga med". Jag kan ha helt fel om 'varför' det fungerera men det är vad jag själv har upplevt och fått höra av de gamla husbyggarna här uppe.
 
  • Gilla
Saggitarius76
  • Laddar…
Bor i Västerbotten, så här borde det gå att få tag i... Ska kolla runt lite mer!
 
  • Gilla
Saggitarius76
  • Laddar…
Vad är insatsfönster? Är det samma sak som lösa innerfönster?

När det gäller kopplade fönster är det ett vanligt missförstånd att det ska vara tätat mellan fönstrena, vilket inte kunde vara mer fel. Där ska luften kunna passera, annars blir det ofelbart imma mellan rutorna. Med lösa innanfönster däremot vet jag inte hur man ska resonera. Möjligen är det så att det är övertryck inne i huset som trycker ut fuktig luft som kondenserar mellan fönstren. Isf skulle lösningen vara att täta ordentligt från insidan. Man ser ju ofta på gamla fönster att de limmat/tejpat för springan runt hela fönstret.
 
ylven skrev:
Vad är insatsfönster? Är det samma sak som lösa innerfönster?
Japp! :D
 
Jag hade på känn att du skulle komma hit och sprida lite mer kunskap i ämnet.. eller rättare sagt hoppats att du skulle komma och säga det där som ville säga men inte fick fram :)

 
Jag är rädd att mina ytterkarmar är rejält fastmålade och antagligen ganska täta, så det blir vadd. Har fö just köpt fönstervadd på OBS Bygg och trädgård.

Tack Ceja!
 
  • Gilla
Saggitarius76
  • Laddar…
hej!
kall luft kan inte hålla lika stor mängd vattenånga som varm luft. När luften kyls ner blir ångan vatten. Luften inomhus är alltid fuktigare än den utomhus - vi producerar fukt när vi duchar, lagar mat, andas osv. Den fukten är tänkt att förvinna ut med ventilationen.

Det är därför man ska ha så tätt som möjligt. Om den fuktiga inomhusluften försvinner ut till mellanrummet mellan fönstren så kyls den ner och fuktar ner fönsterbågen ... precis som harrys sa ...
Om du får in fukt mellan fönstren skulle jag inte lägga något fuktsugande material där ... kanske ska du försöka täta mellan inner och ytterfönster?! För att minimera den mängd fukt som kan komma in mellan glasen.

PS Teoretiskt är det så att om du har mer än ca 1 - 2 cm mellan fönsterglasen så har det yttre ingen större isolerande effekt, det är stillastående luft som värmeisolerar och i ett sådant utrymme står inte luften tillräckligt stilla. Du kanske tom skulle strunta i innerglaset? DS
vänliga hälsningar Fiddeli
 
fiddeli skrev:
PS Teoretiskt är det så att om du har mer än ca 1 - 2 cm mellan fönsterglasen så har det yttre ingen större isolerande effekt, det är stillastående luft som värmeisolerar och i ett sådant utrymme står inte luften tillräckligt stilla. Du kanske tom skulle strunta i innerglaset? DS
vänliga hälsningar Fiddeli
Kan det verkligen stämma? Varför började man då med lösa innanfönster? Och alla kopplade fönster skulle då inte heller vara bättre än englas? På vad grundar du detta påstående? Enbart egna resonemang? Nog måste väl hastigheten på luftrörelserna ha inverkan på hur bra värmeisoleringen är. Dvs långsamma rörelser i luften i tvåglasfönster är bättre än snabba rörelser i det samma.
 
Jag undrar detsamma... hur kommer det sig att dessa fönster har använts på detta sätt så länge.

Och att denna typ av fönster, speciellt pga. innerfönstren faktiskt inte ger ett dugg sämre U-värde en nyare två-glasfönstren? Jag förstår inte riktigt resonemanget här...
 
svar om varifrån jag fått dessa "fakta" - Gösta Hamrin - byggteknik i kombination med lärare.
vänlig hälsning Fiddeli
 
Jag har inte Hamrin nära tillhands men jag vet att två glas isolerar bättre än ett, precis som de säger har det med konvektionen att göra, dålig konvektion (luftgenomströmningen minskas) ger dålig värmetransport. På landet har vi englasfönster där det bildas IS på rutan vintertid (kärt julfirande!). Temperaturen är här visserligen ca 15-16 grader inomhus (uppvärmning med el och brasa) och brasan sätter igång en god självdragsventilation så problemet är inte extrem luftfuktighet. Jag är dock hemskt nyfiken på att höra utdraget ur Gösta Hamrins bok för att läsa på mer... För man undrar ju varför i fridens namn folk fick för sig att betala för dyra extrafönster om detta inte hjälpte? Fast jag undrar med ärlighet, jag är fullt medveten om att det är byggnader som system som måste analyseras för att se HELA samband. Tekniken har ofta satt käppar i hjulet på gamla system som fungerade med äldre teknik.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.