Varför hålla på och suga ut luft med en ejektor när man kan pressa ut luften med en trädgårdsslang?
Prova att vända upp och ner på en flaska full med vatten, det kommer inte att spruta ut direkt.

Sedan blev det visst för mycket pinnar, gummi och naket, men det är ju lördag.

Protte
 
haha ja. det är trots allt lördagkväll och jag tror vissa här har fått i sig en grogg för mycket men det gör inget, roligt med lite humor och dubbla budskap =)

lättast blir nog att helt enkelt att tappa ur hela skiten i externa behållare så slipper jag plugga, frysa, duscha, skura, stressa mm.. =)

men vad tror ni om påfyllningen av vattnet med pumpen i min tidigare fråga?

pumpen jag har trycker ca 50-60 liter/minut (utan mottryck förståss) med 3/4" slang och vet att den orkar trycka åtminstone 4m, avtappningarna i mitt system har 1/2".
 
En liten reflektion: behöver du tappa tankarna? det verkar som du bara ska dra om övre röret.

Annars borde det fungera att koppla en industridamsugare till toppen som får hålla kvar vattnet i tankarna.
 
nej det mindre röret som är radiatorretur ska tas bort och det grövre röret ska dras om så jag får det inbyggt, därför måste jag ha 90 graders böjar så nära tankarna som möjligt.
detsamma gäller rören mellan tanksidorna och termometrarna ska bytas ut till externa.

och eftersom även laddkretsen ska dras om så kommer jag hur jag än gör bli tvungen att tappa det mesta vattnet.
 
kickassford skrev:
men vad tror ni om påfyllningen av vattnet med pumpen i min tidigare fråga?

pumpen jag har trycker ca 50-60 liter/minut (utan mottryck förståss) med 3/4" slang och vet att den orkar trycka åtminstone 4m, avtappningarna i mitt system har 1/2".
Antagligen inga problem, vår röris fyllde systemet en liten pump som satt på borrmaskinen. Trycket var nog ca 1 Bar (10 m vattenpelare) när det var klart.
 
Köp ett par rena begagnade IBC-tankar på Blocket, brukar gå att hitta för c:a 500:-, och sälj dom när operationen är genomförd.

/fth
 
Jag förstår faktiskt inte varför du ska spara på vattnet, det känns som mycket jobb för lite nytta. Så farligt kan det ju inte vara att hälla i nytt.
 
Gordon, det är för att vara lite snäll mot brunnen, vi är fyra hushåll som delar på den och den är lite för liten.
sist vi fyllde upp systemet blev det en luftficka i ledningen och vi fick skicka upp brandkåren på berget för att fylla upp brunnen och trycka bort luftfickan. samma sak hände när ena grannen gjorde en likn. manöver.
inte helt billigt kan jag säga.

mycket jobb kan ja väl inte säga att det blir. koppla på pump, tömma, vänta, koppla lös pump, dra om rör, koppla på pump, fylla, vänta, koppla lös pump, klart!
 
Redigerat:
jag har 2 st 500l och jag satt kulventiler högst upp och släppte ut över trycket sen satt jag dit kranar nere och det blev ca 2 liter spill för min del..
 
tack pyerdarn, iaf nån som provat detta =)
 
Pumpa över vattnet till ett gäng tomfat.,r 1m3 plastbackar, badtunna eller liknande. Betydligt lättare o jobba med tomt system i lugn o ro.
 
Annars funkar en sån där ejektor som det länkades till alldeles utmärkt. Dock vet jag inte hur stor kompressor man behöver och inte heller var man kan få hyra en ejektor. Vi använde såna på jobbet när man meckade med hydraultankar som man inte ville tömma.
 
nä ja har bestämt att tömma systemet så kan man jobba på i lugn och ro som Elffors säger.

men en sån där ejektor, måste ju funka lika bra att bygga en egen ejektor mha trädgårsslang och blåsmunstycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.