hejsan ny här:D

vi ligger i startgroparna för o bygga hus o funderingarna är massor:surprised:

vi ska bygga hus på 120 -130 m2

sen ett garage på 60-70 m2 frågan är ska man lägga golvvämesligor även där via tex liten kulvert? eller ordna annan uppvärming till garaget?
 
Ska man ha full temp i garaget och typ jord/berg värme, är det lika bra att ha golvvärme där.
Ska man däremot hålla bara frostfritt - skulle jag köra med en billig LLVP.

Men det är min personliga åsikt!
 
Oavsett vilken värmekälla man tänkt att ha så skulle JAG ha lagt ner golvvärmeslang. Till en förhållandevis billig kostnad så har du framtidssäkrat. Om farsan hade gjutit ner golvvärme när han byggde sin verkstad för ca 20 år sedan, så hade jag nog knappt flyttat hemifrån :)

Edit: förutsatt att du räknar med att ha minst frostfritt naturligtvis:)

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Redigerat:
Om man blandar glykol i garagets slinga /-or (separerade ifrån övriga slingor, via värmeväxlare)
så kan du även kallställa garaget om du skulle vilja...
 
hakaner skrev:
Om man blandar glykol i garagets slinga /-or (separerade ifrån övriga slingor, via värmeväxlare)
så kan du även kallställa garaget om du skulle vilja...
Smart.
 
ok tackar för svar ja var lite på de med l/l vp jag funderade på med för tanken är kunna ha grund värme där o sen ev höja när har behov att skruva /meka ,,,,,,,,
 
unger37 skrev:
ok tackar för svar ja var lite på de med l/l vp jag funderade på med för tanken är kunna ha grund värme där o sen ev höja när har behov att skruva /meka ,,,,,,,,
Med dina önskemål blir det bättre med LLVP. Det har jag till mina 40kvm och fungerar perfekt. Det tar ca 15min att värma upp luften till 18gr. Med "betongvärme" tar det nog några dagar.
 
mm hur är det med l/l vp inner delen? om man målar o slipar dammar man inte igen den då på sikt?
 
unger37 skrev:
mm hur är det med l/l vp inner delen? om man målar o slipar dammar man inte igen den då på sikt?
Så blir det. :(
 
ok var det jag misstänkte....... kanske sätta in ellement i stället då eller kanske nyare form av aerotemeper.... mm en del o fundera på......
 
Du kan ju ha grundtempen med golvslingorna och värma upp det snabbt med en aerotemper.
 
Lostmoose skrev:
Oavsett vilken värmekälla man tänkt att ha så skulle JAG ha lagt ner golvvärmeslang. Till en förhållandevis billig kostnad så har du framtidssäkrat. Om farsan hade gjutit ner golvvärme när han byggde sin verkstad för ca 20 år sedan, så hade jag nog knappt flyttat hemifrån :)
Men då tog väl din farsa ett korrekt beslut som skippade slangen.;););) Sorry, men bollen låg på straffpunkten. Var tvungen att kicka in den...:D
 
Alfredo skrev:
Men då tog väl din farsa ett korrekt beslut som skippade slangen.;););) Sorry, men bollen låg på straffpunkten. Var tvungen att kicka in den...:D
Så sant, så! :D
Fast idag, när det inte föreligger någon större risk att jag ska flytta hem igen så ångrar han sig lite, tror inte ens att han isolerade plattan och det är KALLT att ligga på golvet och skruva trots att det kan vara 10-15 grader i luften.
Det beror ju på vad man tänkt sig för verksamhet i garaget, det tar ju väldigt lång tid att värma plattan med golvvärme, men det tar längre tid att värma den med LLVP eller radiatorer.

Jag tror som blackadder skriver att en kombination är det bästa, men samtidigt klart dyrast, och säkert inte alls nödvändigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.