Mikael_L
GK100 skrev:
Kopplingsmuttrarna på bilden är Conex, ...
Den i blå ringen?
 
Mikael_L
Matss skrev:
Du kan rödglödga klämringen så att den blir mjuk och fin igen. Eller lägga på Permatex innan du drar åt. Locherpasta eller annan smörja ska man alltid ha på klämringskopplingar så att dom inte skär.
Jag älskar det här forumet. Man får hela tiden lära sig ett å annat nyttigt. (y)
 
Mikael_L skrev:
Den i blå ringen?
Just den ja.
 
Som jag tidigare skrev så sitter det fel grejer monterade... Byt till conex så blir det tätt, punkt. Gärna med pasta på oxå. VSH funkar det med.
Vill du sen börja elda på klämringar eller tillsätta permatex eller ngt annat som inte har i kopplingen att göra så kan du säkert få d tätt så oxå...
 
Krilleman
Jag måste flika in här, kopplingarna på bilden som Mikael_L bifogat är Conex inget annat. Ska man göra en korrekt godkänd installation, som hemförsäkringen täcker, ska man använda samma märke! M.a.o är VSH inte ok! (även fast det passar)

Montera en ny mutter och kona av märket Conex är det enda rätta för att undvika framtida problem!

Det är även viktigt att tänka på typgodkännandet på klämringskopplingar vid montage av slang med slätända av mässing. Conex har korrekt typgodkännande för just slätände av mässing, men inte alla. Jag vet ett fall då ett företag monterade icke godkänd koppling på slang med slätände av mässing och fick stå för hela kalaset då kopplingen sköt och vattenfyllde hela bottenvåningen...

Jag har alltid förespråkat kvalite! Vatette är kvalite (dock funkar det just inte i detta fallet med Mikaels conex-problem) men jag vill bara förtydliga att man INTE normalt behöver smörja vatette då dom är försmorda från fabrik!!!! Långt ner på sidan under tecten "Fördelar med vatette"

Dock kan jag inte hitta denna dokumentationen för just slätände av mässing för vatettes kopplingar vilket jag är lite förvånad över... Vatette har varit och är marknadsledande i klämringskopplingar enligt mig.

LK med sin Conex i all ära, vatette tycker jag personligen fortfarande är bättre trots avsaknandet av typgodkännandet för slätände av mässing...!

Man kan ju även fråga sig hur Yeti 550 får i en stödhylsa i slätänden av mässing då godstjockleken är större än ett vanligt kopparrör? Och varför ska man ha stödhylsa när det inte behövs i hårda kopparrör? Är det något säkervatten förespråkar är det att man ska läsa montageinstruktionerna för respektive produkt man ska installera... Vilken tillverkare av klämringskopplingar rekomenderar som Yeti 550 skriver: "Alltid stödhylsa, då kan du dra hur mycket som helst." Jag är hemskt nyfiken nu... Kan du länka till den tillverkarens montageinstruktioner?
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tackar väldigt mycket för all hjälp jag fick. (y)

Just innan krilleman skrev hade jag börjat utarbeta en plan :
1. Prova med lite locher och ev dra åt lite mer.
2. prova med en ring från Jula
3. Fixa en LK Conex-koppling och ta delar från.

Och ev gå på alt tre före två.


Men nu känns det väl som att jag bör välja alt3 som första ... :) :cool:
 
Krilleman
Att göra rätt från början är alltid den lättaste vägen att gå... (y)
 
Mikael_L
Jag fortsätter med lite följdfrågor ...

Hur gick det att med sån säkerhet veta att det är conex?
Är det för att klämringsmuttrarna har så speciell utforming i mitt fall, inte vanlig sexkant?


Och sen nästa fråga...
Jag var på Bauhaus och kollade lite kakel och annat, och kom på att jag skulle även kolla ifall deras klämringsgrejer möjligen var av fabrikat conex.
Och på förpackningarna stod det något för mig helt okänt märkesnamn, men när jag kollade själva kopplingen så stod det conex på muttern, se bilden (dålig bild, tyvärr).
Är detta alltså verkligen en conex då?
 
  • conex-bauhaus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
krilleman_215 skrev:
Jag måste flika in här, kopplingarna på bilden som Mikael_L bifogat är Conex inget annat. Ska man göra en korrekt godkänd installation, som hemförsäkringen täcker, ska man använda samma märke! M.a.o är VSH inte ok! (även fast det passar)

Montera en ny mutter och kona av märket Conex är det enda rätta för att undvika framtida problem!

Det är även viktigt att tänka på typgodkännandet på klämringskopplingar vid montage av slang med slätända av mässing. Conex har korrekt typgodkännande för just slätände av mässing, men inte alla. Jag vet ett fall då ett företag monterade icke godkänd koppling på slang med slätände av mässing och fick stå för hela kalaset då kopplingen sköt och vattenfyllde hela bottenvåningen...

Jag har alltid förespråkat kvalite! Vatette är kvalite (dock funkar det just inte i detta fallet med Mikaels conex-problem) men jag vill bara förtydliga att man INTE normalt behöver smörja vatette då dom är försmorda från fabrik!!!! Långt ner på sidan under tecten "Fördelar med vatette"

Dock kan jag inte hitta denna dokumentationen för just slätände av mässing för vatettes kopplingar vilket jag är lite förvånad över... Vatette har varit och är marknadsledande i klämringskopplingar enligt mig.

LK med sin Conex i all ära, vatette tycker jag personligen fortfarande är bättre trots avsaknandet av typgodkännandet för slätände av mässing...!

Man kan ju även fråga sig hur Yeti 550 får i en stödhylsa i slätänden av mässing då godstjockleken är större än ett vanligt kopparrör? Och varför ska man ha stödhylsa när det inte behövs i hårda kopparrör? Är det något säkervatten förespråkar är det att man ska läsa montageinstruktionerna för respektive produkt man ska installera... Vilken tillverkare av klämringskopplingar rekomenderar som Yeti 550 skriver: "Alltid stödhylsa, då kan du dra hur mycket som helst." Jag är hemskt nyfiken nu... Kan du länka till den tillverkarens montageinstruktioner?
Använder man stödhylsa behöver man inte kladda med Locher o dylika tätningsmedel, dessutom finns stödhylsor i olika dimensioner som passar även rör med tjockare gods, men det är ju inte lätt för lekmän att veta;).
Det finns ingen tillverkare som avråder från användande av stödhylsa vad jag vet...............:cool:
Jag förespråkar även Vattette som jag tycker håller högst kvalitet.
Gör man dessa kopplingar i en VP är det extra viktigt pga vibrationer.:D
 
Använda stödhylsa i en slätände, för att kunna torrdra ihop saker som inte passar...? Eller trassla med stödhylsa i varje koppling istället för att smacka klämringen så att det tätar som det är tänkt... Vet inte vem som är lekman i det avseendet, men ingen röris jag känner till (mig själv inkluderad) jobbar så iaf...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nog för att Krille tror att LK är guds gåva till mänskligheten, men "lekman" det var väl inte riktigt rättvist...... Fast rätt kul för oss som läst alla kunniga inlägg från K i ett par år :)
 
Mikael_L
Jag har för mig att krilleman har hyllat LK PEX-grejer lite, och Vatette's kopplingar.

Jag tror också någon här har hyllat blå Bosch, eller hur M ... :D


Nåväl, idag kollade jag lite mer noga, och visst var det Conex som satt på värmepumpen.
 
  • bh-120415-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen är väl frågan om den koppling jag köpte på Bauhaus är en Conex, eller åtminstone något helt kompatibelt?

Är conex ett namn som LK har ensamrätt på, eller är det en standard som vem som helst får tillverka efter?

Så här ser den jag köpt ut, iaf.
 
  • bh-120415-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh-120415-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh-120415-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Kopplingen du har är slående lik en vanlig LK koppling!
Bild från LKs sida:
93332_4_812.jpg
Men jag hittar ingen dokumentation från LK på det.
Underligt dock att Bauhaus kallar LK:s egna blandningsventil 550 för Admiral!!!
http://www.bauhaus.se/blandningsventil-22-mm-adm.html

Och på frågan om guds gåva till mänskligheten kan jag bara säga nja. Alla tillverkare har både för och nackdelar. Men enligt mig överväger fördelarna nackdelarna hos LK! (y)(y)
 
Redigerat:
Krilleman
Yeti 550 skrev:
Använder man stödhylsa behöver man inte kladda med Locher o dylika tätningsmedel, dessutom finns stödhylsor i olika dimensioner som passar även rör med tjockare gods, men det är ju inte lätt för lekmän att veta;).
Det finns ingen tillverkare som avråder från användande av stödhylsa vad jag vet...............:cool:
Jag förespråkar även Vattette som jag tycker håller högst kvalitet.
Gör man dessa kopplingar i en VP är det extra viktigt pga vibrationer.:D
Jag förstår fortfarande inte varför du vill trycka i stödhylsa (för att göra ändan i mjuka rör hårda) i ett redan hårt rör. Finns ingen som helst anledning till det för att få en 100% korrekt anslutning med en klämringskoppling.

Det viktiga är att man följer montageanvisningen för respektive tillverkare. Både i åtdragning och ev stödhylsa.

Ex på användning av stödhylsa
LK Conex:
Vid installation med klämringskoppling ska stödhylsa användas på följande typer av rör. Till mjuka kopparrör används LK Stödhylsa SC. För Conex-kopplingar på hårda (R290) och halvhårda (R250) kopparrör med 1 mm godstjocklek och däröver behövs inte stödhylsa. Till tunnväggiga kopparrör används LK Stödhylsa RA och till PE-X-rör används LK Stödhylsa WP.
Vatette
Stödhylsa skall användas till mjuka och halvhårda kopparrör samt mjuka stålrör.

Den enda anledningen till stödhylsa i ett redan hårt rör, är när du tvingar kopplingen i botten! Det fattar både lekmän och proffs, eller? :x För vilken tillverkare rekommenderar det???
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.