Mina föräldrar bor i ett hus från 1975, byggt av Diös på den gamla "goda" tiden. Njae, så god var den kanske inte, eftersom samtliga hus fick fuktskador p.g.a dålig dränering, fuktig betongplatta och ingjutna golvreglar och syll. Detta åtgärdades med ventilerad platon och syllbyte 1995.

Huset har idag mekanisk frånluft. Ej FTX. I varje rum sitter friskluftsdon i ytterväggen.

Allt har varit frid och fröjd, och 2010 bytte man fönster till täta fina 3-glas. Ytterdörrar byttes sedan 2011. Nu har jag noterat ett antal mystiska mörka fläckar i huset. I vardagsrummet ser man tydligt ett mycket mörkt hörn. Här har vi två ytterväggar, den ena mot ett ouppvärmt garage. På den vägg som vetter mot garaget ser man dessutom tydligt väggreglarna igenom tapeten genom mörka genomslag. Flyttar man på en tavla på väggen, blir en tydlig mörk ram kvar på väggen.

I flera rum ser man dessutom takreglarna som mörka partier igenom innertaket.

Mina frågor:

1. Detta måste väl bero på att huset sedan fönster- och dörrbyte nu blivit för tätt?
2. De mörka fläckarna, hur uppkommer de och hur allvarligt är det?
3. Hur bör man lösa detta? Själv eller bör man be någon ventilationsexpert att titta på det för att mäta luftflöden etc?

Se bilder ifrån vardagsrummet nedan. Obs att dessa märken syns i flera rum inkl. kök.

(Ursäkta om detta inlägg hamnat i fel forumkategori. Visste inte om man skulle lägga det under byggteknik eller ventilation)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat hur fuktigt är det där?
Vad har ni för flöde på luften? Och volym på huset?
 
Ja du BigGitt, det var bra frågor. Det är som sagt mina föräldrars hus, så jag (och säkerligen även de) har dålig koll på det här med flöden och annat. Det finns i alla fall mekanisk frånluft som brukar stå på lägsta läget eftersom det var den inställning den skulle stå på enligt installatörerna som satte in det i samband med platonläggning och annat 1995. Kan det räcka att bara öka det flödet tro?
Fukten i huset ligger omkring 30% just nu, samma som jag har i mitt eget hus.
 
Det är RH du nämner. Vad ligger det på i väggar då? Du vet, man sticker in två tunna elektoder.
 
Det har jag inte kollat. Har bara en sådan fuktmätare (med piggar) från Clas Ohlson, och tusan vet om det alls är något pålitligt jag kan få ut av det? Kanske värt ett test. Fast de piggarna når ju bara in någon millimeter i gipsskivan, inte i själva väggen.
 
Om du spiller lite vatten i en tallrik och sen visar den över 95%, är den nästan ok.
Om den dessutom visar under 2%, är den ganska ok.
Visar den över 99% resp 0%, räcker den till att kolla.
Frågan är nämligen om det mörka är orsakade av fukt eller fin smuts som fastnade där!

Är manicken ok och visar under 15% 2mm in, är det inte SÅ farligt. vid mindre är 4-6% är det torrt och orsaken kan vara ngt annat.

Tänk dock på att jag är en amatör. Dock bör du få lite riktmärke i saken ;)
 
Tack! Dags att testa. Återkommer!
 
Jag följer detta med intresse då jag har exakt samma problem, men hos mig så har det inte bytts något alls däremot.
 
Tur att föräldrarna bor nära. Nu är jag tillbaka :)
Fuktmätaren gav inget utslag alls? 0% blev svaret, möjligen en snabb vink om 0,6% när jag gnuggade mätaren lite i väggen. Den ger annars bra resultat i vanligt vatten eller mot huden. Kanske inte funkar så bra med gipsvägg, eller så är helt enkelt väggen torr.

Jag drog då med handen över en av fläckarna, och insåg att jag smutsade ned väggen än mer. Konstigt tänkte jag, och hämtade en blöt trasa och torkade delar av taket där en mörk fläck fanns. Jodå, den gick inte att tvätta bort helt, det mörka smetades istället ut över taket, men nog tusan verkar det vara smuts?

Då kommer min nästa fråga. Hur tusan kan denna smuts hamna just i husets hörn och dessutom på väggar och exakt då där reglar i tak och väggar finns? Visst förekommer en hel del ytterligare större mörka fläckar i taket som inte är precis vid reglar, men det är påfallande ofta som man faktiskt kan se mörka vägg- och takreglar.

Så min andra fråga. Det känns som att det här fenomenet har uppkommit ganska plötsligt. Såväl jag som mina föräldrar har alldeles nyligen börjat reagera på detta, utan att säga det till varandra. Det känns som att det har kommit plötsligt av någon anledning. Enda jag kan komma på är nya fönster och dörrar, men hur tusan kan det ha något med detta att göra om det bara gäller smuts?

Det här är ganska spännande trots allt!
 
Fin damm.Smuts, rök... I hörnor har du mycket lägre cirkulation. Då lägger sig skitet lättare där. Byter du till bättre fönster, minskar det vertikala flödet. Således blir all cirkulation sämre.

Pga köldbryggor (reglar under) kommer luften att röra sig på ett annat sätt. Då fastnar finsmutsen där med!

Som en amatör, skulle jag börja med rengöring och ökning av flödet.
>Enklaste vare om dina päron hade direkt verkande el. Då kan man skaffa liten LLVP.
Den löser problem med detta.

Lycka till! ;)
 
Intressant! Ja, det låter som en bra förklaring. Ett litet krux dock. Päronen har direktverkande el och LLVP. Även i den direkta luftströmsriktningen från denna LLVP finns fläckar i taket. Frågan är om pumpen är dumt placerad kanske. Hmmm...
 
Eller riktat lite fel. Och med smutsig filter eller igensatta lameller eller med "silent" läge på?

Eller stängda "in" ventiler? (Tilluft).
 
Redigerat:
Ventilerna är öppna, men jag är väl ganska säker på att pumpen går relativt sparsamt. Farsgubben slösar inte gärna med pengarna :) Har för mig att de utfört någon form av rengöring på pumpen relativt nyligen. Frågan är hur ofta det ska göras?
 
Hur ofta?
Beror på hur mycket föroreningar är det i luften. Ibland kan det krävas en gång i veckan. Ta ut flitret och daska till den. Då märker man ;)
Fläkten bör stå på lite högre hastighet. Detta innebär inte högre temperatur! Det blir inte många kronor att öka från t.ex. 20 till 40%. Kanske 20 spänn i månaden.
Minst en gång om året bör lamellerna blåsas rent. Annars sjunker pumpens verkningsgrad. Och det kostar din pappa mycket pengar vintertid! Alltid då pumpen fungerar!


Tur iaf ni inte har problem med fukten!
 
Ska framföra detta och se om det här kanske kan vara lösningen. Känns ju klart mycket bättre än att de ska behöva riva mögelväggar och tak! Stort tack BigGitt, jag ska uppdatera den här tråden efter en tid då man borde se resultatet.

Vore intressant att höra om ditt problem Manberg. Har du LLVP? Kan du också tvätta bort smutsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.