Hej,

Hoppas det finns någon här som kan vägleda oss i vårat dilemma.

Vi köpte för 1½ år sedan ett tvåplansradhus byggt 72. Samma dag som vi flyttade in så kände vi en doft och påtalade direkt detta för säljarna och gjorde straxt efter det en skriftlig reklamation till dom. Problemet är bara det att vi inte vet var doften kommer av. Man kan beskriva doften som det luktar i en potatispåse.
Jag anar helatiden doften i hallen och i vardagsrummet, på nedre plan i huset. Min sambo känner endast doften när det blir varmare ute (sol och över 0 gradigt) då den blir mycket framträdande.
Vi har haft Skadeteknik här som har gjort fuktmätningar på flea ställen inomhus utan någon avvikelse. Vi har även gjort ett luftprov MVOC som inte heller idikerar någon större avvikelse.
Jag har funderat på om det kan var syllarna som luktar, kan dom lukta fast dom i inte är blöta? Förra ägaren omisolerade väggarna för några år sedan kan det ha påverkat på något sätt? Kan isolering lukta?
Eller kan det vara ventilationen, vi har mekanisk frånluft?
Varför luktar det mer när det blir lite varmare?

Ja som ni förstår så står vi rådlösa, vad tror ni att det kan vara?

Undrar också om man kan driva en process mot de förra ägarna i ärendet? Vi tror nämligen att de har dolt detta samt flera andra problem som vi har stött på i huset.
Varken vi eller mäklaren kände något vid husvisningen.

Några ideér?
 
Hus byggt 72... Är det tryckta syllar??
 
Har samma problem i ett hus från 1959.
Monterade luftventiler i höstas och då märkte jag att det var isoleringen som luktade instängt. Ska byta fasad nu till sommaren så då blir det till att byta isolering också.
 
Pannlampa skrev:
Hus byggt 72... Är det tryckta syllar??
Jag vet inte om det är tryckta syllar, ska ringa Skadeteknikbolaget idag igen och be dom komma och titta, vi är själva helt novisa :surprised:. Men vad jag har förstått så finns det en risk för att det är det med tanke på byggåret.
 
MoriSeiki skrev:
Har samma problem i ett hus från 1959.
Monterade luftventiler i höstas och då märkte jag att det var isoleringen som luktade instängt. Ska byta fasad nu till sommaren så då blir det till att byta isolering också.
Det är just det här som är problemmet hur vet jag var doften kommer ifrån utan att behöva bryta upp väggar eller fasad? När jag sniffar runt där lukten är som starkast så känner jag att lukten blir starkare vid springor och elutag i väggen.
Blev det bättre när ni monterade luftventiler?
 
Nu är i alla fall tid bokad med för nytt luft prov, ett annat som kollar om det indikerar fukt i syllar.
Någon som har någon mer erfarenhet eller idé?
 
Vad var det ni "reklamerade"? Att huset är från 1972?
 
Vad är det för grund ?
 
Consensus skrev:
Vad var det ni "reklamerade"? Att huset är från 1972?
:D ha, ha, om det gick så skulle jag gärna göra det nu. Nej vi reklamerade en hel del som kom fram den första veckan vi fick tillträde, kattpiss, fel på elen, mögel, lukt etc. En hel del faktiskt. Nu kan det låta som om vi inte gjorde vår undersökningsplikt men det gjorde vi och anlitade även en besiktningsman. Men det mesta har vi rättat till bekostat på egen hand nu men lukten kvarstår och det är det jag söker lite tänkbara svar på här nu. Några förslag?
 
se38005 skrev:
Vad är det för grund ?
Betongplatta
 
Heltäckningsmatta någonstans? Gammalt lim kan lukta lite "tant"
 
Jenspeh skrev:
Heltäckningsmatta någonstans? Gammalt lim kan lukta lite "tant"
Nej ingen heltäckningsmatta eller plastmatta....
 
Kan isolering börja lukta om det är felgjort, vet att dom tilläggsisolerade för några år sedan i väggarna? Dock får vi inga indikationer när vi mäter fukt mot väggarna innefrån mot gipset.
 
Betongplatta utan/eller dålig isolering under, med ingjutna reglar var väldigt vanligt på 70-talet. Luktar som du beskriver det. Om det är ditt problem så är lösningen ett Nivell-golv med fläkt som ventilerar. Det har vi, funkar jättebra.
Hoppas det inte är problem med syllen, då kan det bli rätt så kostsamt.

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Kopparkullen skrev:
Betongplatta utan/eller dålig isolering under, med ingjutna reglar var väldigt vanligt på 70-talet. Luktar som du beskriver det. Om det är ditt problem så är lösningen ett Nivell-golv med fläkt som ventilerar. Det har vi, funkar jättebra.
Hoppas det inte är problem med syllen, då kan det bli rätt så kostsamt.
Exakt, det var min första tanke också. Besiktningsmannen borde utifrån husritningar konstatera hur grunden är konstruerad. Ligger isoleringen ovanpå betongplattan så är det en vanlig riskkonstruktion från den perioden. Man slutade bygga på detta sättet i slutet på 70-talet. Har man dessutom gjutit in träreglar i grunden så har du problemet serverat. Allt sådant skulle besiktningsmannen påpekat. Alla varningslampor skulle blinkar illrött.

Att det nu luktar mögel är mer regel än undantag i sådana hus, helt enkelt pga att det möglar friskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.