S
Jag har en fråga om var man bör applicera silikon...
Jag har ett högskåp med täckskiva mot ena änden av bänkskivan. Det är ju fullt möjligt att vatten skulle kunna rinna ner i denna minimala springa men det är ju kanske inte jättesnyggt. Tanken är att jag ska ha mörk grått (nästan lika mörkt som skiffer) kakel. Jag kommer ha mörkgrå silikon mellan bänkskivan och kaklet. Ska man då ha samma färg mellan skivan och bänkskivan? Skulle ni använt transparent silikon istället eller skulle ni struntat helt i silikon?

(Tittat man noga ser man en röd pil som pekar på ett rött sträck som indikerar vart jag menar silikonet eventuellt ska vara.)
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle definitivt lägga dit silikon, risk att vatten rinner emellan bänkskiva och täcksida. Det kan bli vattenskadat. Välj en annan färg på silikonet på den sidan, kanske en transparent som du förslog.
 
Jag hade absolut lagt silikon där. Använd samma som du haft mot kaklet.
 
Tur med så pass olikriktade svar, innebär nog att det blir bra oavsett vilken färg du väljer :)
 
S
Transparent kan bli missfärgad efter ett tag men är lite snyggare när den är ny. Grå syns nog mer men borde hålla sig fin längre. Eftersom jag kommer köpa grå till det andra så är det mer ekonomiskt att köra grå. Hmm, jag får nog fundera lite på detta...
 
Är det praxis att lägga silikon mellan kakel ock bänkskiva? På de kök jag sett så står kaklet bara på skivan utan någon fog.

Är själv lite fundersam på hur jag ska göra. Med tanke på att slikonfogar med tiden kan bli fula och är svåra att byta så lutar jag åt att avstå. Enda stället jag ser någon större risk för större vattenspill är bakom hällen vid överkok.
 
Jag satte Sentinel Limkitt Plus mellan diskbänk och bänkskiva just för vanligt silikon lossnar snabbt. Har suttit fast i 0,5-1,0 år nu och utan att det blivit missfärgat. Normala användningen är till för att limma fast toastolar i golvet men verkar fungera som ersättning för silikon också.
 
Kör transparent silicon i de flesta fall och JA, man ska ha silicon vid bänkskiva framförallt om det är en laminatskiva då fukten som tränger ner SNABBT får laminatet att resa på sig och sen kan man byta den skivan ;)

...jag hade offrat 70:- typ på en transparent och lagt en tunn tunn sträng mellan täcksidan och bänkskivan och dragit bort överflödet så det bara finns kvar det som pressats ner i själva springan... ;)
 
Bruklgt är också att man släpper 3mm från bänkskivan när man plattsätter så där är plats för silicon samt så underlättar det den dagen man vill byta bänkskiva men inte kakel ;)
 
Tips när du ska silicona. dra en jämn sträng på önskat ställe. spruta på såpa-vatten omgående. ta en smörkniv i trä och dra bort överflödig silicon. det blir hur bra som helst. glöm inte att ta frsm liye papper som du torkar av kniven med. spruta på kniven innan du skrapar bara. använd aldrig fingrarna!
 
@ oleg: Varför aldrig använda fingrarna?
 
Jag använder alltid fingrarna för jag tycker man har bättre känsla då... och de har inte ramlat av ännu ;)
 
Fingrarna funkar om man har rätt känsla. Sen finns det speciella "silikonutdragarspacklar" gjorda i ett "silikonliknande" material. Brukar säljas satser med som ger ett antal olika profiler på fogen. Jag tycker dessa är lätta att använda och ger ett bra resultat.
 
Det är helt rätt med fingrar trycker man enbart ut överflödet, men överflödet skall bort och inget annat. Det finns många sätt att göra det på, ett är att använda en tunn plastbit med rak kant som man böjer så det liknar ett nyckelhål. Storleken på öglan bestämmer radien på fogen, man drar sedan den så att överflödet samlas i nyckelhålet. Därefter slätar man till med diskmedel och finger utan tryck och utan maskeringstape.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.