Hallå.
I sommarstugan har jag en liten vattenpump som jag varje höst skruvar loss och bär in för vinterförvaring. Igår var det dags att ta ut pumpen igen men den startade inte utan står och brummar lite bara.
Pumpen matas med enfas så jag tänkte att kondensatorn gått sönder, tog loss den och tog med hem.
När jag nu mäter kondingen får jag 10,7 μF och den är märkt 12,5 ...kan den vara trasig ändå ?? Annars är det något annat som gått sönder över vinter..
Det står 450V 50Hz på den också..innebär det att https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-627-06 skulle passa som ersättning?
 
Helt klart värt att prova.. Dom gånger jag var med om att en sån elmotor inte startat är dock att en linning gått av.. Men hur ser det ut med pumpen, kan du dra runt den för hand, så det inte är den som fastnat?
 
Nä...den gick att snurra på fläkten..
Tänte också på en lindning men tyckte att kondensatorn verkade troligast när jag var där ute...
 
Är det svårt att skruva loss motorn från pumpen? Isf kan du ju prova motorn separat, för den borde väl gå att snurra trots den är ansluten på pumpen!!?
 
det är ju en bit att åka.............
var övertygad om att det skulle vara kondingen men mätresultatet visar ju att den verkar ok....så nu letar jag mest nya uppslag att testa nästa gång jag åker dit..........
 
Om du kan snurra den förhand och kommer åt på nåt sätt utan att du riskerar att fastna och dras med så kan du kanske peta till motorn när den "brummar". Då borde den starta om kondningen eller möjligtvis startlindningen är paj.
 
Om du mäter 10.7 µF med ett bra instrument så tror jag att lyten är dålig. En annan viktig egenskap hos kondensatorer som en kapacitansmätare inte ser är ESR - den inre serieresistans som alltid finns, och som brukar öka med tiden. Jag vill minnas att jag har mätt upp lite lägre kapacitans men mycket högre ESR på dåliga elektrolytkondensatorer.

Den motorkondensator du hittat på Elfa bör därför vara bättre även om den saknar en halv µF.
 
beställde en på 12 mikroFarad nu.....

Hur mäter jag ESR ?
 
hade det varit bättre att köpa en på 15..?
 
Det är inte så känsligt med värdet på kondingen så det blir bra med den du tänkt om det nu var fel på den gamla. Det är nog troligt att det inte hjälper med bytet och då får du mäta upp de två lindningarna och kolla alla anslutningar också.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
jag får väl göra det..tänkte att lindningarna har väl inte gått sönder under vintern...men jag har ju burit pumpen in och ut ur stugan så då kanske det hänt något.....

tack för all hjälp
 
Kolla så kolen inte hängt sig i hållaren.
Ta ut kolen och rengör dom, dom måste löpa lätt i hållaren.
Putsa kollektorn med riktigt fint sandpapper, minst 400 papper.
 
Redigerat:
BR125 skrev:
Kolla så kolen inte hängt sig i hållaren.
Ta ut kolen och rengör dom, dom måste löpa lätt i hållaren.
Putsa kollektorn med riktigt fint sandpapper, minst 400 papper.
Jag är 100% säker på att pumpmotorn är en asynkronmotor, alltså finns inga kolborstar i den....
 
jag är också säker på det men tack för klargörandet...ny konding ligger på det lokala postutlämningsstället...bara att vänta på bättre väder nu.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.