Skissar på en variant där det är ett fönster framför diskbänken.

Har nu ritat 15-20cm kant där det blir kaklat upp emot fönstret för att skydda från vatten och stänk. Har svårt att avgöra hur viktigt detta är. Förstör utseendet med en så hög kant och tvingar mig att använda lite mindre fönster än vad jag vill ha.:confused:

Tror ni det är en stor nackdel att ha som dessa har?
Väldigt mycket snyggare men jag vill ju inte ha ett ruttet fönster efter 15år.
Kanske lite fall på fönsterbrädan ut mot diskbänken vore bra också?

MG_8797.jpg
 
Personligen skulle jag inte rekommendera att ha ett fönster precis framför diskhon och diskkranen. Dels för att det kommer alltid att vara smutsiga/fläckiga fönster, samt att man måste kunna öppna fönstret för att vädra /putsa det utan att ha en kran i vägen. Har stött på alldeles för många ställen där man inte har kunnat putsa/öppna fönstret pga att kranen varit i vägen.
 
Moki skrev:
Personligen skulle jag inte rekommendera att ha ett fönster precis framför diskhon och diskkranen. Dels för att det kommer alltid att vara smutsiga/fläckiga fönster, samt att man måste kunna öppna fönstret för att vädra /putsa det utan att ha en kran i vägen. Har stött på alldeles för många ställen där man inte har kunnat putsa/öppna fönstret pga att kranen varit i vägen.
Tyvärr så gör utrymmet där köket är att fönstret kommer vara just där. Det har jag inget val på utan jag kan bara lösa det på bästa sätt.

Det är utåtgående fönster i hela huset och 1-plan så fönsterputs är inte ett problem.
Förstår att jag behöver sträcka mig över diskbänken för att öppna men det ser jag inte som ett problem.

Stänk, vatten och ånga är nog det jag är mest rädd för.
 
Går inte lösa med våtrumsfärg? Fast iofs kanske risken är att det ruttnar innefrån. Täcklist med hårdwaxolja? Tätskikta så mycket som går? Värmeslingor! :D
 
Vilken lycka att få ha diskbänken precis vid fönstret. Det är väl bara att torka av efter sig om det blir blött. Jag skulle inte sätta allt för hög kant, det viktigaste är väl att det inte finns fickor där du inte kommer åt att torka.
 
Vi har fönster ovanför diskbänken – ej öppningsbart, har andra öppningsbara fönster i köket och ska vi putsa så gör vi det ändå från utsidan eftersom det är enklast (bottenvåning). Vi har en kant på sisådär 15–20 cm som du beskriver, jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara snyggare om den vore lägre. Jag tror inte att du kommer att tänka på det, kanten hamnar ju ändå en bra bit under blickhöjd. Du kan dessutom lägga diskborste, svamp etc. i bakkant på diskbänken utan att det ser för skräpigt ut, det stör nog mer om fönstret går i princip kant i kant med diskbänken. Kan dock konstatera att fönstret blir smutsigt i alla fall – men det skulle nog bli klart värre om det inte satt en bit upp.
 
Ett fönster som ruttnar för lite vattenstänk är nog inget man behöver bekymra sig över. Jag trodde i min enfald att det var ett av fönstrens huvuduppgifter att skydda mot regn...

Däremot så kan det nog inte vara fel att lägga ett litet fall på smygen samt ha gott om fönsterputsmedel hemma. :)
 
Jag ska sätta en glasruta som stänkskydd mellan fönstret och diskbänken precis som om det var en vanlig vägg. Det är ju inte bara vatten som stänker vid en diskbänk så ett stänkskydd ser jag som naturligt.
 
Vårat fönster sitter ca 10 cm ovanför diskbänken och vi upplever inga bekymmer med det. Tycker inte att fönstret blir så skitigt, fast nu har vi iofs en till diskho där vi slabbar mer (den andra är bredvid diskmaskinen).

Sen att fönstret öppnas inåt på andra våningen. :p jag får inte gå upp för mycket i vikt för då når jag inte hela fönstret och blir tvungen att ta stegen utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.