:'( Vi är ett par som begärt in offerter från 8 husleverantörer. Resp. husleverantör (läs säljare) har fått skisser som vi gjort, underlag om markförhållanden, vi har noggrannt specificerat vad vi vill ha i utrustningsväg och vilken information vi önskar i övrigt.
Av 8 säljare har vi fått ett något så när tillfredställande svar. Några säljare har överhuvudtaget inte svarat alls. När vi ringde för att kontrollera hur det gick med vår offert möttes vi av lögner från en säljare. Han hade försökt nå oss! Vi har telefonsvarare, nummerpresentatör, e-postadress och mobiltelefoner. Ingetdera indikerar att han försökt nå oss.
Vad jag vill säga med detta är att det är skandal att man som seriös kund bemöts på detta vis fast det är hussäljarnas markand (i dagsläget). Har andra liknande erfarenheter? Till er eventuella hussäljare som läser detta och känner igen er - SKÄRPNING!
 
Tja, vad kan man säga.

Jag är inte förvånad, tyvärr är ni inte ensamma om detta. Jag gissar det beror på att hussäljarna tjänar på tok för mycket pengar, så de ser väl ingen anledning att anstränga sig...
 
Hur länge har ni väntat på offerterna Jynna?

Vi hade lite bättre utfall på våra förfrågningar men det var fortfarande dåligt. Av lite mer än 30 förfrågningar fick vi 15 svar och det var 10 som vi kunde använda. De mest genomarbetade offerterna fick vi från Kvalitetshus och Sjödalshus. Övriga som kom med bra offerter (och då menar jag inte priset) var Vallsjöhus, Mjöbäcksvillan och Lövsta trähus.
 
Hej General Failure,
Ca 1 månad har offerterna varit hos säljarna.
Visst dom har säkert mycket att göra, men det är så lätt att ringa eller maila och berätta i vilket steg offerten befinner sig. Jag har också fått uppfattningen att dom håller inne med uppgifter bara för att man ska bli nyfiken. Sånt gör mig bara så irriterad!
 
Du är inte ensam i detta, det verkar vara samma sak på hela husmarknaden.

Vi har varit i samma situation som du. Vi skickade vår första skiss i mars månad i år till 6 st hustillverkare som annonserade, "kom in med din skiss, vi bygger som du vill".
Tills dagens datum så har bara 2 svarat. En var Trivselhus. Dom skickade tillbaka en skiss av ett helt annat hus.
Den andra var en arkitekt som ringde och sa att så går det inte till. Han föreslog att vi skulle träffas och han skulle rita huset "vi ville ha". Vi svarade att det var just det han hade fått, det hus vi ville ha, därför hade vi ritat det. Han sa mer eller mindre att det var att trampa på tårna på arkitekterna, att komma med egen skiss.
Efter många pårigningar till dom som inte hade svarat och lika många lögner, att dom "håll på att jobba på det", gav vi upp.
Vi gjorde om skissen till en hel annan modell av hus.
Denna gång skickade vi till ett företag som jag hittade på nätet, i Skåne och till Kvalitetshus.
När vi fick tillbaka ritningar från dessa hustillverkare, hade Kvalitetshus gjort en del ändringar i vår skiss, som inte vi hade begärt. Den andra helt enkelt "kopierade" det. Vi bygger förstås med dom.
Medan vi väntade på svar från dessa två, träffade vi på vår tomt en säljare från LB-hus som sa att "visst kan vi bygga efter ert skiss" han tittade på skissen typ 2 minuter, plockade katalogen och sa, såna hus gör inte vi, varsågod välj från katalogen.

Vi börjar att bygga vårt drömhus, exakt som vi vill ha det, om en vecka ;D ;D

Det gäller att inte ge upp!
 
Det är på sätt och vis förståeligt att husföretagen inte tycker om offertförfrågningar. De vill ju helst "äga" kunden. Ha ensamrätt till kunden.
En del som vi pratade med när vi skickat ut vår förfrågning tyckte absolut att vi skulle träffas först innan det blev någon offert. Det blir ju mycket lättare för dem att köra sitt säljsnack då.

Håller absolut med om att säljarna borde höra av sig och berätta hur långt de har kommit.
 
Känner igen mig i allt ni har skrivit. Självklart ville säljaren träffa oss före det de ville se våra ritningar. På ett ställe när vi lade fram ett av våra krav att vi ville ha total entrepenad på bygget, vart vi utskällda. Då insåg vi att detta med total entrepenad verkligen var något vi skulle stå på oss om. Hittade efter mycket letande en firma som ställde upp på våra krav. Men vi höll nästan på att ge upp.
 
::)

Det var ju "humant" !!
Sverige Stugans säljare tar 15% på totalpriset, dvs allt som ingår som extra tillval, så kök, golv, finare fönster etc. betalar Du alltså 15 % på till säljaren!
Det, Du!

Helena med den mycket läckande
och fuktiga Sverige Stugan
 
Pinger skrev:
Kan man köpa en husstomme direkt från fabriken?

Om jag ordnar alla entreprenad själv så borde det väl gå? Det skulle innebära att huset blev ca 100.000 - 150.000 billigare.....

En sak som jag funderat över..... När hussäljaren förmedar entreprenader. Letar han efter bästa och billigaste eller tar han dem som han har anlitat tidigare. '

Jag menar... jobbar hussäljaren för min sak (så bra och så billigt som möjligt) eller ??

Inger
Det finns en del mindre fabrikanter som inte har några särskilda säljare. Men på något sätt måste de ändå få täckning för säljarbetet.

Utgå från att hussäljaren enbart jobbar för sig själv och sin provision så är det mindre risk att du blir lurad.
Oftast har de kontakt med några entreprenörer som de brukar anlita. Det bästa är om du själv kan hitta en entreprenör som du litar på.
 
Är nog inte helt enig... Vår hussäljare välkomnade oss att skaffe egna entrepenörer, men rekomenderade självklart en av de sina då han byggt flera av deras hus tidigare och vet att de husen blivit bra. Verkar inte bara vara säljsnack, då vi själva tagit in oberoende refenser på entrepenören.
Vi har självklart kontaktat egna entrepenöre men inte lyckats få bättre priser än hussäljaren. En entrepenör märkte vi kände sig osäker på jobbet då de inte byggt just ett sådant hus tidigare, och då känns det självklart att välja en entrepenör som gjort det.
 
Är det mig du frågar??? Katrin
 
Ja, det kan man säga. De skulle ta på sig allt, men det var stomresningen de var osäkra på. De ville gärna ha en reprensentant från husfirman där när huset kom så och det känns ju inte så bra. Vi hade ingen lust att vara försökskaniner...Vi bygger i Stockholm men låter en firma utanför stan ta hela entrepenaden även fast vi är medvetna om att de "kryddat" offerten med tanke på långa resvägar. (målning ska vi fixa själva, även läggning av parkett..) Det blir ändå billigare än att ta en Stockholmsfirma. Hussäljaren hjälpte väl inte till direkt att jämföra utan vi talade om att entrenenaden var för dyr helt enkelt i utgångsskedet. För att det över huvudtaget skulle vara intressant att välja deras entrenpenör var han tvungen att sänka priset. Han letade då upp en annan entrepenör. Jag ska även säga att de inte byggts många hus i Stockholmstrakten av vår husfirma, de håller mest till i Smålandstrakten därför har de ingen fast entrepenör som de känner att de måste anlita. Vi har även en god vän som jobbar för Sävsjö hus som tittat på vår offert och han erkände, trots lite kompispris att han inte kunde matcha offerten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.