Har hittat ett fritidshus på 100 km2 som vi vill göra om till permanent boende. Vad ska man tänka på när man gör något sådant och vilka stora utgifter kan man räkna med?
Kommer göra allt själva, det vi får göra i alla fall.

Isolering
El
Vatten (sommarvatten)
Avlopp
Eventuellt taket. Befintligt tak är av plåt, hur länge brukar de klara sig innan man måste byta ut det?

Vad mer kan dyka upp som man inte har tänkt på?

Vi räknar med att avloppet går på runt 100 000.

Vi kommer lägga bud upp till max 750 000. Kommer det vara värt det med tanke på allt som ska göras.

Uppskattar om nån har tips o råd på nått av detta.
 
Det är väldigt svårt att svara på, eftersom ingen här vet hur huset ni tänker bygga om ser ut. Inte heller vet någon vad ni tänker bygga om det till.
 
Ok. Jag förstår.

Om vi ändrar på frågan.

Vilket värmesystem kan man använda?

Just nu används el element i sovrummen på övre plan och vedeldad spis som värmer nedre våningen. Huset står på torpare grund så det finns ingen källare man kan utnyttja.

Finns ett rum bakom köket som i dags läget är ett sovrum. Vi funderar på att göra om det till tvättstuga, Kan vara en plats för eventuell panna.

Vad finns det för alternativ?
 
Billigast å tillräckligt effektivt är att sätta in en luftvärmepump.

Plåt kan hålla hur länge som helst, det är ev pappen under som måste bytas. Plåten kan behöva målas om men det ser man ju enkelt.

Vill du få mer hjälp får du ladda upp bilder etc.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Nu vet jag inte hur din vedspis ser ut,
Men om det skulle vara möjligt skulle jag satsa på en "keddy" (tror jag det heter).
En insats för att ta vara på värmen mer effektivt.

Alternativt byta ut eller komplettera med en pellets kamin.

Är det bara sovrum på över våningen skulle jag se om det inte gick att sätta in en värme förflyttare och effektiva element på låg värme i rummen.

men det hänger ju lite på hur bekvämt/arbete ni vill lägga ner kontra pengar .

Det finns några olika varianter att värma upp med el i grunden men det kostar en slant också,

och då det var ett fritids hus så skulle jag gissa att det kan rinna i väg om temperaturen kryper neråt
Så personligen skulle jag undersöka möjligheten att värma med ved/pellets/eller liknande till en början, och hinna bo in mig innan jag skulle bestämma mig.
 
Hej!

Går i liknande tankar faktiskt. Det som dykt upp på ALLA objekt med torparegrund hittills är: FUKT I GRUNDEN...
RÖTA & MÖGEL. Bryta upp golvet det första man gör är ju inte så kul. Dessutom kanske man till och med går back trots att man investerat i att restaurera huset?

El: Räkna med 40-70.000 för nätleverantören, alltså fram till tomtgränsen. Det är siffror jag har hört på internet. Sedan ska du dra det till huset (gräva ner!?!) och installera proppskåp etc. Sedan tillkommer att installera el i varje rum. Där har jag hört en siffra (med elektriker naturligtvis) på runt 500kr+moms/kvm. Vet inte om det är "Stockholmspriser" eller inte. Men det är i varje fall DYRT. Sedan kan man naturligtvis kapa priset genom att göra en BRA plan, förborra hål i väggen och vara med vid installationen och göra allt rutinjobb...

Isolering kan vara rätt billigt i sammanhanget. 40-50 cm isolering på vinden är ju nr 1, sedan skulle jag prioritera golvet (finns det plats under grunden???), sedan fönster och sist väggar.

Vatten kan vara jättebilligt. Beroende på placering. Om det bara ligger några meter från huset kan du bara sticka ner en sladd som värmer upp vattnet i ledningen och så är det biff. Frågan är om det är en grävd brunn - Kontaminering från ytvattnet? Metaller? TILLGÅNG??? Annars räkna med minst 60.000 för att borra ny brunn. (Klippgrund???)

Värme: Är det värt att installera vattenburen värme??? Det är väl en fråga ni måste ta ställning till själva. Jag fick ett tips att installera luftvärmepump och sedan ha en takfläkt. Sedan kan man göra ett hål i golvet med en liten fläkt som tar värmen till ovanvåningen också. Gärna lite diskret naturligtvis. Då kan den köra runt luften i hela huset. Bättre om det är öppen planlösning för det naturligtvis...

Mvh
Andreas
 
Hej,
Tack för svaren. Blir inget med det huset. Mäklaren sa att jag kunde boka tid med besiktningsman då vi inte hört något från andra budgivaren på 2 dagar. Samtidigt som jag ringer runt kommer ett sms med ett bud.

Var glad med det, för jag kände att det blev för mycket jobb. Men tack för hjälpen, nu vet jag vad man ska tänka på till nästa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.