Hej!

Jag är på gång med att sätta upp gipsskivor i taket i ett sovrum. Rummet är 3100 x 4300 så för att undvika fula skarvar och sprickor hade jag velat ha skivor som är 3100 eller längre. Jag har dock letat på de flesta stora byggvaruhusen utan resultat.

Finns det någon som har en aning om var jag kan hitta gipsskivor i den storleken i Stockholmsområdet? Har sett att norgips tillverkar 3200 men det är kanske beställningsvara...
 
Det blir nog både dyrt och jobbigt att hantera. Redan vanliga 900-skivor är dyra.

Skarvar du på glesen och använder papperstejp så blir det inga sprickor.
 
Om du ska köra m korta skivor så hade jag kört m skarven nere så ser man det inte lika mycket
 
Fredrik.engdahl skrev:
Om du ska köra m korta skivor så hade jag kört m skarven nere så ser man det inte lika mycket
Nere på taket? :)
 
mycke_nu skrev:
Det blir nog både dyrt och jobbigt att hantera. Redan vanliga 900-skivor är dyra.

Skarvar du på glesen och använder papperstejp så blir det inga sprickor.
Ursäkta min okunskap, men skarva på glesen?
 
Vanligen sätter man upp längsgående läkt (glespanel) på 30 eller 40 cm avstånd och skruvar skivorna i dessa.

Där två skivor skall skarvas sätter man även tvärsgående glespanel så att båda skivorna skruvas i samma bräda längs med hela skarven. Skarven blir nu fixerad och rörelserna minimala.
 
Ibland läser man för snabbt
 
120 gips fås ju i längre längder. har jobbat med 370cm längder som mest. lagom tungt att hantera på vägg. har inte lust att tänka på hur jobbigt det skulle bli i tak.
 
Tack mycke_nu!

Då blir det nog 13x1200x2400 skivor och skarvar på det sätt som du beskrev.
 
Köp Norgips plan den är fasad på alla fyra sidor. Den är gjord för att få fina släta tak utan sprickor.
 
Matti_75 skrev:
Köp Norgips plan den är fasad på alla fyra sidor. Den är gjord för att få fina släta tak utan sprickor.
jo, den verkar bra, men tyvärr inte så billig. 3 gånger så dyr som en "vanlig" skiva...
 
Hyr en gipslyft och var två som lyfter upp skivorna på lyften. Gör man så så ser jag inga problem med att ge sig på 1200X3200 skivor. Har lassat upp 1200X2500 ensam men det sliter på ryggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.